Нормативно-правові та організаційні проблеми становлення системи соціального партнерства в Україні
Внаслідок децентралізації в управлінні економікою України, роздержавлення власності, створення приватного підприємництва, об’єктивно постали передумови і для розвитку соціального партнерства на всіх рівнях та створення його інституцій. Система ринкових відносин в Україні лише формується, отже, і нове законодавство про працю перебуває у стадії розвитку. Разом з Конституцією України, яка визначає основні принципи правового регулювання соціально-трудових відносин, в країні діє Кодекс законів про працю України 1971 р. (із змінами від 1 березня 1998 р.). Кодекс законів про працю України (КЗпП України) є зведеним законом і діє на всій території України. КЗпП України регулює трудові відносини всіх працівників, сприяючи зростанню продуктивності праці, поліпшенню якості роботи, підвищенню ефективності суспільного виробництва і підйому на цій основі матеріального і культурного рівня життя трудящих, зміцненню трудової дисципліни і поступовому перетворенню праці на благо суспільства в першу життєву потребу кожної працездатної людини (ст. 1 КЗпП України). Формування системи соціального партнерства в Україні почалося в 1992 р. після прийняття Закону “Про оплату праці”, який започаткував правову основу договірного регулювання оплати праці на основі системи тарифних угод. Нову правову основу договірного регулювання виробничих, соціально-економічних і трудових відносин створено в 1999 р. Законом України “Про колективні договори і угоди”, в якому враховано норми конвенцій і рекомендацій МОП, світовий досвід. Законодавчо визначено сферу укладання колективних договорів і угод та процедуру їх підписання, партнерів, порядок ведення переговорів і вирішення розбіжностей, які виникають, відповідальність сторін при укладанні договорів та обов’язковість виконання положень колективного договору як для власника, так і для працівників підприємства. Крім того, важливу роль в регулюванні соціально-трудових відносин відіграють наступні закони: Закон України від 1 березня 1991 р. “Про зайнятість населення“ (із змінами і доповненнями від 1 грудня 1998 р.); Закон України станом на 25 травня 1999 р. “Про охорону праці”. Важливим кроком до запровадження соціального партнерства стало створення у 1993 р. Національної ради соціального партнерства, яка є консультативно-дорадчим органом при Президентові України для узгодження питань, що виникають у соціально-трудовій сфері. Це тристороння організація, до складу якої входять 66 членів – по 22 особи представники кожної сторони: уряду, об’єднань підприємців, профспілок. Одним з головних завдань діяльності НРСП у сфері ринку праці є участь у підготовці законодавчих актів з приводу соціально-трудових питань, підготовка пропозицій стосовно загальних і галузевих колективних угод, здійснення посередництва та примирення під час вирішення колективних трудових конфліктів. З березня 1998 р. прийнятий Закон України “Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)”; Указом Президента від 17 листопада 1998 р. створено Національну службу посередництва і примирення. Тривалий час у Верховній Раді України знаходяться на розгляді проекти законів “Про соціальне партнерство”, “Про об’єднання роботодавців”, “Про трудові колективи”, нова редакція Закону України “Про колективні договори та угоди”. З прийняттям цих законів буде створена сучасна правова база колективного трудового права. Система індикаторів розвитку соціального партнерства в Україні наведена в табл. 6.1. Таблиця 6.1. Складові елементи розвитку соціального партнерства. [7] Система індикаторів стану соціального партнерства в Україні. 1. Сприяннярозвиткувиробництва,забезпеченняпродуктивноїзайнятості 2. Оплата праці,підвищення рівнядоходів 3. Умови праці тавідпочинку 4. Соціальнийзахист тазадоволеннядуховних потреб 5. Організаційнийрівень соціальногопартнерства 1.1. Розвитоквиробництва. 2.1. Відповідністьоплати праці встановленим мінімальнимгарантіям. 3.1. Зайнятість ушкідливих умовах. 4.1. Розвитокдержавногосоціальногострахування. 5.1. Діяльністьорганізаційнайманихпрацівників. 1.2. Рівеньбезробіття. 2.2. Структура фондузаробітної плати. 3.2. Виробничийтравматизм. 4.2.Підвищеннякваліфікації, професійне навчання. 5.2. Діяльністьоб’єднань роботодавців. 1.3. Рівеньзайнятості. 2.3. Доходинаселення. 3.3. Тривалістьщорічноївідпустки. 4.3. Організаціяпільг, компенсаційта субсидій за місцем роботи. 5.3. Охопленняпрацівниківколективними договорами. 1.4. Вимушенанеповна зайнятість. 2.4. Вагомість оплати праці длязабезпечення потреб населення. 5.4. Станвиконання колективних договорів. 1.5. Ефективністьдержавної службизайнятості. 2.5. Заборгованість із виплати заробітноїплати. Ця система статистичних показників відображає стан розвитку соціального партнерства і дає змогу оцінити ефективність виконання прийнятих зобов’язань з основних напрямків діяльності.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Нормативно-правові та організаційні проблеми становлення системи соціального партнерства в Україні» з дисципліни «Економіка праці та соціально-трудові відносини»