Одним з важливих методів стратегічного контролінгу є так званий аналіз сильних (Strength) і слабких (Failure) місць, а та-кож наявних шансів (Opportunity) і ризиків (Threat). В еконо-мічній літературі цей вид аналізу позначається також як SWOT-аналіз (SWOT-analysis). Даний вид аналізу може здійс-нюватися стосовно всього підприємства, його структурних підрозділів, а також у розрізі окремих видів продукції. На ос-нові результатів аналізу ендогенного середовища розробля-ються рекомендації щодо: 1) усунення наявних слабких місць; 2) ефективного використання існуючого потенціалу (сильних сторін). У результаті SWOT-аналізу екзогенного середовища виявля-ється позитивний і негативний вплив на підприємство ззовні. На основі цього виробляються пропозиції стосовно: 1) нейтралізації можливих ризиків; 2) використання додаткових шансів. Сильні сторони: • кваліфікований інженерно-технічний персонал; • низькі витрати на заробітну плату; • наявність власних виробничих споруд; • прихід молодих та енергійних співро-бітників фінансових служб. Слабкі сторони: • інертність і зловживання керівництва підприємства; • крадіжки на виробництві; • застарілий асортимент продукції; • висока енергомісткість продукції; • неефективна діяльність служби збуту. Додаткові шанси: • ринок сформований в основному за рахунок імпорту; • державою проводяться протекціоністські заходи, спрямовані на захист вітчи-зняного товаровиробника; • іноземні інвестори проявляють знач-ний інтерес до галузі, до якої нале-жить підприємство. Ризики: • криміногенні ризики; • інфляційний ризик (знецінення реа-льної вартості капіталу); • ризик неплатоспроможності чи бан-крутства контрагентів; • ризик зміни податкового законодав-ства та накладання фінансових санк-цій. SWOT-аналіз може бути деталізованішим і проводитися в розрізі окремих функціональних блоків діяльності, центрів за-трат, видів продукції тощо. В табл. 1 наведена загальна схема аналізу сильних і слабких сторін у фінансовій сфері.
Таблиця 1 ОЦІНКА СИЛЬНИХ І СЛАБКИХ СТОРІН У ФІНАНСОВІЙ СФЕРІ Об’єкт аналізу Сильні сторони Слабкі сторони 1. Ліквідність 2. Прибутковість 3. Cash-flow 4. Структура капіталу 5. Структура активів 6. Дебіторська заборгованість 7. Кредиторська заборгованість 8. Фінансові відносини з капіталодавцями 9. Реальні інвестиції 10. Фінансові інвестиції 11. Оборотність оборотних активів
У процесі аналізу сильні та слабкі місця підприємства слід оцінити з урахуванням основних тенденцій змін у зовнішньому щодо підприємства середовищі. Так, ліквідність підприємства на актуальну дату може бути сильною стороною підприємства, од-нак через деякий період внаслідок дії зовнішніх факторів вона може стати недостатньою і перетворитися на слабке місце. Оскільки сильні та слабкі місця, як правило, є відносними ве-личинами, в процесі аналізу їх слід порівнювати з аналогіями на підприємствах-конкурентах. Під час аналізу сильних і слабких місць визначаються критичні сфери, які під дією специфічних зо-внішніх і конкурентних факторів впливають на економічні ре-зультати підприємства. Потім визначаються ключові параметри чинників, що впливають на ефективність господарської діяльнос-ті. На практиці досить часто в ході SWOT-аналізу використову-ються такі методи контролінгу, як анкетування та АВС-аналіз. Виконання функцій стратегічного та оперативного контролін-гу, система раннього попередження та реагування, довгострокове планування та бюджетування значною мірою ґрунтуються на фі-нансових прогнозах. У науково-практичній літературі виокрем-люють три основні групи методів прогнозування: • суб’єктивні (експертні) методи визначення прогнозних по-казників; • каузальне прогнозування; • методи екстраполяції.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Аналіз сильних і слабких місць на підприємстві» з дисципліни «Фінансова діяльність субєктів господарювання»