ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ОРГАНІЗАЦІЇ І ФУНКЦІОНУВАННЯ СИСТЕМИ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
Треба пам’ятати, що державна політика в галузі освіти ґрунту-ється на таких основних принципах: • доступність для кожного громадянина всіх форм і типів освітніх послуг, що надаються державою; • рівність умов кожної людини для повної реалізації її здібно-стей, таланту, всебічного розвитку; • гуманізм, демократизм; • пріоритетність загальнолюдських духовних цінностей над політичними і класовими інтересами; • органічний зв’язок із національною історією, культурою, традиціями; • незалежність державної системи освіти від політичних пар-тій, інших громадських і релігійних організацій; • науковий світський характер освіти у державних навчально-виховних закладах; • інтеграція з наукою та виробництвом, взаємозв’язок з осві-тою інших країн; • гнучкість і прогностичність системи освіти; • єдність і наступність системи освіти; • безперервність і різноманітність освіти; • відповідність освіти світовому рівню; • поєднання державного управління і громадського самовря-дування в системі освіти. В Україні для управління освітою створена система органів дер-жавного управління і система органів місцевого самоврядування. Вони діють у межах повноважень на основі законодавства та здійс-нюють ініціативну діяльність, не заборонену законодавством. Органами державного управління освітою є Міністерство освіти і науки, міністерства та відомства України, які мають нав- чально-виховні заклади, ВАК України, місцеві ради. В Україні встановлена єдина структура системи освіти, що включає: дошкільне виховання; загальну середню освіту; професійну осві-ту; вищу освіту; післядипломну підготовку (стажування, клінічну ор-динатуру тощо); аспірантуру; докторантуру; підвищення кваліфікації, перепідготовку кадрів; позашкільне навчання і виховання; самоосвіту. Загальна середня освіта забезпечує всебічний розвиток дитини як особистості, її нахилів, здібностей, талантів, професійне само-визначення, формування загальнолюдської моралі, засвоєння ви-значеного суспільними, національно-культурними потребами об-сягу знань про природу, людину і суспільство, екологічне виховання, фізичне вдосконалення. Середні загальноосвітні навчально-виховні заклади є основ-ним видом навчальних закладів, що здійснюють загальноосвітню підготовку. Це середня загальноосвітня школа 3 ступенів: пер-ший — початкова школа; другий — основна школа; третій — старша школа, кожна з яких може функціонувати самостійно. Школа третього ступеня дає повну загальну середню освіту. Обов’язковим є навчання в школі до 15 років. Професійні навчально-виховні заклади здійснюють підготов-ку, перепідготовку і підвищення кваліфікації громадян за державним замовленням, а також за договорами з підприємствами, уста-новами й організаціями, окремими громадянами. Учні перебувають на повному утриманні держави. Випускникам при-своюється робітнича професія певної кваліфікації. Вища освіта забезпечує фундаментальну наукову та загально-культурну, практичну підготовку, одержання громадянами спеці-альності відповідно до їхніх покликань, інтересів, здібностей, підвищення їхньої кваліфікації, вдосконалення професійної під-готовки, перепідготовку, підготовку наукових та науково-педагогічних кадрів. Підготовка спеціалістів вищими навчальними за-кладами може проводитись з відривом, без відриву від виробництва, через поєднання цих форм, екстерном. Студенти повинні знати, що основними видами діяльності ву-зу є підготовка спеціалістів різних рівнів кваліфікації; науково-дослідна робота; підготовка наукових, науково-педагогічних кад-рів вищої кваліфікації; атестація наукових і науково-педагогічних кадрів; підвищення кваліфікації, перепідготовка кадрів; культосвіт-ня, видавнича, фінансово-економічна, господарська, науково-виробнича, комерційна робота; здійснення зовнішніх зв’язків. Вищі навчальні заклади здійснюють свою діяльність за держав-ними замовленнями та договорами як основною формою державного регулювання відносин між навчальними закладами та підприємства-ми, установами й організаціями громадян. Випускникам вищих на- вчальних закладів присвоюється кваліфікація спеціаліста з вищою освітою певного професійного спрямування або спеціальності, яка відповідно до обсягу державної освіти визначається такими рівнями: 1 — молодший спеціаліст — забезпечують технікуми, учили-ща, інші навчальні заклади еквівалентного рівня; 2 — бакалавр — забезпечують коледжі, інститути, консерва-торії, інші навчальні заклади еквівалентного рівня; 3 — спеціаліст — забезпечують інститути, інші навчальні заклади еквівалентного рівня; 4 — магістр — забезпечують інститути, академії, університе-ти, інші заклади, що мають відповідний сертифікат.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ОРГАНІЗАЦІЇ І ФУНКЦІОНУВАННЯ СИСТЕМИ ОСВІТИ В УКРАЇНІ» з дисципліни «Соціальна інфраструктура і політика»