ФІНАНСОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ДЕРЖАВНИХ І КАЗЕННИХ ПІДПРИЄМСТВ
Згідно із законодавством України управління майном, що є у загальнодержавній власності, покладено на міністерства та інші підвідомчі Кабінету Міністрів України органи державної вико-навчої влади. Міністерства та інші відповідні органи виконують такі функції, що прямо чи опосередковано стосуються організації фінансової діяльності державних підприємств (ДП): • приймають рішення про створення, реорганізацію, ліквіда-цію підприємств, установ і організацій, заснованих на загально-державній власності; • затверджують статути (положення) підприємств, контролю-ють їх дотримання та приймають рішення у зв’язку з порушен-ням статутів (положень); • укладають і розривають контракти з керівниками підпри-ємств; • здійснюють контроль за ефективністю використання і збе-реженням закріпленого за підприємством державного майна; • дають згоду Фонду державного майна України на створення спільних підприємств будь-яких організаційно-правових форм, до статутного фонду яких передається майно, що є загальнодер-жавною власністю; • готують разом з відповідними місцевими Радами народних депутатів висновки та пропозиції Кабінету Міністрів України щодо розмежування державного майна між загальнодержавною і комунальною власністю. Пряме втручання в господарську діяльність підприємств, що перебувають у загальнодержавній власності, міністерствам та іншим підвідомчим Кабінету Міністрів України органам держав-ної виконавчої влади забороняється. Наймання керівника підприємства, що перебуває у загаль-нодержавній власності, здійснюється шляхом укладання з ним контракту. Керівникам, заступникам керівників державних підприємств, установ і організацій, їх структурних підрозділів, а також поса-довим особам державних органів, органів місцевого і регіональ-ного самоврядування забороняється безпосередньо займатися підприємницькою діяльністю. Це не виключає їхнього права отримувати дивіденди від акцій, а також доходи від інших кор-поративних справ. Підприємствам загальнодержавної власності забороняється передавати безоплатно закріплене за ними майно іншим підпри-ємствам, організаціям і установам, а також громадянам. Державні підприємства не можуть бути учасниками комерцій-них банків. Правонаступниками державних підприємств стосовно комерційних банків, створених за їх участю, є Міністерство фі-нансів України (щодо підприємств, які перебувають у загально-державній власності) та відповідні органи, уповноважені управ-ляти державним майном (щодо інших державних підприємств). Окрім цього, державні підприємства, за винятком будівельних організацій, підприємств будівельної індустрії та будівельних ма-теріалів, які є засновниками господарських товариств, що здійснюватимуть проектування та перспективне будівництво за кор-доном, не можуть бути засновниками підприємств будь-яких організаційних форм і видів, господарських товариств, коопера-тивів (суб’єктів підприємницької діяльності). Правонаступниками державних підприємств стосовно суб’єктів підприємницької діяльності, створених за їх участю, є органи, уповноважені управляти державним майном та держа-вні органи приватизації (щодо суб’єктів зі змішаною формою власності). Казенні підприємства. На казенне підприємство, за рішен-ням Кабінету Міністрів України, може бути перетворене держа-вне підприємство, яке відповідно до законодавства України не підлягає приватизації. Рішення про перетворення державного підприємства на казенне приймається за наявності однієї з та-ких умов: • підприємство провадить виробничу або іншу діяльність, яка відповідно до законодавства може здійснюватись тільки держав-ним підприємством; • головним споживачем продукції підприємства (більше ніж 50 є держава; • підприємство є суб’єктом природних монополій. Управління казенним підприємством здійснюють органи, упо-вноважені управляти відповідним державним майном. Органами управління казенними підприємствами є міністерства та інші центральні органи виконавчої влади. Міністерство або інший центральний орган виконавчої влади: • призначає на посаду та звільняє з посади керівника ка-зенного підприємства за погодженням з Кабінетом Міністрів України; • затверджує статут казенного підприємства та зміни до ньо-го, здійснює контроль за додержанням статуту та приймає рі-шення у зв’язку з його порушенням; • здійснює контроль за ефективністю використання майна, що є у державній власності і закріплене за казенним підпри-ємством; • здійснює планування і фінансовий контроль за господарсь-кою діяльністю казенного підприємства, затверджує фінансовий план і план розвитку казенного підприємства та обов’язково укладає з ним державні контракти на поставку продукції (вико-нання робіт, надання послуг) для державних потреб; • визначає порядок використання чистого прибутку казенного підприємства шляхом встановлення обов’язкових нормативів розподілу такого прибутку; • затверджує умови та фонд оплати праці казенного підприєм-ства з урахуванням умов, передбачених галузевою угодою. Казенне підприємство відповідає за своїми зобов’язаннями коштами та іншим майном, що є в його розпорядженні, крім ос-новних засобів. У разі недостатності у казенного підприємства таких коштів та майна відповідальність за його зобов’язаннями несе орган управління. Казенні підприємства мають право вступати до асоціацій, консорціумів, концернів та інших об’єднань підприємств лише за погодженням з Кабінетом Міністрів України. Положення законодавства про банкрутство не застосову-ються до юридичних осіб — казенних підприємств. До підпри-ємств, що є об’єктами права державної власності, які не підляга-ють приватизації, зазначене законодавство застосовується в частині санації чи ліквідації лише після виключення їх у встано-вленому порядку з переліку таких об’єктів. Якщо порушено провадження у справі про банкрутство державного підприємства, його трудовий колектив має пере-важне право вимагати передачі йому цілісного майнового комплексу підприємства-боржника в оренду за умови взяття на себе грошових зобов’язань боржника і за наявності згоди на це кредиторів.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ФІНАНСОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ДЕРЖАВНИХ І КАЗЕННИХ ПІДПРИЄМСТВ» з дисципліни «Фінансова діяльність субєктів господарювання»