Довгостроковий період припускає мобільність всіх виробничих ресурсів, а також зміну кількості підприємств у галузі. Якщо в короткостроковому періоді в галузі 193
Частина ІІ. Мікроекономіка
спостерігаються економічні прибутки, це викличе притік фірм у галузь. Збільшення кількості виробників призводить до поступового зниження ціни на продукт (рис. 15.5).
P
МС
АС MR
P
MR Q
S
S
D
D Q
а) фірма
б) галузь
Рис. 15.5. Наслідки розширення галузі
З часом, внаслідок припливу нових фірм у галузь, економічний прибуток зменшується. Зменшення економічного прибутку буде тривати доки він не стане дорівняти нулю, тобто Р = АТС = МС. Якщо ж у галузі спостерігаються збитки, то процес відтоку фірм з галузі також буде тривати до тих пір, доки економічний прибуток не зрівняється з нулем (рис. 15.6).
P
МС
АС MR
P
MR Q
S
S
D
D Q
а) фірма
б) галузь
Рис. 15.6. Наслідки звуження галузі
Таким чином у довгостроковому періоді на ринку досконалої конкуренції довгострокова рівновага відповідає стану нульового економічного прибутку. Таким чином з часом на ринку досконалої конкуренції ціна продукту тяжіє до мінімальних довгострокових середніх загальних витрат (ціна Р0 на рис. 15.7). По-перше, ціна не може на тривалий час опускатися нижче мінімальних довгострокових середніх загальних витрат (LАТС), оскільки в такій ситуації фірма збиткова. По-друге, ціна не може тривалий час перевищувати мінімальні довгострокові середні загальні витрати, оскільки в цій ситуації прибуток фірми позитивний. Позитивний прибуток залучить у галузь нові фірми, що збільшить ринкову пропозицію та знизить ринкову ціну. Ціна буде знижуватися доти, доки знову не досягне мінімуму LАТС. Таким чином, у довгостроковому періоді всі фірми галузі отримають нульовий економічний, тобто нормальний прибуток. При цьому кожна фірма обирає такий обсяг продукції, для якого виконується наступна умова: Р = МR = МС = min SАТС = min LАТС. 194
Розділ 15. Ринок досконалої конкуренції
P, C
MC
ATC LATC
P1
MR
Q1 Рис. 15.7. Рівновага конкурентної фірми в довгостроковому періоді
Q
У довгостроковому періоді крива пропозиції галузі не може бути отримана підсумовуванням кривих пропозицій фірм галузі оскільки кількість цих фірм змінюється. Конфігурація кривої пропозиції галузі в довгостроковому періоді залежить від того, чи змінюється вона, а якщо так, то яке розташування кривої довгострокових середніх загальних витрат типової фірми в результаті зміни галузевого випуску. Розрізняють три типи галузей: з незмінними, зростаючими та спадними витратами. Досліджуємо довгострокову рівновагу галузі з незмінними середніми витратами. Будемо вважати, що ціна продукту збільшується внаслідок зрушення вправо кривої ринкового попиту в короткостроковому періоді. Тоді обсяг пропозиції галузі в короткостроковому періоді також збільшиться (закон пропозиції). Крім того, з часом у галузь ввійдуть нові фірми, приваблені підвищеною ціною та позитивним економічним прибутком. У результаті крива пропозиції зрушиться вправо, ринкова ціна зменшиться, а галузевий випуск збільшиться (рис. 15.8, а). Оскільки в цьому випадку збільшення галузевого випуску не призводить до збільшення цін ресурсів і зрушення кривої довгострокових середніх загальних витрат фірми, нова рівновага встановиться на початковій ціні продукту, що дорівнює мінімальним довгостроковим середнім загальним витратам. Таким чином, у довгостроковому періоді галузь з незмінними середніми витратами має єдину ціну пропозиції, що дорівнює величині мінімальних довгострокових середніх загальних витрат. Довгострокова крива пропозиції галузі в цьому випадку має вигляд горизонтальної лінії (крива SL на рис. 15.8, а). Досліджуємо довгострокову рівновагу галузі зі зростаючими середніми витратами. У цьому випадку збільшення ціни продукту також призведе до зрушення короткострокової кривої ринкової пропозиції вправо і до збільшення галузевого випуску. Однак зі зростанням випуску в цьому випадку будуть також зростати й ціни на ресурси. Тому довгострокова крива середніх загальних витрат типової фірми зрушиться вгору, і нова ринкова рівновага встановиться за більш високої ціни, що дорівнює новому мінімуму довгострокових середніх загальних витрат. Крива пропозиції галузі зі зростаючими середніми витратами у довгостроковому періоді має вигляд зростаючої лінії, тобто збільшення галузевого випуску можливо лише при збільшенні ціни продукту (крива SL, на рис. 15.8, б). 195
Частина ІІ. Мікроекономіка
p
S1
S2 SL D1
p
S1 S2 SL
p1
p2 p1 D1 D2
D2 а) Q1 Q2 Q б) Q1
Q2
Q
Рис. 15.8. Пропозиція галузі в довгостроковому періоді
У випадку галузі зі спадними середніми витратами зростання ціни на продукт та пов’язане з цим зростання галузевого випуску викликають зниження цін використовуваних ресурсів. Тому в довгостроковому періоді крива пропозиції галузі з спадними середніми витратами май спадний нахил.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Функціонування фірми в довгостроковому періоді» з дисципліни «Економічна теорія»