Ефект заміщення та ефект доходу. Надлишок споживача
При дослідженні причин, що впливають на характер залежності обсягу попиту блага X від його ціни, ми будемо використовувати результати попереднього питання. При зниженні ціни виникають два ефекти. По-перше, споживач заміняє товаром, що подешевів, деякі інші товари, і попит на даний товар збільшується. По-друге, реальний дохід покупця збільшується, тому підвищується попит на деякі товари, до яких зазвичай належить і товар що подешевів. Ефект заміщення — зміна обсягу попиту, спричинена зміною відносної ціни товару при незмінному реальному доході. Ефект доходу — зміна обсягу попиту, спричинена зміною реального доходу при незмінності відносних цін. Ефект заміщення завжди позитивний, у той час як ефект доходу може бути як позитивним, так і негативним. В узагальненому вигляді дія ефектів доходу і заміщення показана в таблиці 12.2. Таблиця 12.2 Дія ефектів доходу і заміщення Ефект Ефект доходу: ціна зменшується ціна зростає Ефект заміщення: ціна зростає ціна зменшується Нормальний товар Споживання зростає Споживання зменшується Споживання зменшується Споживання зростає Неякісний товар Споживання зменшується Споживання зростає Споживання зменшується Споживання зростає
Ефект доходу позитивний для нормальних товарів, тобто з високим ступенем корисності через їх досить високу якість. І навпаки, для неякісних товарів ефект доходу — негативний. Маючи справу з нормальними товарами, споживач реагує на зміну цін зміною обсягу своїх покупок у зворотному напрямку. Зниження ціни, наприклад, спричиняє збільшення закупівель. У цьому випадку спрацьовує, по-перше, ефект заміщення, і більше дешеві товари починають витісняти більше дорогі, по-друге, має місце позитивний ефект доходу: виграш від зниження ціни направляється на збільшення покупок того товару, ціна на який знизилася. Обидва ефекти діють в одному напрямку. Маючи справу з товарами низької споживчої цінності, споживач реагує на зміну цін зміною обсягу своїх покупок. Зниження ціни, наприклад на варену ковбасу, відіб’ється не збільшенням її споживання, як того вимагає ефект заміщення, а використанням більшого реального доходу споживача на придбання високоякісної копченої ковбаси. Ефект заміщення і ефект доходу в цьому випадку діють у протилежних напрямках. Який з них виявиться сильніше, залежить від ряду обставин: ступеня зниження ціни, частки даного продукту в споживчому наборі та ін. Існує ще один аспект споживчої поведінки, пов’язаний з відповіддю на питання: скільки споживач буде згодний заплатити за додаткову одиницю блага, що вже є в нього в певній кількості? 150
Розділ 12. Аналіз поведінки споживачів
Надлишок споживача — це різниця між граничною корисністю і-ї одиниці блага і його ринковою ціною. Надлишок споживача справедливо називають його прибутком, оскільки він являє собою різницю між корисним результатом споживання (величиною додаткового задоволення) і витратами на споживання (ринковою ціною блага). У цілому результат споживання всіх одиниць блага виражається сумарним надлишком споживача, що дорівнює сумі надлишків споживача для всіх спожитих одиниць блага. Якщо сумарний надлишок споживача позитивний, то в цілому споживання є вдалим або «прибутковим». Якщо ж сумарний надлишок споживача негативний, то споживання «збиткове».
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Ефект заміщення та ефект доходу. Надлишок споживача» з дисципліни «Економічна теорія»