Характеристика інфраструктури ринку комерційно-виробничих об'єктів
Формування інфраструктури ринку нежитлової нерухомості відбувається через утворення і розвиток основних трьох категорій учасників цього ринку: інститути-регулятори, які є найвищою формою взаємодії між учасниками ринку; професійні учасники і посередницькі структури, які відіграють роль зв'язуючої ланки між покупцями і продавцями. Як відомо, становлення ринку нерухомості невіддільне від таких його суб'єктів як органи управління (інституги-регулятори). На регіональних рівнях, до них відносяться: адміністрація області, обласне управління економікою, регіональне відділення Фонду державного майна України (далі ФДМУ) та інші територіальні утворення. Зокрема Волинська державна адміністрація вирішує всі питання обласного значення в рамках Конституції і чинного законодавства. До діючих повноважень адміністрації у сфері нерухомості, зокрема, відноситься: управління нерухомим майном державної власності, затвердження регіональних програм розвитку об'єктів нерухомості, сприяння виконанню цих програм, контроль за додержанням законодавства України тощо. Більш як десять років тому в області з'явилась нова авторитетна організація -регіональне відділення ФДМУ по Волинській області, яке було організоване 9 червня 1992 року, згідно з затвердженим ЗО березня 1992 року Головою ФДМУ Типовим положенням про регіональне відділення Фонду державного майна України. Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 27 лютого 1992 року "Питання Фонду державного майна України", новоствореній організації місцевою владою оперативно було надане приміщення, створені належні умови з плідної праці. З перших днів свого існування вона стала інструментом тривалого багатогранного процесу реформування власності та економіки регіону. Волинське регіональне відділення ФДМУ, що входить в єдину систему державних органів приватизації в Україні, здійснює державну політику у сфері приватизації. Тому основними його функціями є: зміна у процесі приватизації організаційної форми підприємстві, що перебувають у державній власності на території Волинського регіону; здійснення повноважень власника державного майна у процесі приватизації; виступ орендодавцем майна, що перебуває у державній власності на території області; продаж майна Волині, що перебуває у державній власності, в процесі його приватизації; укладання угод щодо проведення експертної оцінки вартості об'єктів приватизації; виступають з боку держави засновником підприємств із змішаною формою власності; здійснення захисту майнових прав державних підприємств по Волинській області; контроль виконання умов договору купівлі-продажу державного майна на території Волині тощо. Головне управління економіки облдержадміністрації є структурним підрозділом облдержадміністрації, що утворене головою облдержадміністрації, підзвітне та підконтрольне голові облдержадміністрації та Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції з питань реалізації єдиної державної політики економічного і соціального розвитку України. Головне управління економіки облдержадміністрації згідно з делегованими повноваженнями здійснює управління майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ і міст області, тобто: щоквартально проводить аналіз фінансово-господарської діяльності підприємств та виконання умов ефективності використання майна та прибутку; щорічно узагальнює результати інвентаризації основних засобів власності області; для ефективного використання майна проводиться робота з продажу на аукціоні основних засобів, що не використовувались у господарській діяльності підприємств і установ; щоквартально узагальнює та аналізує подані галузевими управліннями довідки про доходи від оренди приміщень, їх використання в бюджетних установах та госпрозрахункових підприємствах; щоквартально проводить аналіз надходження та використання коштів від оренди майна територіальної власності; здійснює реформування об'єктів комунальної власності. В своїй подальшій роботі управління спрямуватиме діяльність на: - аналіз інвентаризації майна спільної власності територіальних громад області для виявлення неефективного використання об'єктів та їх приватизації та відчуження; - поповнення банку даних орендованих приміщень та здачі в оренду не використовуваних приміщень для поповнення обласного бюджету; - підготовку пропозицій обласній раді з питань вдосконалення нормативної бази щодо управління майном спільної власності територіальних громад області; - проведення аналізу фінансово-господарської діяльності підприємств спільної власності та аналіз виконання контрактів їх керівниками. Приватизацію комунальної власності здійснюють фонди комунального майна при місцевих, радах. Продаж майна міської комунальної власності здійснює відділ обліку майна міської комунальної власності при Комітеті по управлінню майном комунальної власності та післяприватизаційної підтримки підприємств Луцького міськвиконкому- Цей відділ підпорядкований, підзвітний і підконтрольний місцевій раді. Важливим елементом інфраструктури ринку нежитлової нерухомості є Волинське обласне управління юстиції Міністерства юстиції України, що є складовою структури цієї установи і функціонує як регіональне відділення Міністерства юстиції України. На нього покладено обов'язки виконання функцій міністерства на території Волині. Нормативно-правові засади та основні завдання діяльності цієї організації полягають у: підготовці пропозицій щодо проведення в Україні правової реформи, сприяння розвитку правової науки; - забезпечення захисту прав і свобод юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері життєдіяльності в регіоні; -підготовка пропозицій щодо вдосконалення законодавства, розроблення проектів нормативно-правових актів України з правових питань, державна реєстрація нормативно-правових актів, ведення Єдиного державного реєстру таких актів; - планування за пропозиціями органів виконавчої влади законопроектної роботи та роботи з адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу, координація нормотворчої діяльності органів виконавчої влади та контроль за здійсненням такої діяльності; забезпечення реалізації державної правової політики в області; надання послуг інформаційного характеру. Державне підприємство "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України у Волинській області виконує обов'язки адміністратора реєстрів міністерства. Воно функціонує на госпрозрахунковій основі і забезпечує формування, зберігання і використання цих реєстрів, зокрема і Реєстру прав власності на нерухоме майно. Управління юстиції встановлює тарифи за внесення до реєстрів і надання відповідної інформації з реєстрів, за користування цією інформацією та інші послуги, які надаються адміністратором фізичним і юридичним особам. Обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України (Комітету) у Волинській області є утворенням Антимонопольного комітету України з метою реалізації його завдань в області. Волинське відділення є юридичною особою, має розрахунковий та інші рахунки в установах банку, печатки та діє відповідно до Положення, що затверджує Комітет. Територіальне відділення очолює голова. Основними завданнями обласного відділення Волинської області щодо ринку об'єктів нежитлової нерухомості є: визначення меж ринку нежитлової нерухомості, а також монопольного становища суб'єктів на ньому; видання суб'єктам ринку обов'язкових для виконання рішень про припинення порушення антимонопольного законодавства; видання органам влади, саморегулюючим організаціям та іншим учасникам ринкових відносин з нежитловою нерухомістю обов'язкових для виконання рішень про скасування або зміну прийнятих ними неправомірних актів, про припинення порушень і розірвання укладених ними угод, що суперечать конкурентному законодавству, забороняти або дозволяти створення монопольних утворень суб'єктами ринку; внесення до органів влади обов'язкові для розгляду подання щодо скасування ліцензій та інших документів, що припиняють діяльність суб'єктів ринку нежитлової нерухомості у разі порушення ними конкурентного законодавства; накладання штрафів та застосування інших санкцій у випадках, передбачених законами; здійснення інших дій, передбачених законодавством про Комітет. Філія "Волинський аукціонний центр" веде свого історію з 28 лютого 1999 року, коли був утворений Волинський регіональний центр сертифікатних аукціонів (РЦСА) у складі Українського центру сертифікатам аукціонів для забезпечення прав громадян на використання майнових сертифікатів. З квітня 1999 року Волинський РЦСА відповідно до рішення Уряду реорганізовано у філію "Волинський аукціонний центр" Державної акціонерної компанії "Національна мережа аукціонних центрів" (ДАК "НМАЦ"), діяльність якого полягає у проведені таких заходів: Спеціалізовані аукціони за грошові кошти. Відкриті ("регіональні") аукціони. Аукціони з продажу майна, що знаходиться у державній власності. Аукціони з продажу майна, що знаходиться у комунальній власності. Аукціони з продажу майна, яке знаходиться в заставі. Аукціони по реалізації арештованого майна. Аукціони з реалізації майна, що перейшло у власність держави (вилучене майно) Крім того, "Волинський аукціонний центр" займається формуванням електронної бази даних власників акцій та надання інформаційних послуг і питань: -внесення інформації про власників акцій ВАТ на основі поданої ними заяви до єдиної інформаційної бази даних; -надання фізичним та юридичним особам інформації про акції та їх власників, відомості про яких знаходяться в електронній базі даних; -надання довідково-статистичної інформації про підприємства, які пропонувались до продажу через Національну мережу аукціонних центрів: а) загальна інформація про підприємство та зведені економічні показники; б) план розміщення акцій; в) узагальнені результати участі ВАТ в аукціонах за приватизаційні майнові сертифікати, компенсаційні сертифікати та грошові кошти; допомога у розробці бізнес-планів; підготовка звітності акціонерних товариств перед державною комісією з цінних паперів та фондового ринку; представницька діяльність (пошук ділових партнерів); - допомога в організації бізнесу та залучення інвестиції!; консультації з питань банкрутства; - організація аукціонів з продажу активів підприємства-банкрута; експертна оцінка нерухомості. Волинська торгово-промислова палата - міцне об'єднання промисловців і підприємців, членами якої є більш ніж 90 підприємств і підприємницьких структур області, кількість яких постійно зростає. Головною метою діяльності Палати є реалізація державної політики з питань розвитку підприємництва, об'єднання фінансово-економічного та науково-технічного потенціалу для розробки і здійснення регіональних програм і проектів, співпраця з органами державної влади та самоврядування області в реалізації соціально-економічних програм, спрямованих на розвиток підприємництва, налагодження ділових відносин між промисловцями, підприємцями та органами влади, з метою подальшого розвитку Волинського регіону. Особливий аспект у діяльності , що стосується відносин з нерухомістю, є надання послуг з визначення вартості землі, експертної оцінки рухомого і нерухомого майна за його приватизації, заставі, продажу, визначаємо вартість та розмір статутних фондів з іноземними інвестиціями. Рішенням Волинської торгово-промислової палати утворено Консультаційно-правовий центр, що заснований для сприяння розвитку в регіоні підприємництва, захисту прав та законних інтересів підприємців шляхом надання юридичних послуг: консультації, довідки, супроводження в суді, складання претензій та відповідей на претензії, складання позовів та відзивів на них, участь у арбітражних судах на стороні позивача (відповідача), правова підтримка окремих господарських операцій. За останні роки активізувався на ринку волинської нерухомості й такий напрям, як продаж конфіскованого майна. Операціями з продажу арештованого майна і майна, яке перебуває у податковій заставі, займається Волинська міжрегіональна біржа. Робота з продажу конфіскованого майна, майна, що перебуває у податковій заставі зосереджена і в організації "Укрспец'юст". Крім того, Волинська міжрегіональна біржа надає послуги із організації та проведення прилюдних біржових торгів з продажу майна, що перебуває у державній власності, а сааме: житлової, комерційної, промислової нерухомості, оцінки майна та підготовки документів для отримання кредиту. Послуги технічної інвентаризації і державної реєстрації нерухомого майна здійснює Волинське обласне бюро технічної інвентаризації (БТІ), яке має свої філії у Ковелі та Володимир-Волинському, що є теж складовими інфраструктури ринку нежитлової нерухомості. Волинське обласне БТІ є державним комунальним підприємством, яке створене з ціллю ведення обліку об'єктів нерухомого майна, незалежно від форми власності, а також інженерних споруд, сітей водопроводу і каналізацій, електричних ліній і контактних сітей, організацій теплофікацій і підкоряються Волинській обласній державній адміністрації. Важлива роль відводиться іншим складовим структури ринку об'єктів комерційного і виробничого призначення. Це професійні учасники та посередники. До таких учасників в сфері операцій з комерційно-виробничою нерухомістю на Волині відносяться юридичні і фізичні особи, які мають статус оцінювачів, ріелторів, юристів, нотаріусів, рекламних агентств, страхових компаній, дилерів, тобто агентства нерухомості, банки, некомерційні організації, інші уповноважені особи. Так, цьому сегменті ринкових відносин Волинської області купівлею і продажем нежитлового майна та наданням інформації з приводу цього питання займаються нижче наведені фірми, АТ "Волинське агентство нерухомості" зареєстроване з 1993 року та працює на ринку з моменту його започаткування. За цей час на було багатого досвіду із здійснення операцій з нерухомістю. Підприємство займається продажем земельних ділянок, житла та комерційних і виробничих об'єктів, а також наданням інформації про стан ринку нерухомості. З 1997 року в Луцьку працює фірма "Ігос". Персонал, володіючи ліцензіями Асоціаціями спеціалістів з нерухомості (рієлторів) України, професійно займаються ріелторською діяльністю на території України. ТзОВ "Ігос" надає інформацію щодо ринку нерухомості, юридичну консультацію, проводить оцінку ринкової вартості об'єктів, здійснює купівлю-продаж об'єктів нерухомості, виконує роботи з реконструкції житлових та офісних приміщень, будує котеджі та дачі. Не менш відоме ВАТ "Інвестиційна, компанія "Атланта", що засноване у 1995 році. Компанія пропонує консультаційні, брокерські послуги, займається торгівлею цінними паперами, корпоративним управлінням тощо, а також веде операції з комерційною нерухомістю. Крім вищезазначених, оціночну діяльність на ринку об'єктів нерухомого майна здійснюють ТзОВ ''Атлант" (експертна оцінка нерухомості), виробничо-експертне підприємство "Еконсервіс" (оцінка нерухомості), Волинська філія "НДІ Проектреконструкція" (експертна оцінка майна для продажу, отримання кредиту під заставу) та інші фізичні і юридичні особи, що мають юридично закріплене право на здійснення такої діяльності. Найбільш відомі компаніями, що надають послуги із страхування майна на території нашої області, є Волинська регіональна дирекції ЗАТ "Страхова група "ТАС", "Скайд-Вест" і т. п. Застраховують майно на території Волинської області також акціонерні товариства — страхова компанія "Нова Волинь", Волинська філія "Аска" та інші. Широкого розвитку у Луцьку набули рекламні агенції, серед яких повний спектр рекламних послуг надає ЗАТ' "Волиньінформ", ТзОВ "Проба"', ексклюзивні права на розміщення реклами в телерадіокомпанії "Аверс", газетах "Аверс-прес" та "Луцький ярмарок" пропонує корпорація "Аверс", створює рекламу та дизайн, а також надає ексклюзивні права на розміщення реклами у журналі "Луцьк" ТзОВ "Профі-лайн", повний спектр маркетингових послуг здійснює ПП "Мітра-Х", а рекламні ролики, фотозйомки, виготовлення відеослайдів - народна самодіяльна кіностудія "Волинь". Юридичні послуги на ринку комерційної нерухомості міста Луцька надають юридична фірма "Віталіма", юридичне бюро "Консул" та інші юридичні консультанти, зокрема товариство власників "Адвокат". З початку 2003 р. на Волині працює 19 державних нотаріальних контор, у яких працює 31 нотаріус. Крім того, в області 41 приватний нотаріус має свідоцтво про право здійснення нотаріальної діяльності. В Луцьку існує три державних нотаріальних, контор та 24 приватних, нотаріуси. На цій базі утворена Асоціація приватних нотаріусів Волинської області. Державні нотаріальні контори здійснюють всі нотаріальні дії, передбачені ст. 34 Закону "Про нотаріат", зокрема, засвідчувати угоди (договори, заповіти, доручення і др.), накладати заборону відчуження нерухомості, засвідчувати вірність копій документів і виписувань з них, а також дійсність підпису на документах. За здійснення нотаріальних дій державні нотаріальні контори стягують державне мито, а також окрему платню за надання додаткових послуг правового характеру Приватні нотаріуси здійснюють будь-які нотаріальні дії (як і державні нотаріальні контори), за винятком дій, передбачених ст. 36 Закону "Про нотаріат" (зокрема, не мають права накладати і знімати заборону відчуження нерухомості; видавати свідоцтва про право на спадок; приймати заходи до охорони спадкового майна). Приватні нотаріуси за здійснення нотаріальних дій, а також здійснення додаткових послуг правового характеру, стягають платню, розмір якої визначається за домовленістю між нотаріусом і громадянином або юридичною особою. Нині послуги з кредитування нерухомого майна комерційно-виробничого призначення на Волині майже відсутні. На відміну від цього, поширеним є надання позик під купівлю житла, що практикується філіями комерційних банків, юкрема, "Приватбанком", "Правексбанком", місцевим "Західінкомбанком". Така угода кредитування в основному укладається на строк від 3 до 20 років. Агентства і фірми, що працюють з нерухомістю вже чимало років в цьому регіоні, набули досвіду роботи і добре цінують свою репутацію, намагаються задовольнити клієнта і захистити у правовому плані. Такі фірми беруть на себе відповідальність за вирішення проблем, які виникли в процесі задоволення потреби споживача. Щодо районних центрів Волинської області, можна сказати, що ринок комерційної і виробничої нерухомості у цих містах і селищах, не беручи до уваги процеси реформування власності, знаходиться у стадії зародження, тому про професійних учасників з досвідом роботи мова йти не може. Практично це стосується й розвитку комерційної нерухомості регіонів України загалом, враховуючи, що у промислово розвинених регіонах інфраструктура розвинена значно краще.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Характеристика інфраструктури ринку комерційно-виробничих об'єктів» з дисципліни «Нерухомість в Україні»