Таким чином, мотивація представляє собою комплекс причин, які спонукають працівників до цілеспрямованих дій і є рушійною силою людської діяльності і поведінки на основі глибокої особистої зацікавленості і залучення до її здійснення. Мотивація має багато аспектів, а тому має свою типологію, представлену класифікацією на рис. 5.1. Мотивація праці як механізм представляє собою систему, яка узгоджує багатономенклатурні потреби, інтереси, ціннісні орієнтації й настанови, мотиви і мотиваційну структуру поведінки (рис. 5.2). Спрощена модель мотивації поведінки через споживання складається в такий ланцюжок: спонукання (мотиви) → поведінка (дія) → результат задоволення потреб (повне задоволення, часткове задоволення чи відсутність задоволення). Найвпливовішим елементом у визначеному механізмі мотивації є мотиви, які представляють собою спонукальну силу, яка передує дії. До функцій мотивів відносяться: - орієнтуюча (спрямовує працівника під час вибору варіанта поведінки); - змістоутворююча (визначає суб'єктивну значимість поведінки працівника); - опосередкована (визначає спонукальні чинники); - мобілізуюча (мобілізує працівника при необхідності здійснення значущої для нього діяльності). 167
МОТИВАЦІЯ ВПЛИВ ЧАСУ КЛАСИФІКАЦІЙНІ ОЗНАКИ ВПЛИВ НА СВІДОМІСТЬ Соціально-економічна мотивація
Перспективна мотивація
Поточна мотивація
Соціально-психологічна мотивація
ПРЯМА МОТИВАЦІЯ заснована на змістовності праці, усвідомленні своїх досягнень та їх визнанні суспільством, почутті відповідальності і самореалізації особистості в процесі праці
НЕПРЯМА МОТИВАЦІЯ заснована на матеріальній зацікавленості і ґрунтується на формах оплати праці, рівні напруженості праці, рівні інфляції, цінах на продукцію, рівні життя в країні
СПОНУКАЛЬНА МОТИВАЦІЯ заснована на страху та обов'язках і визначається владою, рівнем безробіття, відсутністю гарантій збереження робочого місця, соціальною напруженістю, невпевненістю в завтрашньому дні
Рис. 5.1. Види мотивації ПОТРЕБИ - виробничі (просте чи розширене відтворення); - суспільні (визначені соціально-демографічними, економічними, географічними факторами тощо); - особисті (матеріальні, духовні)
ІНТЕРЕСИ - пасивні (спостереження та сприйняття); - активні (дійові); - безпосередні (інтерес до процесу діяльності); - опосередковані (інтерес до результатів діяльності)
ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ - на суспільну значимість виконуваної праці; - на змістовну працю (цікаву, різноманітну, творчу); - на високу заробітну плату та власний добробут; - на кращі умови праці
МЕХАНІЗМ МОТИВАЦІЇ ПРАЦІ МОТИВАЦІЙНА СТРУКТУРА сформована під впливом внутрішніх (змістовність праці, оцінка досягнень працівника, прагнення до кар'єрного росту, почуття відповідальності) і зовнішніх (методи управління, стиль та компетентність керівництва, психологічний клімат, винагорода за працю тощо) факторів впливу
МОТИВИ - за змістом потреб (матеріальні, ідейні); - за смисловою орієнтацією (комунікативні, перетворювальні, утилітарно-прагматичні, конкурентні, цілепокладаючі, кооперативні); - за джерелом виникнення (соціальні, колективістські, дійові, заохочувальні); - за видами діяльності (суспільно-політичні, професійні, навчально-пізнавальні); - за часом прояву (постійні, тривалі, короткострокові); - за силою прояву (сильні, помірні, слабкі); - за проявом в поведінці (реальні, актуальні, потенційні); - за ступенем стійкості (стійкі, тимчасові)
Рис. 5.2. Формування механізму мотивації праці Ставлення до праці визначається соціально-економічним середовищем, в якому здійснюються трудові процеси і яка визначає стан людини як в суспільстві в цілому, так і в окремих групах.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Поняття мотивації праці, її зміст і види» з дисципліни «Економіка підприємства»