Вибір юридичної форми інформаційного бізнесу (як і будь-якого іншого) — одне з найважчих і важливих рішень для підприємця, який організовує власну справу. Вибір організаційно-правової форми підприємництва здійснюється через механізм державної реєстрації конкретного виду підприємництва, господарського товариства або іншої організаційно-правової форми. За загальним правилом, це пов’язано зі створенням юридичної особи, яка є самостійним суб’єктом майнових відносин у господарському обороті. Разом із тим, законодавство України передбачає можливість здійснення громадянами підприємницької діяльності без створення юридичної особи. В такому разі громадянин реєструється як індивідуальний (самостійний) підприємець (фізична особа). Як самостійний підприємець (фізична особа), так і підприємці, що обрали інші організаційно-правові форми, користуються рівними правами і несуть відповідальність, встановлену законом, перед державою, контрагентами, працівниками. Вибір форми підприємства залежить багато в чому від особистих уподобань та досвіду підприємця, але в основному визначається об’єктивними обставинами, а саме: сферою діяльності; наявними грошовими коштами; «плюсами» та «мінусами» самих юридичних форм підприємництва. Першим кроком у виборі юридичної форми власного бізнесу є вивчення особливостей (переваг і вад) різних організаційно-правових форм підприємницької діяльності. Тут головними є: 1. Відповідальність — як підприємець ставиться до ризику втрати власного майна у випадку банкрутства фірми. 2. Контроль — яким чином підприємець братиме участь в управлінні діяльністю фірми. 3. Податки — наскільки різняться суми податків, сплачувані за різних форм організації бізнесу. Приймаючи рішення щодо юридичної форми бізнесу, майбутній підприємець має вирішити низку питань: 1. Чи буде він (підприємець) одноосібним володарем? 1а. Якщо ні, яка кількість людей матиме частку у власності? 1б. Які права контролю будуть надані кожному із співвласників? 1в. Як розподілятимуться ризики та винагороди? 2. Наскільки важливим для всіх співвласників є обмеження персональної відповідальності за борги бізнесу або за позови до нього? 3. Яка форма організації бізнесу щодо податків є найвигіднішою як для індивідуального власника, так і для самого бізнесу? 4. Яка юридична форма буде найпростішою і найдешевшою для заснування та підтримування діяльності? 5. Якими є довгострокові плани бізнесу? Які можливості його зростання в майбутньому? 6. Якими є фінансові потреби — які розміри початкового фінансування порівняно із сумою коштів, яку підприємець має для потреб створення бізнесу? 7. Чи є достатніми знання та досвід підприємця у сфері управління бізнесом? 8. На скільки започаткований бізнес зазнає впливу зовнішнього середовища? Тобто чи потребує обраний бізнес помірного, швидкого чи дуже швидкого реагування на зміни у зовнішньому середовищі? 9. Наскільки важко припинити ділову активність у разі невдачі? Зіставляючи переваги і вади кожної з форм організації бізнесу, підприємець вирішує, яка форма для нього є найкращою. 10.5. Вибір стратегії поведінки Одну й ту ж саму мету можна досягти в різні способи. На даному етапі підприємець повинен визначити способи досягнення поставленої мети і вибрати з них найкращий. Для цього розробляється декілька різних варіантів стратегії, з яких підприємець вибирає найбільш прийнятний для свого бізнесу. Варіанти стратегій та підходи до їх класифікації є об’єктом дисципліни «Стратегічне управління», тому розглянемо лише основні положення цієї проблеми. У цілому ефективна стратегія: 1) орієнтується на конкретних користувачів, їх потреби, запити та інтереси; 2) відбиває всі сильні сторони фірми, які в сукупності створюють її конкурентні переваги; 3) містить перелік конкретних задач з реалізації цих конкурентних переваг; 4) містить методи, які дають змогу побороти слабкості фірми та загрози із зовнішнього середовища. Не зупиняючись на всіх можливих класифікаціях стратегій, звернемо увагу на декілька з них, найбільш характерних для нової фірми. Причому не слід забувати, що на різних етапах життєвого циклу підприємства стратегія може бути різною. Задачею підприємця є: провести аналіз стратегічних альтернатив і вибрати стратегію, яка найбільше його задовольняє. Головний принцип такого вибору: «концентрація зусиль на тому, що найкраще виходить, а не намагання діяти на всіх фронтах». Щодо стратегії поведінки на ринку, то новій фірмі слід віддати перевагу атакуючій позиції (завоюванню частки ринку). Важливим є привертання до себе перших споживачів і гарна реклама, участь у виставках, презентаціях. Але затягувати терміни атаки не варто, оскільки конкуренти можуть застосувати «контрудари» і переорієнтувати свої дії. Для того, щоб закріпитись (утриматись) на ринку, необхідна оборонна позиція. Запорукою успіху є захист конкурентних переваг свого товару. Отже, під постійною увагою підприємця знаходяться: технічне вдосконалення виробничого процесу; поліпшення якості ІПП; виважена політика збуту; маркетинг; економія на витратах. Необхідно пам’ятати, що утримати ринок можливо лише: 1) забезпечуючи оновлення ІПП; 2) формуючи нові потреби у покупців; 3) проникаючи у нові сфери використання продукту. При цьому не є обов’язковим знищувати конкурентів, ліпше з ними «товаришувати» і розширювати обсяги свого ринку разом із конкурентами, а не за рахунок конкурентів. Такої стратегії дотримуються лідери ринку, такі як корпорації IBM і Microsoft, Sun, Cisco та ін. Крім названих стратегій, відомі й інші (наприклад, стратегія оновлення). У межах цієї стратегії, можна віддати перевагу або стратегії нового продукту, або стратегії диференціації (різноманітності) продукту, коли в центрі уваги знаходиться не принципово новий продукт, а лише його модифікація (варіант). Можливі й такі стратегії: 1. Розосередження ризику, тобто здійснення своїх операцій не на одному, а на декількох ринках, а також виробництво широкого спектру ІПП; 2. Адаптація до умов, що змінюються (наприклад, інвестування маркетингу, пошук можливостей випуску нових ІПП); 3. Стратегія пасивного маркетингу — відмова від наступу на позиції конкурентів, а звідси — відсутність ризику зворотного удару; 4. Цільові відрахування від прибутку (створення відповідних резервів «на чорний день») та ін. Можлива також комбінація різних стратегій.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Вибір юридичної форми бізнесу» з дисципліни «Економіка та організація інформаційного бізнесу»