Надходження основних засобів на підприємство здійснюється способом: 1) створення за допомогою будівництва (підрядним або господарським способом) і виготовлення власними силами; 2) придбання за грошові кошти; 3) одержання внесків у статутний капітал: — від резидентів, — від нерезидентів; 4) переведення з оборотних активів (товарів, готової продукції тощо); 5) безоплатного отримання; 6) одержання в обмін на подібні та неподібні об’єкти; 7) оприбуткування раніше не облікованих на балансі; 8) переведення неправильно зарахованих раніше до складу малоцінних і швидкозношуваних предметів. Створені та куплені основні засоби зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю, що являє собою фактичну вартість їх створення чи придбання або справедливу вартість за іншими надходженнями, крім переведення з малоцінних предметів. Справедлива вартість визначається на підставі цін ринків України чи цін міжнародних ринків залежно від того, звідки одержано об’єкт основних засобів. Первісна вартість такого об’єкта згідно з пунктом 8, П(С)БО 7 складається з таких витрат: · суми, що сплачують постачальникам активів і підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків); · реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються у зв’язку з придбанням (отриманням) прав на об’єкт основних засобів; · суми ввізного мита; · суми непрямих податків у зв’язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству); · витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів; · витрати на установку, монтаж, налагодження основних засобів; · інші витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням основних засобів до стану, в якому вони придатні для використання з запланованою метою (транспортно-заготівельні тощо). Витрати на оплату відсотків за користування кредитом не включаються до первинної вартості основних засобів, придбаних (створених) повністю або частково за рахунок позикового капіталу. Первісна вартість об’єктів основних засобів, зобов’язання, за які визначені загальною сумою, розраховується розподілом цієї суми пропорційно до справедливої вартості окремого об’єкта основних засобів. Первісна вартість об’єктів, переведених до основних засобів з оборотних активів, товарів, готової продукції тощо дорівнює їхній собівартості, яка визначається згідно з положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку 9 “Запаси” та 16 “Витрати”. Уведення в експлуатацію придбаних і створених і зарахування іншого надходження основних засобів проводиться згідно з Актом приймання-передання основних засобів типової форми № ОЗ-1, що складається комісією, призначеною наказом керівника підприємства. В Акті вказуються первинна вартість об’єкта, коротка технічна характеристика, місце експлуатації (зразок 5.1—5.2). До нього додається технічна документація об’єкта. Кожному об’єкту основних засобів присвоюється інвентарний номер і відкривається інвентарна картка типової форми № ОЗ-6. Вона є регістром аналітичного обліку. На однотипні об’єкти невеликої вартості (інструменти, виробничий і господарський інвентар тощо), що надійшли на підприємство в одному місяці та будуть експлуатуватися в одному підрозділі, а також мають однаковий строк корисного використання, доцільно відкривати одну загальну інвентарну картку. Картки основних засобів систематизуються за їхніми класифікаційними групами та місцями експлуатації. Для забезпечення збереження інвентарні картки реєструються в спеціальних описах (ф. № ОЗ-7). Як уже зазначалося, за місцями використання (знаходження) облік основних засобів ведеться в інвентарних списках (ф. № ОЗ-9). Щомісячно підсумкові дані інвентарних карток на об’єкти основних засобів, що надійшли на підприємство, заносяться в картки обліку основних засобів (ф. № ОЗ-8), які ведуться в розрізі груп останніх. Ці картки заміняють аналітичні відомості за рахунком 10 “Основні засоби”. Тому їхній загальний підсумок щомісячно зіставляється з підсумком синтетичного обліку даного рахунка. Контроль за збереженням основних засобів забезпечують матеріально відповідальні особи, які ведуть їх облік за інвентарними об’єктами, місцем використання або зберігання.
підприємство, організація Ідентифікаційний код з ЄДРПОУ 13578642 ТИПОВА ФОРМА № 03-1 ЗАТВЕРДЖЕНА наказом Мінстату України від 29 грудня 1995 р. № 352 Код за УКУД 0408003 ЗАТВЕРДЖУЮ: Директор Прокопенко В. Г. “11” січня 2003 р. Акт приймання передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів
Здавач Одержувач Дебет Кредит Первинна (балансова вартість) Шифр Код цех, відділ, дільниця, лінія рахунок, субрахунок код аналітичного обліку рахунок, субрахунок код аналітичного обліку інвентарний заводський рахунка та об’єкту, аналітичного обліку (для віднесення амортизаційних відрахувань) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Цех № 1 Відділ збуту 10 4 10 4 4000 105 — 93 На підставі наказу, розпорядження Проведений огляд найменування об’єкта що приймається (передається) в експлуатацію від У момент приймання (передачі) об’єкт знаходиться в місцезнаходження об’єкта Коротка характеристика об’єкта Зворотний бік форми № ОЗ-1 Об’єкт технічним умовам відповідає (не відповідає) вказати, що саме не відповідає Доробка не потрібна/потрібна вказати, що саме потрібно Підсумки іспитів об’єкта Додаток. Перелік технічної документації Голова Комісії посада Члени комісії посада Об’єкт основних засобів прийняв посада Здав посада Відмітка бухгалтерії про відкриття картки або переміщення об’єкта 14 січня 2002 р. Головний бухгалтер (бухгалтер) * Заповнюється в тому випадку, якщо на підприємстві норми амортизації кодифіковані, Зразок 5.1 Номер документа Дата складання Код особи, яка відповідає за збереження основних засобів Код виду операції 7 10.01.2002 Начальник цеху Петренко А. А. Внутрішнє переміщення
норми амортизаційних відрахувань Норми амортизаційних відрахувань Поправочний коефіцієнт Устаткування Сума амортизації (зносу) за даними переоцінки на __ 200__ р. або за документами придбання Рік випуску (побудови) Дата введення в експлуатацію (місяць, рік) Номер паспорта на повне відновлення на капітальний ремонт вид код 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 01* — — — — — 1613 1999 12,99 201754
Висновок комісії
підпис ПІБ
підпис ПІБ
підпис ПІБ
підпис ПІБ
тобто кожна норма має свій індивідуальний і неповторний код. Зразок 5.2 ТИПОВА ФОРМА № 03-2 Затверджена наказом Мінстату України від 29 грудня 1995 р. № 352 ВАТ “Продтовари” підприємство, організація Ідентифікайний код з ЄДРПОУ Код за УКУД
ЗАТВЕРДЖУЮ Прокопенко В. Г. підпис, ПІБ
АКТ приймання-здавання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об’єктів
Номер документа Дата складання Код особи, яка відповідає за збереження основних засобів Код виду операції 23 31.05.03 137 —
Цех, відділ, дільниця, лінія Дебет Кредит Номер рахунок, субрахунок код аналітич- ного обліку рахунок, субрахунок код аналітич- ного обліку Сума інвентарний заводський 1 2 3 4 5 6 7 8 Бухгалтерія 92 — 15 2 275 17 17
На замовлення № 2 найменування об’єкта знаходився в плановому/неплановому ремонті (реконструкції, модернізації) з 24.05.03 по 31.05.03, а саме вісім днів Передбачені відомістю дефекти роботи з ремонту (реконструкції, модернізації) виконані повністю/не по- вністю вказати, що саме не виконано По закінченні ремонту (реконструкції, модернізації) об’єкт пройшов випробування та зданий в експлуатацію 31.05.02 дата
Зміни в характеристиці об’єкта, що визнані реконструкцією, модернізацією
Здав посада підпис ПІБ
Прийняв посада підпис ПІБ
Витрати на придбання та на створення основних засобів є капітальними інвестиціями та обліковуються на рахунку 15 “Капітальні інвестиції” — на відповідних субрахунках: 151 — “Капітальне будівництво”, 152 — “Придбання (виготовлення) основних засобів” та 155 — “Формування основного стада”, на яких формується первісна вартість об’єкта. У випадках, якщо інші надходження основних засобів (безоплатно, внески в статутний капітал, не облікованих, переведення з оборотних активів) не вимагають додаткових витрат з доведенням їх до стану, в якому вони придатні для використання, вони не є капітальними інвестиціями й одразу зараховуються на рахунок 10 “Основні засоби” на відповідні субрахунки. Згідно з новим планом рахунків методологією обліку не передбачено створення джерел фінансування в разі надходження основних засобів. Придбані за гроші об’єкти основних засобів, що не вимагають монтажу (транспортні засоби, деякі верстати, вимірювальні прилади, виробничий і господарський інвентар тощо) оприбутковуються на рахунку 152 “Придбання (виготовлення) основних засобів”, а після введення в експлуатацію — на рахунку 10 “Основні засоби” (відповідному субрахунку). Обладнання, що вимагає монтажу, та будівельні матеріали обліковуються в складі виробничих запасів. Їх придбання в бухгалтерському обліку відображається за дебетом субрахунка 205 “Будівельні матеріали” і за кредитом субрахунка 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками”. Передання будівельних матеріалів та обладнання для його подальшого монтажу відображається за дебетом субрахунка 151 “Капітальне будівництво” та за кредитом субрахунка 205 “Будівельні матеріали” після підтвердження їх використання і монтажу на об’єктах будівництва. За підрядного способу будівельно-монтажні роботи виконуються згідно з підрядним договором (контрактом) з оплатою їхньої кошторисної вартості. Підприємство-замовник здійснює облік витрат на капітальні інвестиції, веде розрахунки з підрядниками за виконані та прийняті роботи на основі таких документів первинного обліку: Акт приймання виконаних підрядних робіт (ф. № 2 КБ-2в) та Довідка про вартість виконаних робіт (ф. № КБ-3). Замовник відображає в обліку вартість виконаних і прийнятих за актами будівельно-монтажних робіт за дебетом субрахунка 151 “Капітальне будівництво” (за сумою оплати) і за кредитом субрахунка 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками”. За господарського способу підприємство-забудовник відображає ведення будівництва й монтажних робіт за дебетом субрахунка 151 “Капітальне будівництво” на відповідних аналітичних рахунках створюваних об’єктів за статтями: · вартість обладнання, що потребує монтажу; · прямі матеріальні витрати; · прямі витрати на оплату праці з нарахуваннями на соціальні заходи; · накладні витрати, пов’язані з будівництвом об’єкта; · інші втрати, безпосередньо пов’язані з будівництвом об’єкта (отримання дозволу та відведення будівельного майданчика; пошукові роботи на майданчику; проектні роботи; оплата спеціальних послуг, наприклад, архітекторів, геодезистів тощо). Узагальненням даних субрахунків рахунка 15 “Капітальні інвестиції” обчислюють фактичну собівартість (інвентарну вартість) завершених будівництвом і придбанням об’єктів. Уведення в експлуатацію кожного об’єкта оформлюється Актом приймання-передачі основних засобів (ф. № ОЗ-1), на основі якого списується вартість капітальних інвестицій на завершені об’єкти, а також здійснюється зарахування останніх на баланс до складу основних засобів. Приклад відображення в бухгалтерському обліку операцій з придбання об’єктів за гроші підрядним і господарським способом наведено в табл. 5.2.—5.5. Зарахування об’єктів основних засобів на баланс підприємства-одержувача згідно з п. 10 П(С)БО 7 та п. 6 П(С)БО 7 здійснюється за справедливою вартістю, визнаною та погодженою засновниками (учасниками), що також визначають період їх корисного використання, ліквідаційну вартість і метод нарахування амортизації. Приймання об’єкта від підприємства-інвестора, яке його передає, здійснюється на основі накладних та акту приймання-передачі основних засобів (типова форма № ОЗ-1), з подальшим присвоєнням йому інвентарного номера та заведенням інвентарної картки типової форми № ОЗ-6, яка є регістром аналітичного обліку. Амортизацію в бухгалтерському обліку починають нараховувати за методом, передбаченим обліковою політикою підприємства, з наступного місяця після введення в експлуатацію об’єкта. Згідно з Законом України “Про оподаткування прибутку підприємств” (п. 4.2.5) вартість одержаних внесків основними фондами не включається до валового доходу; згідно з Законом України “Про податок на додану вартість” не виникає і податкового зобов’язання. Одержаний об’єкт включає вартість податку на додану вартість, який не підлягає відшкодуванню як податковий кредит. Облік внеску резидентом наведено в табл. 5.2.
Таблиця 5.2 ОБЛІК ПРИДБАННЯ ОБ’ЄКТІВ ОСНОВНИХ ЗАСОБІВ ЗА ГРОШОВІ КОШТИ № Зміст операції Кореспонденція рахунків Сума, грн Д-т К-т 1 Одержано компресор від постачальника 152 “Придбання (виготовлення) основних засобів” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 25 000 2 Належного підприємству податкового кредиту з ПДВ 641 “Розрахунки за податками” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 5000 3 Сплачено постачальнику 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 311 “Поточні рахунки в національній валюті” 30 000 4 Сплачено витрати зі страхування ризиків з доставки об’єкта 377 “Розрахунки з іншими дебіторами” 311 “Поточні рахунки в національній валюті” 700 5 Віднесено на витрати страхування об’єкта 152 “Придбання (виготовлення) основних засобів” 377 “Розрахунки з іншими дебіторами” 700 6 Сплачено послуги транспортної організації за доставку компресора 371 “Розрахунки за виданими авансами” 311 “Поточні рахунки в національній валюті” 2000 7 Належить підприємству ПДВ 641 “Розрахунки за податками” 311 “Поточні рахунки в національній валюті” 400 8 Відображено вартість транспортних послуг, пов’язаних із придбанням компресора 152 “Придбання (виготовлення) основних засобів” 371 “Розрахунки за виданими авансами” 2000 Таблиця 5.3 ОБЛІК БУДІВНИЦТВА ОБ’ЄКТА ПІДРЯДНИМ СПОСОБОМ № Зміст операції Кореспонденція рахунків Сума, грн Д-т К-т 1 Відображено витрати на проектно-кошторисну документацію 151 “Капітальне будівництво” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 10 000 2 Відображено суму податкового кредиту з ПДВ 641 “Розрахунки за податками” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 20 000 3 Сплачено вартість проектних робіт 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 311 “Поточні рахунки в національній валюті” 120 000 4 Вартість будівельно-монтажних робіт, виконаних підрядником згідно з актами 151 “Капітальне будівництво” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 700 000 5 Відображено суму податкового кредиту з ПДВ 641 “Розрахунки за податками” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 140 000 6 Сплачено вартість будівельно-монтажних робіт, виконаних підрядником 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 311 “Поточні рахунки в національній валюті” 840 000 7 Вартість придбаного обладнання, що потребує монтажу 205 “Будівельні матеріали” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 250 000 8 Відображено суму податкового кредиту з ПДВ із придбаного обладнання 641 “Розрахунки за податками” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 50 000 9 Сплачено постачальнику за обладнання 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 311 “Поточні рахунки в національній валюті” 300 000 10 Встановлено підрядником обладнання, що потребує монтажу 151 “Капітальне будівництво” 205 “Будівельні матеріали” 1 700 000 11 Зараховано будівлі до складу основних засобів (100 000 + + 700 000 + 250 000) 103 “Будинки та споруди” 151 “Капітальне будівництво” 1 050 000 Таблиця 5.4 ОБЛІК ОПЕРАЦІЙ ІЗ БУДІВНИЦТВА ОБ’ЄКТА ВИРОБНИЧОГО ПРИЗНАЧЕННЯ ГОСПОДАРСЬКИМ СПОСОБОМ № Зміст операції Кореспонденція рахунків Сума, грн Д-т К-т 1 Належить виконавцю за проектно-кошторисну документацію 151 “Капітальне будівництво” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 50 000 2 Сплачено податковий кредит із ПДВ 641 “Розрахунки за податками” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 10 000 3 Сплачено за виконані проектні роботи 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 311 “Поточні рахунки в національній валюті” 60 000 4 Придбано будівельних матеріалів 205 “Будівельні матеріали” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 150 000 5 Відображено суму податкового кредиту з ПДВ 641 “Розрахунки за податками” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальни- ками” 30 000 6 Сплачено постачальнику за будівельні матеріали 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 311 “Поточні рахунки в національній валюті” 180 000 7 Списано на об’єкти будівельні матеріали 151 “Капітальне будівництво” 205 “Будівельні матеріали” 150 000 8 Придбано обладнання, що потребує монтажу 205 “Будівельні матеріали” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальни- ками” 140 000 9 Сума податкового кредиту з ПДВ з придбаного обладнання 641 “Розрахунки за податками” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальни- ками” 28 000 10 Сплачено постачальнику за обладнання 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 311 “Поточні рахунки в національній валюті” 168 000 11 Передано обладнання, що вимагає монтажу, на спорудження 151 “Капітальне будівництво” 205 “Будівельні матеріали” 140 000 Закінчення табл. 3.4 № Зміст операції Кореспонденція рахунків Сума, грн Д-т К-т 12 Нарахована оплата праці будівельникам 151 “Капітальне будівництво” 661 “Розрахунки за заробітною платою” 130 000 13 Здійснено відрахування на соціальні заходи 151 “Капітальне будівництво” 651 “За пенсійним забезпеченням” 47 450 652 “За соціальним страхуванням” 653 “За страхуванням на випадок безробіття” 14 Нараховано амортизацію машин і механізмів, зайнятих на будівельно-монтажних роботах 151 “Капітальне будівництво” 131 “Знос основних засобів” 13 000 15 Одержано послуги сторонніх підприємств і організацій 151 “Капітальне будівництво” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 32 000 16 Одночасно сума податкового кредиту з ПДВ з послуг 641 “Розрахунки за податками” 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 6400 17 Сплачено послуги сторонніх підприємств і організацій 631 “Розрахунки з вітчизняними постачальниками” 311 “Поточні рахунки в національній валюті” 38 400 18 Інші витрати 151 “Капітальне будівництво” Різні рахунки за видами витрат 17 000 19 Введено в експлуатацію об’єкт (50 000 + 150 000 + + 140 000 + 130 000 + + 47 450 + 13 000 + + 32 000 + 17 000) 103 “Будинки та споруди” 151 “Капітальне будівництво” 579 450
Таблиця 5.5 ОБЛІК ОПЕРАЦІЙ З ВНЕСЕННЯ ОБ’ЄКТА РЕЗИДЕНТОМ ДО СТАТУТНОГО КАПІТАЛУ № Зміст операції Кореспонденція рахунків Сума, грн Д-т К-т 1 Належить внести резиденту 46 “Неоплачений капітал” 40 “Статутний капітал” 104 000 2 Прийнято металообробний верстат, що не потребує монтажу 152 “Придбання (виготовлення) основних засобів 46 “Неоплачений капітал” 104 000 3 Верстат введено в експлуатацію 104 “Машини та обладнання” 152 “Придбання (виготовлення) основних засобів 104 000 Примітка: Чергове поповнення статутного капіталу основними засобами відображається такими самим бухгалтерськими записами. Згідно з Законом України “Про режим іноземного інвестування” від 19.03.96 р. № 93/96-ВР: · внески можуть здійснювати іноземні юридичні та фізичні особи, іноземні держави, міжнародні урядові й неурядові організації та інші іноземні суб’єкти інвестиційної діяльності, визнані такими відповідно до законодавства України; · оцінка внесків здійснюється в іноземній конвертованій валюті за домовленістю сторін на підставі цін міжнародних ринків або ринку України; · розмір іноземної інвестиції фіксують в установчому договорі, де статутний капітал відображають і в іноземній валюті, і з перерахуванням в гривні за офіційним курсом НБУ на дату здійснення установчих документів. У бухгалтерському обліку внесені нерезидентом основні засоби зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю, якою згідно з пунктом 10 П(С)БО 7 “Основні засоби” є погоджена засновниками (учасниками) справедлива вартість, тобто зафіксована в установчих документах на дату їх підписання і визначена в порядку вищевказаного Закону № 93 (стаття 5). Інші витрати підприємства, пов’язані з одержанням таких основних засобів (митні збори, доставка), не включаються в бухгалтерському обліку в їх первісну вартість і є витратами на здійснення фінансової діяльності, бо підприємство емітує корпоративні права та одержує основні засоби. У результаті збільшується його власний капітал на вартість основних засобів рівної вартості корпоративних прав. Документами на зарахування основних засобів від нерезидента на баланс підприємства будуть: 1) вантажно-митна декларація; 2) акт приймання-передачі основних засобів; 3) інвентарна картка (типова форма № 03-6) як регістр аналітичного обліку. Вартість одержаних внесків основними засобами в статутний капітал підприємства як пряма інвестиція не включається до його валового доходу згідно з підпунктом 4.2.5 статті 4 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств”. Відповідно до підпункту 3.2.8 статті 3 Закону України “Про ПДВ” основні фонди, які ввозяться як внески до статутного фонду, звільнені від ПДВ. Оскільки вартість внеску основними засобами відображається за валютним курсом на дату реєстрації установчих документів, то курсові різниці за цими операціями не визначаються. Також витрати, пов’язані з одержанням (митні збори, транспортні) як витрати фінансової діяльності, відносяться на рахунок 952 “Інші фінансові витрати” і не включаються у валові витрати. Порядок відображення одержаного від нерезидента внеску основними засобами в статутний капітал підприємства наведено на таблиці № 5.6.
Визначена установчими документами сума внеску іноземного інвестора до статутного капіталу українського підприємства основними засобами в розмірі 15 000 доларів США. Курс НБУ на дату підписання установчих документів був 5,30 грн за 1 долар США. Ставка ввізного мита — 2 %. У гривневому еквіваленті інвестиційна сума становить: 15 000 дол. США 5,30 грн = 79 500 грн. Під час митного оформлення основних засобів українське підприємство видало вексель на суму ввізного мита: (15 000 дол. США 5,30 грн) · 2 % : 5,30 грн = 300 дол. США. Таблиця 5.6 № Зміст операції Кореспонденція рахунків Сума, грн Д-т К-т 1 Здійснено нарахування частки іноземного інвестора під час формування статутного капіталу (розмір внеску) 46 “Неоплачений капітал” 40 “Статутний капітал” 79 500
Закінчення табл. 5.6 № Зміст операції Кореспонденція рахунків Сума, грн Д-т К-т 2 Передано митним органам вексель на суму ввізного мита 377 “Розрахунки з іншими дебіторами” 622 “Короткострокові векселі, видані в іноземній валюті” $300 1590 3 Перераховані митні збори (сума умовна) 377 “Розрахунки з іншими дебіторами” 311 “Поточні рахунки в національній валюті” 420 4 Сплачено суму митних зборів на витрати підприємства 952 “Інші фінансові витрати” 377 “Розрахунки з іншими дебіторами” 420
5 Одержано внесок іноземного інвестора 152 “Придбання (виготовлення) основних засобів” 46 “Неоплачений капітал” 79 500 6 Введено в експлуатацію основні засоби 106 “Інструменти, прилади та інвентар” 152 “Придбання (виготовлення) основних засобів” 79 500 7 Підприємство викупило вексель 622 “Короткострокові векселі, видані в іноземній валюті” 377 “Розрахунки з іншими дебіторами” $300 1590 8 Здійснено нарахування амортизації на основні засоби (сума умовна) 83 “Амортизація” 23 “Виробництво” 91 “Загально виробничі витрати” 131 “Знос основних засобів” 250 Підприємства, що застосовують клас 8 рахунків, суму нарахованої амортизації списують на рахунок 23 або рахунок 91 9 Віднесено на фінансові результати суму витрат фінансової діяльності 792 “Результат фінансових операцій” 952 “Інші фінансові витрати” 420
Якщо підприємство переводить готову продукцію до складу основних засобів, то їхня первинна вартість повинна дорівнювати собівартості таких запасів (п. 11, П(С)БО 7). Остання визначається згідно з П(С)БО 9 “Запаси” і П(С)БО 16 “Витрати”, що в бухгалтерському обліку відображається записом: Дебет 10 “Основні засоби” Кредит 26 “Готова продукція”, 28 “Товари” і т. д. У разі встановлення раніше невірного зарахування основних засобів до складу малоцінних і швидкозношуваних предметів: · якщо вони обліковувалися на рахунку 112 “Малоцінні необоротні матеріальні активи”: 1) Дебет 10 “Основні засоби” Кредит 112 “Малоцінні необоротні матеріальні активи” і 2) Дебет 132 “Знос інших необоротних матеріальних активів” Кредит 131 “Знос основних засобів”; · якщо вони обліковувалися на рахунку 22 “Малоцінні і швидкозношувані предмети”: Дебет 10 “Основні засоби” Кредит 22 “Малоцінні і швидкозношувані предмети”. Безоплатне надходження основних засобів може бути як від сторонніх підприємств і організацій, так і за рахунок раніше не облікованих і виявлених (вибірковими перевірками чи інвентаризацією) на своєму підприємстві. Документами на їх оприбуткування є накладні та акти приймання-передачі основних засобів. Згідно з пунктом 10 П(С)БО 7 при безоплатному отриманні основних засобів первісною вартістю є їхня справедлива вартість на дату отримання, і це відображається бухгалтерським записом: Дт 10 “Основні засоби” — 40 000 грн Кт 424 “Безоплатно одержані необоротні активи” — 40 000 грн. Якщо в актах приймання-передачі вказується встановлена комісією сума зносу, то це відображається бухгалтерським записом: Дт 131 “Знос основних засобів” —10 000 грн Кт 10 “Основні засоби” — 10 000 грн. Здійснені при цьому додаткові витрати на транспортування та підготовку об’єкта до експлуатації також включаються до його первісної вартості через рахунок 15 “Капітальні інвес- тиції”. Основні засоби на підприємство можуть надходити і способом обміну (бартеру) як на основні засоби, так і на інші активи (запаси, цінні папери тощо). Обмін може здійснюватися на подібні їм основні засоби або запаси, цінні папери, які є неподібними активами. Первісна вартість об’єкта основних засобів визначається згідно з П(С)БО № 7 “Основні засоби” залежно від того, якими саме активами — подібними чи неподібними об’єктами — здійснюється обмін. Приклад обліку обміну (бартеру) основних засобів на інші неподібні активи, запаси наведено нижче в таблиці 5.6.1. Таблиця 5.6.1 ОБЛІК ОТРИМАННЯ ОСНОВНИХ ЗАСОБІВ В ОБМІН НА НЕПОДІБНІ ОБ’ЄКТИ № Зміст операції Кореспонденція рахунків Д-т К-т 1 Одержані основні засоби в обмін на грошову продукцію 152 701 2 Передані за актом в експлуатацію одержані основні засоби 10 152 3 Відвантажена готова продукція 901 26 5.3. Облік амортизації основних засобів Порядок бухгалтерського обліку нарахування амортизації регламентується “Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку” 7 П(С)БО 7, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 р. № 92 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.05.2000 р. за № 288/4509. Об’єктами для нарахування амортизації є основні засоби підприємств і організацій, що перебувають на їхньому балансі: виробничі, невиробничі, безкоштовно отримані. Амортизація нараховується також щодо незакінчених або неоформлених актами приймання об’єктів будівництва, які перебувають в експлуатації в тих організаціях, котрим ці об’єкти будуть передані, а також з витрат на корінне поліпшення земель, не пов’язаних зі створенням споруд. Нарахування амортизації здійснюється щомісячно за кожним об’єктом окремо протягом строку корисного використання (експлуатації) об’єкта, встановленого самостійно підприємством у разі визнання цього об’єкта активом (під час зарахування на баланс) і припиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації. Не призупиняється нарахування амортизації під час ремонтів і простоїв, а також щодо тих засобів, що перебувають в резерві на складі. Строк корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів переглядається в разі зміни очікуваних економічних вигод від його використання. Амортизується первісна вартість кожного об’єкта основних засобів з урахуванням поліпшень, які привели до зростання економічних вигод від використання об’єкта. Нарахування амортизації починається з місяця, наступного за місяцем, у якому цей об’єкт став придатним для користування, і припиняється, починаючи з місяця, наступного за місяцем його вибуття. Щодо незакінчених або не оформлених актами приймання об’єктів капітального будівництва або їхніх частин, що експлуатуються тими підприємствами, котрим вони будуть передані в основні засоби, амортизація нараховується в загальному порядку — з 1-го числа місяця, наступного за місяцем введення в експлуатацію. Підставою для нарахування є довідка про вартість цих об’єктів або їхніх частин за даними обліку капітальних інвестицій. Після оформлення актами введення в дію цих об’єктів і зарахування їх до складу основних засобів здійснюється уточнення раніше нарахованих сум амортизації з відповідним відображенням в обліку. Основні засоби, передані в оперативну оренду, продовжують обліковуватися в орендодавця з нарахуванням останнім амортизації. За основними засобами, переданими у фінансову оренду, амортизацію нараховує орендатор за узгодженим з орендодавцем методом. Метод амортизації згідно п. З 28 П(С)БО 7 обирається підприємством самостійно з урахуванням очікуваного способу отримання економічних вигід від його користування. Метод переглядається в разі змін означеного способу. Нарахування амортизації за новим методом починається з місяця, наступного за місяцем прийняття рішення про зміну методу амортизації. Підприємство самостійно визначає строк корисного використання об’єкта основних засобів, ураховуючи такі фактори: · передбачуване використання об’єкта з урахуванням очікуваної потужності або продуктивності; · очікуваний фізичний або моральний знос; · правові або подібні обмеження на використання активу, наприклад, закінчення оренди цього активу. Амортизація основних засобів (крім інших необоротних матеріальних активів), як установлено п. 26 П(С)БО 7, нараховується з застосуванням таких методів: 1. Прямолінійний, за яким річна сума амортизації визначається діленням первісної вартості об’єкта на очікуваний термін корисного використання (приклад № 1); 2. Зменшення залишкової вартості, за яким річна сума амортизації визначається множенням відсотка амортизації на залишкову вартість об’єкта. Річний відсоток амортизації визначається за формулою: ; де п — кількість років корисного використання об’єкта (приклад № 2); 3. Прискорений метод, за яким річна сума амортизації визначається множенням залишкової вартості об’єкта на початок звітного року та річної норми амортизації (яка обчислюється, виходячи зі строку корисного використання об’єкта), що подвоюється (приклад № 3); 4. Кумулятивний метод, за яким річна сума амортизації визначається множенням первісної вартості об’єкта (за мінусом ліквідаційної) на кумулятивний коефіцієнт, який розраховується діленням кількості років, що залишаються до кінця очікуваного терміну використання об’єкта, на суму років його корисного використання (приклад № 4); 5. Виробничий метод, за яким місячна сума амортизації визначається множенням фактичного місячного обсягу продукції (робіт, послуг) та виробничої ставки амортизації. Вона обчислюється діленням первісної вартості (за вирахуванням ліквідаційної) на загальний обсяг продукції (робіт, послуг), який підприємство очікує виробити (виконати) з використанням об’єкта основних засобів (приклад № 5). За прямолінійним методом вартість об’єкта, що амортизується, рівномірно списується (розподіляється) протягом строку його служби. При цьому річна норма та річна сума амортизації залишаються постійними на весь строк корисної служби об’єкта, накопичена амортизація збільшується, а балансова вартість об’єкта зменшується.
Первісна вартість вантажного автомобіля — 10 000 грн. Очікуваний строк служби — 5 років. Ліквідаційна вартість автомобіля у вигляді матеріалів — 1000 грн. Визначимо вартість об’єкта, що амортизується, і суму амортизації.
Отже, норма амортизації за рік становитиме: (1800 : 9000) 100 % = 20 % щорічно. Нарахування амортизації за прямолінійним методом протягом п’яти років можна відобразити так, як це показано в табл. 5.7. Таблиця 5.7 Роки Первісна вартість Річна сума амортизації Накопичений знос Залишкова вартість 1 10 000 1800 1800 8200 2 10 000 1800 3600 6400 3 10 000 1800 5400 4600 4 10 000 1800 7200 2800 5 10 000 1800 9000 1000
Метод зменшення залишкової вартості полягає у визначенні річної суми амортизації об’єкта основних засобів, виходячи з залишкової вартості такого об’єкта на початок звітного року. Сума амортизаційних відрахувань визначається способом множення залишкової вартості об’єкта основних засобів на річну норму амортизації: А =ЗВ · На, де А — сума амортизаційних відрахувань; ЗВ — залишкова вартість об’єкта основних засобів; На — річна норма амортизації. Річну норму амортизації підприємство визначає самостійно за такою формулою:
де На — річна норма амортизації; н — термін корисного використання об’єкта основних засобів, років; ЛВ — ліквідаційна вартість об’єкта основних засобів; ПВ — первісна вартість об’єкта основних засобів. Цю формулу можна довести до такого вигляду: На = 1 – (ЛВ : ПВ) 1/н. У перший рік експлуатації об’єкта основних засобів базою для нарахування амортизації такого об’єкта буде його первісна вартість.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Облік надходження основних засобів» з дисципліни «Фінансовий облік (облік активів)»