Повноваження НБУ щодо прогнозування готівкового обігу і касових оборотів банків
Прогноз готівкового обігу встановлює обсяг і джерела надходжень готівки до кас банків, обсяг і цільове спрямування видачі готівки з кас банків, обсяг випуску готівки або вилучення її з обігу в цілому по країні, Автономній Республіці Крим і регіонах. Прогноз касових оборотів - це оцінка перспектив розвитку готівкового обігу, згідно з якою визначаються обсяги та джерела надходжень готівки до кас банків, обсяги й цільове спрямування видачі готівки з кас банків, розмір випуску готівки або вилучення її з обігу. Призначенням прогнозів касових оборотів є економічне обґрунтування можливих змін у розмірі готівкового обігу в прогнозованому періоді. Прогнозування готівкового обігу здійснюється з урахуванням основних напрямів державної грошово-кредитної політики на основі прогнозних розрахунків балансу грошових доходів і витрат населення та касових оборотів. Для обґрунтування прогнозних розрахунків касових оборотів здійснюється аналіз: змін у тенденціях соціально-економічного розвитку; тенденцій, що характерні для готівкового обігу; джерел надходжень готівки до кас банків і напрямів видачі її з кас банків; швидкості повернення готівки до кас банків; рівня інкасації торговельної виручки; змін у напрямах використання грошових доходів населення та джерел їх формування. Порядок і форми складання розрахунків звітного балансу грошових доходів і витрат населення визначаються Державним комітетом статистики України, а прогнозного - Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України. Для складання звітного балансу грошових доходів і витрат населення територіальні управління Національного банку подають регіональним державним статистичним органам звітну інформацію про касові обороти. 92 Прогноз касових оборотів по Україні в цілому складається Національним банком у розрізі регіонів, а по регіонах — територіальними управліннями Національного банку на квартал із розподілом за місяцями. Для складання прогнозів готівкового обігу установи банків одержують від підприємств, об'єднань, організацій та установ касові заявки, а також прогнозні й звітні матеріали. Установи банків на підставі зведених заявок підприємств розробляють прогнози готівкового обігу й надсилають їх територіальним управлінням НБУ. Комерційні банки для визначення потреби в готівці можуть використовувати методику прогнозних розрахунків касових оборотів за окремими статтями, яка пропонується для територіальних управлінь Національного банку. Установи Національного банку для складання прогнозів касових оборотів отримують від органів виконавчої влади всіх рівнів і від органів статистики такі звітні та прогнозні матеріали: розрахунки роздрібного товарообороту і дані про обсяги про дажу товарів за безготівковим розрахунком; розрахунки доходів за видами платних послуг, що надаються населенню; розрахунки про надходження страхових платежів і виплати страхових відшкодувань; інформацію про фонд оплати праці; дані про обсяги реалізації послуг зв'язку населенню; прогнозні розрахунки реалізації друкованих видань за раніше сплаченою передплатою, а також дані про очікувані в цьому кварталі готівкові надходження за передплатою; дані про витрати на виплату пенсій і допомоги тощо. Територіальні управління Національного банку складають прогнози касових оборотів на основі розрахунку джерел надходжень готівки до кас банківських установ і напрямів видачі готівки. Установи Національного банку здійснюють розподіл квартальних прогнозів касових оборотів за місяцями з урахуванням: "у кількості днів кожного місяця та інших особливостей; можливих змін (за місяцями) обсягу роздрібного товарооборо ту, фонду оплати праці, обсягу закупівлі сільськогосподарської про дукції та продуктів її перероблення (залежно від сезонності роботи в окремих галузях промисловості, сільського господарства, будівницт ва, впливу святкових і вихідних днів тощо); строків сплати фізичними особами податків, зборів та інших платежів, час масових відпусток працівників. Територіальні управління Національного банку надсилають прогнози касових оборотів департаменту готівково-грошового обігу 93 Національного банку електронною поштою не пізніше ніж за десять робочих днів до початку кварталу. Департамент готівково-грошового обігу складає, своєю чергою, квартальні прогнози касових оборотів у цілому по країні, Автономній Республіці Крим, регіонах і місту Києву із щомісячним розподілом за два робочі дні до початку наступного кварталу. Департамент готівково-грошового обігу використовує прогнозні розрахунки касових оборотів для визначення потрібних обсягів готівки та надання замовлення Банкнотно-монетному двору Національного банку на виробництво банкнот і монет. Прогнозні розрахунки касових оборотів складаються за такими джерелами надходжень і напрямами видавання готівки за методикою, викладеною в Інструкції про організацію роботи з готівкового обігу установами банків України (табл. 3.1). Таблиця 3.1 Джерела надходжень готівки та напрямки її видачі № символ Надходження готівки 02 Надходження торговельного виторгу Надходження виторгу від усіх видів платних послуг 16 Надходження на рахунки за вкладами громадян 17 Надходження від підприємств зв'язку 30 Надходження від продажу іноземної валюти Інші надходження (зокрема повернення заробітної платні) 38 Перерахування готівки зі сховища цінностей до оборот ноі каси Видача готівки 40 Видача на виплати пов'язані з оплатою праці 46 Видача на закупівлю сільськогосподарської продукції т~» 50 «идача на виплату пенсій, допомоги та страхових від-шкодувань 53 Видача на купівлю товарів, оплату послуг і за виконані роботи Видача з рахунків за вкладами фізичних осіб ту 56 идача за придбану іноземну валют іидача підкріплень підприємствам поштового зв'язку 61 идача на інші цілі 73 Іерерахування готівки з оборотної каси до сховища цін-юстей 94 Емісійний результат (символи 38 або 73) визначається як різниця між надходженнями і видатками готівки. Територіальні управління НБУ повинні систематично порівнювати емісійний результат із фактичним, із метою виявлення причин значних відхилень, вивчення причин і напрямів переміщення грошей, співвідношень між грошовими доходами та видатками населення з метою забезпечення оптимального обсягу готівки в обігу. Для визначення прогнозного розрахунку надходжень торговельної виручки за основу береться прогноз роздрібного товарообороту торговельних підприємств (з урахуванням обороту ресторанного господарства). Визначення фактичних обсягів роздрібного товарообороту здійснюється згідно з Інструкцією про облік роздрібного товарообороту і товарних запасів, затвердженою наказом Міністерства статистики України від 28.12.96 № 389. Враховуються також надходження торговельної виручки неторговельних підприємств від продажу товарів і готівкові кошти, що надходять у цьому кварталі за передплату періодичних видань на майбутній період. З одержаної суми роздрібного товарообороту відраховуються суми виручки, що не інкасується. Суми виручки, що не інкасуються, розраховуються на підставі річного звіту торговельних підприємств про оборот каси з урахуванням їхньої питомої ваги в роздрібному товарообороті. Сума виручки, що не інкасується, прогнозується з урахуванням фактичного процента інкасації торговельної виручки, аналізу його динаміки за минулий час і прогнозу роздрібного товарообороту по регіону. Розрахований на період, що прогнозується, процент інкасації торговельної виручки порівнюється з фактичним процентом інкасації за минулий час; аналізуються причини змін процента інкасації, їх обґрунтованість, можливість збільшення обсягу інкасації. Решта торговельної виручки, яка підлягає інкасації, прогнозується для здавання торговельними підприємствами безпосередньо до банку готівкою та розрахунковими чеками, переказування торговельними підприємствами на поточні рахунки в банку, через підприємства поштового зв'язку, а також надходження на їхні поточні рахунки за безготівковими перерахуваннями від фізичних осіб в оплату за товари. До загальної суми надходжень торговельної виручки вносяться поправки на різницю в сумах перехідної виручки на початок і кінець кварталу (місяця), а також у сумах перехідної виручки між районами, містами, областями та Автономною Республікою Крим. Якщо в періоді, що прогнозується, кількість днів торгівлі не збігається з кількістю днів, за які установа банку обліковує за своїм балансом суму надходження виручки, а також якщо кількість днів збігається, але є різниця 95 в сумах перехідної виручки на початок і кінець періоду, що прогнозується, то робиться поправка на суму перехідної виручки на початок і кінець періоду. Сума виручки, що підлягає здаванню торговельними підприємствами на їхні поточні рахунки в банку в періоді, що прогнозується, збільшується на суму виручки від торгівлі за останні дні періоду, що передує прогнозованому, і має проводитися за балансом установи банку в кварталі (місяці), що прогнозується, і зменшується на суму виручки від торгівлі за останні дні періоду, що прогнозується, яка буде відображена в балансі установи банку в наступному кварталі (місяці). Після здійснення поправок на суми перехідної виручки визначається сума торговельної виручки, яка здається: підприємствам поштового зв'язку для переказу до банку; до кас банків готівкою; надходить до банку розрахунковими чеками і за безготівкови ми перерахуваннями від фізичних осіб в оплату за товари. У разі визначення суми торговельної виручки, що надходить через підприємства поштового зв'язку, слід виходити з обороту торговельних підприємств, які здають виручку на підприємства поштового зв'язку, а також брати до уваги фактичний обсяг цих надходжень за минулий час. Суми торговельної виручки, що надходять розрахунковими чеками і за безготівковими перерахуваннями від фізичних осіб в оплату за товари, визначаються з урахуванням даних за попередні періоди і заходів щодо розвитку цих форм розрахунків. Суми торговельної виручки, яка здається на підприємства поштового зв'язку, враховуються в прогнозних розрахунках касових оборотів за операціями підприємств поштового зв'язку. Складання прогнозного розрахунку касових оборотів з видачі на виплати, пов'язані з оплатою праці Прогнозний розрахунок видачі готівки на виплати, пов'язані з оплатою праці, здійснюється територіальними управліннями Національного банку з урахуванням фактичних даних фонду оплати праці в цілому по країні, регіону та його динаміки за час, що минув. Для визначення прогнозного розрахунку видачі готівки на виплати, пов'язані з оплатою праці, територіальні управління Національного банку із загальної суми фонду оплати праці в Автономній Республіці Крим, регіонах: ■ вилучають суми безготівкових перерахувань і утримань, а також видачу готівки на заробітну плату з торговельної виручки; 96 ■ додають суму депонованої заробітної плати з урахуванням ди наміки та аналізу фактичних даних за час, що минув. Сума заробітної плати працівників, що перераховується на поточні (вкладні) рахунки, приймається на підставі аналізу її динаміки за час, що минув, з урахуванням можливих її змін. Суми депонованої, тобто не виплаченої в установлений строк окремим працівникам, заробітної плати визначаються виходячи з їх відносного рівня, що склався в аналогічні тому, що прогнозується, періоди минулих років, а також за останні місяці, на підставі звітності про касові обороти. Видача готівки на заробітну плату збільшується на суми видачі, що здійснюється в ті дні, що припадають на перші числа наступного кварталу з огляду на вихідні дні, і зменшується на суми, виплачені в тому кварталі, який передує прогнозованому. Складання прогнозного розрахунку касових оборотів із видачі на виплату пенсій, допомоги і страхових відшкодувань Прогнозний розрахунок касових оборотів із видачі готівки на виплату пенсій, допомоги і страхових відшкодувань визначається на підставі прогнозних і звітних матеріалів органів Пенсійного фонду України, Фонду соціального страхування та органів Державного казначейства України. Із загальної суми всіх видів допомоги і страхових відшкодувань виключають податки, що утримують під час виплати допомоги з тимчасової непрацездатності, а також суми бюджетних асигнувань на оплату поштових послуг під час виплати пенсій через підприємства поштового зв'язку.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Повноваження НБУ щодо прогнозування готівкового обігу і касових оборотів банків» з дисципліни «Центральний банк і грошово-кредитна політика»