ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Банківська справа » Центральний банк і грошово-кредитна політика

Організація готівкового обігу на підприємствах і в організаціях
Разом із регулюванням емісії важливу роль у функціонуванні грошової системи відіграють методи регулювання безпосередньо руху грошей. Обіг готівки в країні регулюється Інструкцією про організацію роботи з готівкового обігу установами банків України, затвердженою постановою Правління Національного банку від 19.02.2001 р. № 69. Інструкція визначає загальний порядок проведення готівкових грошових операцій банками та їхніми клієнтами.
Національний банк України з метою забезпечення стабільності національної грошової одиниці проводить єдину політику у сфері готівкового грошового обігу згідно з макроекономічними показниками та основними параметрами економічного та соціального розвитку України.
Установи комерційних банків, відповідно до нормативно-правових актів Національного банку, здійснюють аналіз готівкового обігу, організовують і виконують оперативні функції з реалізації єдиної грошово-кредитної політики на території відповідних регіонів.
Основними завданнями установ банків у сфері організації готівкового обігу є:
повне і своєчасне забезпечення потреб економіки в готівкових
коштах;
забезпечення своєчасного видання готівки підприємствам і під
приємцям на оплату праці, пенсій, допомоги та на інші цілі;
створення умов для залучення готівки до кас банків;
67
> сприяння скороченню використання готівки в розрахунках за
товари і послуги шляхом впровадження прогресивних форм безготів
кових розрахунків
Основними завданнями територіальних управлінь Національного банку є:
здійснення аналізу і прогнозування готівкового обігу у відповід
ному регіоні. На підставі прогнозів касових оборотів визначення по
трібного обсягу готівки для належного та неперервного функціону
вання економіки регіону;
контроль за роботою установ комерційних банків з питань до
тримання встановлених вимог;
участь в опрацюванні пропозицій щодо скорочення готівкового
обігу в позабанківській сфері, розвитку й розширення безготівкових
розрахунків, зокрема у сфері обслуговування населення;
інформування місцевих органів виконавчої влади про стан го
тівкового обігу в регіоні.
Стосовно ролі установ банків, то вони:
задовольняють потреби економічних суб'єктів - своїх клієнтів
у готівці;
систематично аналізують стан надходжень і видання готівки;
сприяють залученню вільних коштів населення на вклади та
розширенню безготівкових перерахувань доходів громадян за їх ба
жанням на поточні (вкладні) рахунки в установах банків;
сприяють подальшому розвиткові безготівкових розрахунків за
товари і послуги;
встановлюють підприємствам ліміти залишку готівки в їхніх
касах, порядок і строки здавання готівкової виручки.
Здійснення операцій з готівкою на підприємствах і в організаціях усіх форм власності і видів діяльності визначається названою вище Інструкцією та Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою Правління Національного банку. Це Положення визначає загальні правила здійснення касових операцій, порядок формування грошових знаків, їх зберігання, транспортування, визначення платіжності, умови і порядок заміни та знищення пошкоджених банкнот і монет.
Основними принципами організації обороту готівки суб'єктами господарювання згідно з названими документами є:
обов'язковість зберігання всіма підприємствами та організа
ціями власних коштів у банківських установах;
безперешкодне одержання всіма клієнтами готівки з власних
банківських рахунків без подання обґрунтовувальних документів;
здійснення розрахунків як у безготівковій, так і в готівковій
формах;
68

обмеження розмірів готівки, що перебуває в касах підприємств,
через установлення їм лімітів залишку готівки в касі;
можливість використання касового виторгу (поточних надхо
джень) на певні цілі в межах встановлених норм.
Важливим принципом готівкового обігу є обов'язковість для всіх підприємств і організацій зберігання власних коштів у банківських установах. Це є передумовою акумулювання готівки саме у банківській системі, забезпечення її ефективного використання в обороті, гарантування збереження. Тому обмежується готівковий оборот коштів економічних агентів, а також установлюються ліміти залишків готівки, яку підприємства, установи та організації можуть зберігати в касі.
Для клієнтів комерційних банків установлюється такі правила:
проведення розрахунків готівкою;
обмеження залишків готівки у касі;
витрачання готівки за цільовим призначенням;
оформлення касових операцій;
порядок інкасації виручки;
порядок ведення касової книги та обов'язки касира;
порядок видання готівки під звіт;
контроль за дотриманням порядку ведення операцій з готівкою тощо.
Ліміт залишку готівки в касі - граничний розмір готівки, що може залишатися в касі підприємства на кінець робочого дня.
Усі підприємства, які здійснюють операції з готівкою в національній валюті та мають поточні рахунки в установах банків, можуть тримати у своїй касі на кінець дня готівку в межах, установлених їм обслуговуючими установами банків лімітів каси.
Укладаючи договір на розрахунково-касове обслуговування, підприємство має подати до установи банку заявку-розрахунок у двох примірниках для встановлення загального ліміту каси (з урахуванням потреби його відокремлених підрозділів), строків і порядку здавання готівкової виручки, або копію заявки-розрахунку, засвідчену підписом уповноваженого працівника та відбитком печатки установи банку, що встановила ліміт каси, або копію документа про самостійно встановлений підприємством ліміт каси для внесення розміру цього ліміту в договір на розрахунково-касове обслуговування. Відповідальність за достовірність даних у заявці-розрахунку даним касової книги та бухгалтерського обліку несе підприємство.
У разі звернення підприємства (за наявності обгрунтованих причин - зміни розмірів касових оборотів, режиму функціонування, умов здавання виручки тощо) або з ініціативи банку, який установив загальний ліміт каси, він може переглядатися. Для цього підприємство
69
подає до банку заявку-розрахунок, яка і є підставою для перегляду діючого ліміту каси та оформляється додатковою угодою до договору на розрахунково-касове обслуговування.
Ліміт каси визначається установами банків для кожного підприємства з урахуванням:
о режиму і специфіки роботи підприємства;
о віддаленості підприємства від установи банку;
о обсягу касових оборотів (надходжень і видатків) за всіма рахунками;
о установлених строків і порядку здавання готівкової виручки;
о тривалості операційного часу установи банку;
о наявності домовленості підприємства з установою банку на інкасацію та здавання готівкової виручки до вечірньої каси банку.
Ліміт каси, зокрема, встановлюється:
для підприємств, які мають готівкову виручку зі строком зда
вання її в банк щодня в день надходження до каси підприємства -
у розмірах, що потрібні для забезпечення їх роботи ранком наступ
ного дня;
для підприємств, які мають готівкову виручку зі строком зда
вання її наступного дня,- у межах середньоденної готівкової виручки;
для підприємств, що мають готівкову виручку з іншим строком
здавання її в банк,- у розмірах, що залежать від установлених строків
здавання виручки та її суми;
для підприємств, ліміти каси яким установлюються згідно з
фактичними витратами готівки (крім виплат, пов'язаних з оплатою
праці, стипендій, пенсій, дивідендів),- у межах середньоденного ви
дання готівки.
Ліміт каси підприємствам (окрім підприємств торгівлі, громадського харчування та послуг) встановлюється установами банків за погодженням із керівниками підприємств на підставі розрахунку середньоденного надходження готівкової виручки або середньоденного видання готівки. У деяких випадках згідно з особливостями діяльності підприємств і на підставі їхніх відповідних обґрунтовань за письмовим рішенням керівників установ банків цим підприємствам може встановлюватися ліміт каси в розмірах більших, ніж середньоденна готівкова виручка чи середньоденне видання готівки.
Фінансовим установам (кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг) ліміт каси установою банку не встановлюється. Зазначені установи самостійно встановлюють ліміт каси.
Підприємствам поштового зв'язку ліміт каси установою банку не
70
встановлюється. Зазначені підприємства самостійно встановлюють такий ліміт у їхніх касах і касах структурних підрозділів, які входять до їх складу. Ліміт каси також не встановлюється банкам і підприємцям.
Понадлімітну готівку підприємства на кінець робочого дня зобов'язані здавати до кас банківських установ для зарахування на відкриті в них поточні рахунки згідно з порядком і термінами, згаданими вище. Готівкові кошти підприємства можна здати в денні та вечірні каси установ комерційних банків, інкасаторам НБУ, підприємствам зв'язку для переказу коштів на рахунки в банках.
Цільове призначення готівки, яку одержують підприємства (підприємці) зі своїх поточних рахунків, має зазначатися ними в грошовому чеку з чітким формулюванням суті операцій, що будуть здійснюватися. Установи банків зобов'язані ідентифікувати клієнтів, які здійснюють значні чи сумнівні операції, та, відповідно до вимог законодавства України, повідомляти про ідентифікацію осіб, які їх здійснили, відповідним органам згідно з законодавством, яке регулює питання боротьби з організованою злочинністю.
Надання установами банків кредитів суб'єктам господарської діяльності, а також їх погашення та сплата за ними відсотків мають здійснюватися в безготівковій формі. У готівковій формі може надаватися кредит суб'єктам господарської діяльності лише для розрахунків із здавальниками сільськогосподарської продукції та фізичним особам, а також малим і середнім підприємствам (для їх розвитку) за кредитною лінією Європейського банку реконструкції та розвитку для розвитку малих і середніх підприємств у національній валюті в сумах, які на дату зарахування готівки не перевищують еквівалент 10 000 доларів США за офіційним курсом гривні до іноземної валюти, встановленим Національним банком.
Страхові організації самостійно визначають строки здавання готівки страховими агентами - фізичними особами до кас страховиків або переказами на рахунок страхової організації в установі банку.
Національний банк із метою стимулювання безготівкових розрахунків і скорочення тіньового обігу встановлює певні правила та обмеження щодо можливості підприємств використовувати готівку. Основними з них є:
■ сума готівкового розрахунку одного підприємства (підприємця) з іншим не повинна перевищувати десяти тисяч гривень протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами. Платежі понад установлену граничну суму проводяться тільки в безготівковому порядку. Кількість підприємств (підприємців), з якими проводяться розрахунки, протягом дня не обмежується. У разі здійснення підприємствами готівкових розрахунків з іншими понад установлену
71
граничну суму кошти в розмірі її перевищення розрахунково додаються до фактичних залишків у касі на кінець дня готівки платника (одноразово) в день здійснення цієї операції з подальшим порівнянням одержаної розрахункової суми із затвердженим лімітом каси;
уся готівка, що надходить до кас підприємств, має своєчасно та
в повній сумі оприбутковуватися в їхніх касах. Оприбуткуванням го
тівки в касі підприємства є здійснення підприємством обліку готівки
в повній сумі її фактичних надходжень із оформленням цієї операції в
установленому порядку прибутковим касовим ордером і відобра
женням в касовій книзі в день одержання підприємством готівкових
коштів;
готівкова виручка підприємств (підприємців), окрім готівки,
одержаної з банку та не використаної за призначенням, може вико
ристовуватися ними для забезпечення потреб, що виникають у про
цесі їх функціонування, а також для проведення розрахунків із бю
джетами та державними цільовими фондами за податками і зборами
(обов'язковими платежами). Підприємства, що мають податковий
борг, здійснюють виплати, пов'язані з оплатою праці (крім виплат
через екстрені (невідкладні) обставини), виключно за рахунок коштів,
одержаних з установ банків.
Підприємства мають право зберігати готівку в своїй касі, що
одержана в установі банку для виплат, пов'язаних з оплатою праці,
пенсій, стипендій, дивідендів (доходу), понад установлений ліміт ка
си протягом трьох робочих днів, включаючи день одержання готівки
в установі банку. Для проведення цих виплат працівникам віддалених
підрозділів підприємств залізничного транспорту і морських портів
готівка може зберігатися в їх касах понад установлений ліміт каси
протягом п'яти робочих днів, рахуючи день одержання готівки в
установі банку. Готівка, що одержана в установі банку на інші випла
ти, має видаватися підприємством своїм працівникам у той самий
день. Суми готівки, одержані в установі банку і не використані за
призначенням протягом установлених вище строків, повертаються
підприємством до установи банку не пізніше наступного робочого
дня установи банку та підприємства або можуть залишатися в його
касі (в межах установленого ліміту) і видаватися на ті самі цілі.
Підприємство має право зберігати в касі готівку для виплат,
пов'язаних з оплатою праці, що здійснюються за рахунок виручки,
понад установлений йому ліміт каси протягом трьох робочих днів од
дня настання строків цих виплат у сумі, що зазначена в переданих до
каси платіжних (розрахунково-платіжних) відомостях.
видання готівки під звіт проводиться з кас підприємств за умо
ви повного звіту конкретної підзвітної особи за раніше виданими під
звіт сумами. Підзвітні особи зобов'язані подати до бухгалтерії під-
72
приємства разом із невикористаним залишком готівки авансовий звіт про витрачання одержаних у касі сум у такі терміни:
за відрядженнями - протягом трьох робочих днів після повер
нення з відрядження;
на закупівлю сільськогосподарської продукції, продуктів ії пе
рероблення та заготівлю вторинної сировини, крім металобрухту -
протягом десяти робочих днів од дня видання готівки під звіт;
на всі інші виробничі (господарські) потреби - наступного ро
бочого дня після видання готівки під звіт.
Контроль за дотриманням підприємствами касової дисципліни здійснюють органи державної податкової служби України та інші органи в межах своєї компетенції.
До підприємств (підприємців) застосовуються штрафні санкції згідно з чинним законодавством України за такі порушення:
перевищення встановлених лімітів каси;
неоприбуткування (неповне оприбуткування) у касах готівки;
перевищення встановлених строків використання виданої під
звіт готівки, а також за видання готівкових коштів під звіт без повно
го звітування щодо раніше виданих коштів;
витрачання готівки з виручки на виплати, пов'язані з оплатою
праці, за наявності податкового боргу;
використання одержаних в установі банку готівкових коштів не
за цільовим призначенням;
проведення готівкових розрахунків без подання одержувачем
коштів платіжного документа, який підтверджував би сплату покуп
цем готівкових коштів.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Організація готівкового обігу на підприємствах і в організаціях» з дисципліни «Центральний банк і грошово-кредитна політика»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Аудит надходження запасів
Гігантська пісочниця Google. Фільтра від Google
Аудит резервного капіталу
Аудит платежів за ресурси
Граматичні ознаки іменника


Категорія: Центральний банк і грошово-кредитна політика | Додав: koljan (07.04.2012)
Переглядів: 1675 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП