ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Банківська справа » Центральний банк і грошово-кредитна політика

Становлення центрального банку в Україні та його статус
Національний банк України (НБУ) є центральним банком нашої країни. Правові засади створення Національного банку України наведено нарис. 2.1.
НБУ створено у березні 1991 р.
на базі Української республіканської контори
Державного банку СРСР


ЗГІДНО З
Конституцією України
Законом України «Про банки і банківську діяльність»
Рис. 2.1. Правові засади створення Національного банку України
На підставі зазначених вище законодавчих актів було скасовано державну монополію у банківській системі та створено нову дворівневу банківську систему: перший рівень - Національний банк України; другий рівень - комерційні банки. Основні етапи становлення НБУ наведено в табл. 2.1.
ЗО

1-й етап -1991 рік • Перереєстрація створених раніше комерційних банків • Підготовка пакета документів, що регламентують функціонування банків на території України
2-й етап -1992 рік • Введення купонокарбованця • Затвердження складу і структури НБУ • Створення міжбанківської валютної біржі • Вступ України до МВФ • Вихід України із зони російського рубля
3-й етап -1993 рік • Поява власної платіжної системи СЕП, що стала поштовхом до розвитку платежів • У вересні - прилучення банківської мережі до 8\УІРТ • У листопаді - початок функціонування електронної пошти
4-й етап -1994 рік • Завершення формування електронної платіжної системи • Відновлення торгів на біржі
5-й етап — 1995 рік • Участь України в міжнародних фінансових програмах • Отримання Національним банком України фінансових кредитів (кредити 5Іап<і-Ьу, реабілітаційна позика тощо)
6-й етап -1996 рік • Запровадження власної національної валюти
7-й етап — 1997 рік • Макроекономічна стабілізація внаслідок проведення Національним банком України послідовної антиінфляційної політики
8-й етап -1998 рік • Перехід банківської системи на міжнародні стандарти бухгалтерського обліку
9-й етап -1999 рік • Прийняття Закону України «Про Національний банк України»
10-й етап -із 2000 року • Проведення міжнародного аудиту НБУ Міжнародним валютним фондом та ін.
Важливим аспектом дослідження місця і ролі центрального банку у фінансовій системі держави є визначення його правового статусу. Правовий статус суб'єктів адміністративно-правових відносин - це юридичне закріплення їх ролі та місця в системі відповідних органів державної влади і в системі органів управління.
31
Статус і принципи діяльності Національного банку України визначені Основним Законом держави - Конституцією України. Статті, які стосуються функціонування Національного банку, вміщено у двох розділах, присвячених законодавчій і виконавчій гілкам влади. Правовий статус Національного банку України визначається також Законами України «Про Національний банк України», «Про банки і банківську діяльність», декретом Кабінету Міністрів України «Про систему валютного регулювання і валютного контролю» та іншими законодавчими актами.
Правовий статус Національного банку має комплексний характер, що властиво статусові органів держави. Він складається з конституційної правосуб'єктності та галузевих статусів (адміністративно-правового та цивільно-правового). Основний зміст правового статусу НБУ становлять його функції та повноваження. Національний банк України як орган держави зі спеціальним статусом реалізує функції держави, виконуючи вимоги законодавчих актів.
Наявність владних повноважень є найважливішою ознакою правового статусу Національного банку України. Це означає, що НБУ має право встановлювати обов'язкові для виконання правила і норми та контролювати їх виконання. З організаційного погляду важливим є факт того, що нормативно-правові акти Національного банку видаються у формі постанов Правління НБУ, а також інструкцій, положень, правил, що затверджуються постановами Правління Національного банку. Вони не можуть суперечити законам та іншим законодавчим актам України. Відповідно до ст. 93 Конституції України Національному банкові надане право законодавчої ініціативи.
За своїм правовим статусом НБУ є однією з найважливіших інституцій держави, не входячи при цьому до жодної з гілок влади. Проте цей головний орган банківської системи - Національний банк підзвітний Президентові України та Верховній Раді України в межах їхніх конституційних повноважень. Підзвітність НБУ означає:
0 призначення на посаду та звільнення з посади Голови Національного банку Верховною Радою України за поданням Президента України;
0 призначення та звільнення Президентом України половини складу Ради Національного банку;
0 призначення та звільнення Верховною Радою України половини складу Ради Національного банку;
0 доповідь Голови Національного банку Верховній Раді України про діяльність Національного банку;
0 надання Президентові України та Верховній Раді України двічі на рік інформації про стан грошово-кредитного ринку в державі.
32
Умовно сферу дій НБУ можна поділити на дві частини.
Економічна політика країни й уряду в цілому (участь у розроб
ленні, обговоренні та реалізації економічної політики і програм уряду).
Сфера безпосередньої діяльності банку: гроші, кредит, капітал,
цінні папери, іноземна валюта та інші цінності.
У Законі України «Про Національний банк України» зазначено, що у сфері своєї безпосередньої діяльності банк наділений повною незалежністю. Це означає, що будь-який орган законодавчої чи виконавчої державної влади не має права давати вказівки обов'язкового характеру центральному банку держави.
Незалежність Національного банку полягає в тому, що НБУ відповідно до основ бюджетної та економічної політики формує грошово-кредитну політику. Уряд розробляє економічну і фінансову політику, яку затверджує парламент. Національний банк на її основі самостійно розробляє відповідну монетарну політику та фінансові інструменти її реалізації. Національний банк повинен підтримувати економічну програму уряду доти, доки вона не суперечитиме виконанню основної функції НБУ - забезпечення стабільності власної грошової одиниці (ст. 99 Конституції України).
Проте незалежність Національного банку не обумовлює відсутності співпраці між центральним банком, урядом і парламентом, а також іншими державними інститутами. Названі державні органи повинні погоджувати між собою економічні дії та політику, яку вони проводять у країні. Це, в першу чергу, стосується економічної програми уряду, бюджету і принципів грошово-кредитної політики, що їх розробляє центральний банк.
Юридично визначена незалежність Національного банку обов'язково повинна підкріплюватися його економічною незалежністю. Тому ст. 4 Закону України «Про Національний банк України» визначено, що НБУ є самостійним органом, який здійснює видатки за рахунок власних доходів у межах затвердженого кошторису, а в певних випадках - також за рахунок Державного бюджету України. Національний банк не відповідає за зобов'язаннями органів державної влади, інших банків, а ті не відповідають за зобов'язаннями Національного банку, крім випадків, коли вони добровільно перебирають такі зобов'язання.
Особливість статусу Національного банку України полягає в тім, що, з одного боку, він входить до структури органів держави як автономний орган, до сфери регулювання якого належить банківська система держави, а з іншого - НБУ є звичайною, економічно самостійною юридичною особою, що має статутний капітал, може від свого імені набувати права і нести зобов'язання, бути позивачем і відповідачем у суді.
33
Як один з органів державного управління Національний банк наділений важливими і дуже широкими повноваженнями, однак його діяльність має й певні обмеження. Так, Національному банку забороняється:
бути акціонером або учасником банків та інших підприємств і
установ;
проводити операції з нерухомістю, крім тих. що пов'язані
безпосередньо із забезпеченням діяльності Національного банку та
його установ;
здійснювати торговельну, виробничу, страхову та іншу діяль
ність, яка не відповідає функціям Національного банку.
Водночас ці обмеження не стосуються набуття з метою покриття заборгованості Національного банку будь-яких прав та активів за умови їх відчуження в найкоротший строк, а також участі в капіталах інших підприємств, установ, що забезпечують діяльність Національного банку. НБУ як особливий орган державного управління має переважне та безумовне право задовольняти вимоги, що ґрунтуються на здійсненому рефінансуванні банку в установленому законом порядку та за якими вже настав час погашення.
Отже, на сьогодні організаційно-правові засади діяльності Національного банку України законодавчо врегульовані на достатньо високому рівні, і НБУ посідає належне місце в системі центральних банків європейських країн.
§2. Функції НБУ
Функції НБУ та його керівних органів є невід'ємною складовою функцій державного управління.
Основною функцією Національного банку України є забезпечення стабільності грошової одиниці.
На виконання цієї функції Національний банк сприяє дотриманню стабільності банківської системи, а також, у межах своїх повноважень,- цінової стабільності.
Іншими функціями НБУ, відповідно до ст. 7 Закону України «Про Національний банк України», є:
проведення грошово-кредитної політики;
монопольне здійснення емісії національної валюти України та
організація її обігу;
організація системи рефінансування комерційних банків;
установлення для банків правил проведення банківських опе
рацій, бухгалтерського обліку і звітності;
34

організація створення й методологічного забезпечення системи
грошово-кредитної та банківської статистичної інформації, статисти
ки платіжного балансу;
визначення системи, порядку і форм платежів;
визначення напрямів розвитку сучасних електронних банківсь
ких технологій;
здійснення банківського регулювання та нагляду;
складення платіжного балансу, здійснення його аналізу та про
гнозування;
здійснення валютного регулювання, організація і здійснення
валютного контролю;
накопичення і зберігання золотовалютних резервів, здійснення
операцій з ними та банківськими металами;
аналіз стану грошово-кредитних, фінансових і валютних від
носин;
організація інкасації та перевезення банкнот і монет, інших
цінностей;
здійснення інших функцій у фінансово-кредитній сфері в ме
жах своєї компетенції, визначеної законом.
Одним з важливих напрямків діяльності Національного банку є правове регулювання готівкового обігу. НБУ має виняткове право введення в обіг (емісії) банківських білетів і розмінної монети національної грошової одиниці, а також організації їх обігу та вилучення з обігу. До функцій Національного банку також належать установлення особливостей і порядку визначення платіжності грошових знаків, а також порядок обміну зношених і пошкоджених грошових знаків.
Іншим важливим напрямком діяльності НБУ є регулювання системи розрахунків в економіці та організація надійної системи бухгалтерського обліку і звітності. На виконання цього завдання Національний банк установлює правила, форми і стандарти розрахунків банків та інших юридичних і фізичних осіб, координує організацію розрахунків, дає дозволи на здійснення клірингових операцій та розрахунків. Через свої установи Національний банк України забезпечує здійснення міжбанківських розрахунків, дає дозвіл на проведення міжбан-ківських розрахунків через прямі кореспондентські відносини банків та їхні власні розрахункові системи, встановлює обов'язкові для банків стандарти і правила ведення бухгалтерського обліку та звітності.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Становлення центрального банку в Україні та його статус» з дисципліни «Центральний банк і грошово-кредитна політика»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: МАСА ГРОШЕЙ В ОБОРОТІ. ГРОШОВІ АГРЕГАТИ ТА ГРОШОВА БАЗА
ЗМІСТ ТА ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ФІНАНСОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДА...
Методика розрахунку витрат
Як наростити тИЦ без щомісячних платежів
Ліквідність балансу позичальника. Показники, що характеризують фі...


Категорія: Центральний банк і грошово-кредитна політика | Додав: koljan (07.04.2012)
Переглядів: 2860 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП