Правовий статус центральних банків розвинених країн
Правовий статус центральних банків розвинених країн закріплений у законах про центральні банки та їхніх статутах, законах про банківську та кредитну діяльність, валютному законодавстві тощо. Основним правовим актом, що регулює діяльність центрального банку, є Закон про центральний банк, де визначено його організаційно-правовий статус, функції, процедуру призначення вищого керівного складу, взаємовідносини з державою і національною банківською системою. Цей закон установлює повноваження центрального банку як емісійного інституту країни. Найбільший вплив на незалежний статус центрального банку справляють умови фінансування ним дефіциту державного бюджету (табл. 1.8). Відсутність обмежень на кредитування уряду знижує ступінь його незалежності. Таблиця 1.8 Обмеження на кредитування уряду
Рівень обмежень Країна Пряме кредитування уряду дозволено без обмежень Японія, Норвегія, Нова Зеландія, Панама, Південна Африка, Тайвань Пряме кредитування уряду дозволено із суворими обмеженнями Німеччина, Нідерланди Пряме кредитування уряду заборонено США, Австрія, Данія 20
Лише держава Змішана (в дужках — % державної власності) Інші Австралія Австрія (50) Південна Африка - приватна Аргентина Бельгія (50) США - власність банків — членів ФРС Данія Швейцарія: 63% - власність кантонів; 37% - приватні акціонери Індія Греція (50) Ірландія Італія Іспанія Мексика (51) Канада Туреччина (25) Водночас держава в усіх країнах відіграє провідну роль у формуванні органів управління центрального банку, незалежно від частки володіння державою капіталом центрального банку (табл. 1.10). 21 II Таблиця 1.10 Структура, порядок формування та повноваження органів управління грошово-кредитною політикою окремих країн
Країна Назва органу Чисельність Персональний склад Хто формує Повноваження Відносини з центробанком та держорганами Австрія Рада директорів (виконавчий - Рада менеджерів) 14 Голова + 2 віце-голови + 11 членів Президент Визначає загальні директиви у сфері грошово-кредитної політики, призначає Раду менеджерів Рада перебуває у складі Банку Австрії, функціонує в межах закону про НБА. Очолює Раду голова НБА Австралія Резервне банківське правління (виконавчий орган -Правління системи платежів) 9 Голова РПБ + заступник голови + секретар Мінфіну (5 із них не повинні бути працівниками банку чи урядових структур) Усі призначаються генерал-губернатором Відповідає за монетарну та банківську політику за винятком політики системи платежів Рада функціонує у складі банку. Окремого закону немає. Банк подає звіт президентові, сенатові та спікерові палати представників. Очолює Резервне банківське правління голова банку. Голова і мінфін інформують один одного з питань своєї компетенції Іспанія Керуюча рада (виконавчий орган - Виконавча комісія) 11 Голова банку + заступник голови банку + 6 членів + директор казначейства і фінансової політики + віце-президент Національної комісії з цінних паперів Голову - король за поданням уряду; заступника - уряд за поданням голови; членів - уряд за поданням Мінфіну Затверджує основні напрямки діяльності банку для виконання його функцій та слідкує за незалежністю голови банку Перебуває у складі Банку Іспанії. Окремого закону немає. Очолює Керівну раду голова Банку Іспанії. Раз на рік публікує відомості про загальну мету грошово-кредитної політики. Регулярно інформує уряд і парламент про мету грошово-кредитної політики
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Правовий статус центральних банків розвинених країн» з дисципліни «Центральний банк і грошово-кредитна політика»