Витрати на рекламу є важливою складовою витрат торговельної діяльності. Ці витрати можуть досягати значних розмірів, адже зрозуміло: чим більше витрачається коштів на рекламу, тим, як правило, більше покупців відвідують торговельні заклади, а це сприяє збільшенню обсягів продаж. Згідно із Законом України «Про рекламу» від 03.07.96 р. № 270/96-АР під рекламою розуміють спеціальну інформацію про осіб або продукцію, яка поширюється у будь-якій формі і будь-якими способами з метою прямого або опосередкованого отримання прибутку. Рекламодавець, тобто замовник реклами, може виготовляти і поширювати рекламу самостійно, а може звернутися за допомогою (звичайно, за певну плату) до спеціалізованих виробників та поширювачів реклами — рекламних агенств і т. ін. Закон про рекламу поділяє її на такі види: реклама на радіо і телебаченні; в друкованих засобах масової інформації; з використанням телефонного та документального електрозв’язку; зовнішня; внутрішня; на транспорті; соціальна рекламна інформація. У кожного виду реклами є відповідні рекламоносії — газети, журнали, стенди, муляжі, щити тощо. Крім того, підприємства можуть проводити й інші великомасштабні рекламні заходи: — поширювати рекламні видання (каталоги, листівки, брошури, афіші, прейскуранти і т. ін.); — приймати участь у виставках і ярмарках; — організовувати прийоми, презентації, свята; — дарувати рекламні подарунки. Рекламодавець повинен враховувати особливості рекламування деяких видів продукції, встановлені законодавством: лікарських засобів; виробів медичного призначення; методів профілактики, діагностики і лікування; алкогольних напоїв і тютюнових виробів; зброї та деяких інших. Підприємство може бути притягнуто до суворої відповідальності за поширення недостовірної за змістом реклами. Рекламоносії поділяють на два види: 1) такі, які можуть бути оприбутковані рекламодавцем як матеріальні цінності (брошури, прайс-аркуші, подарунки з логотипами, рекламні щити тощо);
Особливості обліку в торгівлі
259
2) такі, які оприбуткувати неможливо (реклама у газеті, на транспорті, витрати на проведення прийомів і презентацій, участь у виставках і т. ін.). Деякі матеріальні рекламоносії у процесі проведення рекламних заходів рекламодавець може або ж залишити у своїй власності, або ж подарувати потенційним покупцям (клієнтам). Таким чином, порядок відображення в обліку витрат на рекламу у рекламодавця залежить від того, хто виготовляє і розміщує рекламу, як укладено договір, чи є рекламоносії для нього матеріальними цінностями та чи залишаються вони у його власності для тривалого використання, чи витрачаються одноразово або передаються безкоштовно (даруються). Порядок відображення в обліку витрат на рекламу наведено у табл. 5.27. Таблиця 5.27 Бухгалтерські проведення з обліку витрат на рекламу
№ з/п
Зміст господарської операції 1. Реклама на радіо, телебаченні, в газеті, журналі і т. ін. (без повернення замовнику рекламоносіїв) Проведена передоплата за послуги з розробки рекламного макета та його публікацію в газеті (показ на телебаченні і т. ін.) Відображено суму податкового кредиту з ПДВ Виконано замовлення на рекламу (отримана послуга) Списано розрахунки за податковим кредитом з ПДВ Відображено суму податку з реклами Проведено взаємозалік передоплати у погашення заборгованості виробнику реклами 2. Облік виготовлення рекламоносіїв, що враховуються як матеріальні цінності Проведена передоплата виробнику рекламної продукції Відображено суму податкового кредиту з ПДВ Одержано від виробника рекламну продукцію: з терміном використання більше одного року (стенди, щити, муляжі тощо) з терміном використання до одного року для одноразового використання Списано розрахунки за податковим кредитом з ПДВ Відображено суму податку з реклами Проведено взаємозалік передоплати у погашення заборгованості виробнику рекламної продукції
260 № з/п 13 14 Зміст господарської операції Нараховано амортизацію рекламних засобів довгострокового використання Списано вартість рекламних засобів, які обліковувалися у складі МШП та виробничих запасів 3. Облік виготовлення і розміщення реклами власними силами Списано витрати на виготовлення рекламної продукції власними силами Оприбуткована рекламна продукція, виготовлена власними силами на підприємстві і віднесена до: необоротних активів МШП виробничих запасів Списано власну рекламну продукцію, використану за призначенням Нараховано знос рекламної продукції довгострокового використання Відображено суму податку з реклами 4. Безоплатне роздавання товару в рекламних цілях Списано вартість товару, розданого безоплатно Відображено суму ПДВ на вартість безоплатно розданого товару Відображено суму податку з реклами