Облік технічного обслуговування і ремонтів транспортних засобів
Згідно з «Положенням про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспор-
120
ГЛАВА 3
ту», затвердженим наказом Міністерства транспорту України від 30.03.1998 р. № 102, система технічного обслуговування та ремонту ДТЗ передбачає: — підготовку до продажу; — технічне обслуговування в період обкатки; — щоденне обслуговування (ЩО); — перше технічне обслуговування (ТО-1); — друге технічне обслуговування (ТО-2); — сезонне технічне обслуговування; — поточний ремонт (ПР); — капітальний ремонт (КР); — технічне обслуговування під час консервації ДТЗ; — технічне обслуговування та ремонт ДТЗ на лінії. Перелік та обсяги робіт з підготовки до продажу та в період обкатки автомобіля встановлюються виробником і наводяться у сервісній документації ДТЗ. Підготовку до продажу здійснює торговельна організація. Технічне обслуговування (ТО) — це комплекс операцій чи операція щодо підтримки працездатності або справності виробу під час використання за призначенням, зберігання і транспортування. Технічне обслуговування ДТЗ в період експлуатації виконується у планово-обов’язковому порядку і включає визначений відповідними інструкціями перелік обов’язкових робіт і процедур. Наприклад, щоденне обслуговування проводиться після закінчення роботи і передбачає: перевірку технічного стану; виконання робіт щодо підтримування належного зовнішнього вигляду; заправлення експлуатаційними рідинами; усунення виявлених несправностей; санітарну обробку ДТЗ (за потребою). Такі ж переліки затверджені й для інших видів технічного обслуговування. При цьому вказане Положення передбачає, що ТО-2 проводиться разом з черговим ТО-1, а сезонне техобслуговування — разом з ТО-2. Прибирально-мийні роботи виконуються за потребою, але обов’язково перед ТО чи ремонтом. Періодичність ТО ДТЗ наведено у табл. 3.4. Поточний ремонт виконується за потребою, згідно з результатами діагностування технічного стану ДТЗ (або за наявності несправності) і призначений для забезпечення або відновлення його працездатності. До поточного ремонту ДТЗ належать роботи, пов’язані з одночасною заміною не більше двох базових агрегатів (крім кузова і рами). Будь-який ремонт агре-
Облік в автотранспортних підприємствах
121 Таблиця 3.4
Періодичність технічного обслуговування ДТЗ
Періодичність ТО, пробіг, км ЩО ТО-1 ТО-2 Автобуси, легкові автомобілі 20000 Один раз за робочу 5000 Автомобілі вантажні, автобуси на базі добу незалежно від вантажних автомобілів або з викорис- кількості робочих танням їх базових агрегатів, автомобі- змін 4000 16000 лі повноприводні, причепи і напівпричепи
Тип ДТЗ
гатів належить до поточного ремонту. Базовими агрегатами ДТЗ є такі: — двигуни з картером зчеплення у зборі; — коробка передач, роздавальна коробка; — гідромеханічна передача; — задній міст (вісь); — середній міст (вісь); — передня вісь (міст); — рульове керування; — кабіна вантажного та кузов легкового автомобіля; — кузов автобуса; — рама; — підйомне обладнання платформи автомобіля-самоскида. Капітальний ремонт — це ремонт, який виконується для відновлення справності та повного або близького до повного відновлення ресурсу виробу із заміною чи відновленням будь-яких частин, у тому числі базових. До капітального ремонту належать роботи, пов’язані із заміною кузова для автобусів та легкових автомобілів, рами для вантажних автомобілів та причепів або одночасною заміною не менше трьох базових агрегатів. Операції щодо заміни шин та акумуляторних батарей не належать до ремонтних робіт. Отже, усі види ремонтів — це процедура відновлення працездатності автомобіля, яка включає ремонт або заміну непридатних (пошкоджених) деталей, а техобслуговування — це підтримка машини у робочому стані, яка не передбачає заміни яких-небудь деталей, крім автомобільних шин і акумуляторних батарей. Розрізняти ці поняття важливо для правильної організації податкового обліку валових витрат. Техобслуговування і ремонт автомобілів можуть виконуватися силами самого АТП (господарським способом) або із залученням станції техобслуговування (підрядним способом). Договір
122
ГЛАВА 3
з СТО необхідно укладати в письмовій формі відповідно до вимог цивільного законодавства. У договорі треба передбачити такі показники: — найменування і місцезнаходження сторін; — перелік робіт з технічного обслуговування або ремонту ДТЗ, термін їх виконання; — вартість робіт і порядок розрахунків; — гарантійні зобов’язання виконавця і т. ін. Законом України «Про автомобільний транспорт» чітко визначено коло обов’язків та відповідальності виконавця за договором про ТО і ремонт автомобілів: 1) надати можливість замовнику (або уповноваженій ним особі) особисто спостерігати за виконанням умов договору; 2) безоплатно усувати недоліки, виявлені під час приймання виконаних робіт; 3) гарантувати відповідність технічного стану автомобільного транспортного засобу встановленим вимогам в межах проведеного ТО і ремонту; 4) виконувати гарантійні зобов’язання, надані замовнику, та ін. При виконанні ремонту і техобслуговування господарським способом відповідальність за якість робіт, їх повноту та справність автомобіля покладається на саме автопідприємство. Витрати на ремонт і ТО (зарплата виконавців з нарахуваннями, вартість витрачених запасних частин і ремонтних матеріалів, амортизація основних засобів, задіяних при виконанні ремонту, і т. ін.) відносяться на витрати виробництва і включаються до складу валових витрат для визначення оподатковуваного прибутку. У бухгалтерському обліку немає суттєвих особливостей відображення витрат на ремонти і ТО автомобілів порівняно з обліком таких витрат для підтримання у справному стані інших видів основних засобів — їх відносять на витрати підприємства (дебет рахунків 23, 91, 92, 93 та ін. з кредита рахунків обліку запасів та зобов’язань).
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Облік технічного обслуговування і ремонтів транспортних засобів» з дисципліни «Бухгалтерський облік у галузях економіки»