Основна мета митного оформлення — підтвердження свідоцтв, отри маних під час митного контролю товарів, які перетинають митну територію України, і оформлення результатів такого контролю. Митне оформлення починається з надання митному органу митної декларації, а також усіх необхідних для здійснення митного контролю до кументів і свідоцтв про товари, а саме: x документів, які підтверджують повноваження декларанта на здійснен ня процедур декларування товарів; x облікової картки суб’єктів ЗЕД; x товаросупроводжувальних документів; x сертифікатів та інших дозвільних документів; x реєстру документів. Процедура митного контролю і митного оформлення товарів, з вико ристанням ВМД, складається з трьох етапів. I етап митного оформлення Перший етап — це оформлення ВМД. Вцей час посадові особи митних органів здійснюють звірення відповідності даних, які внесені декларантом до граф ВМД, зданими, які є удокументах і надаються разом знею. Здійснюється перевірка наявності усіх документів, зазначених в реєстрі, тощо. За відсутності зауважень митні органи здійснюють прийом ВМД до оформлення шляхом завірення штампом «Під митним контролем» на всіх листах ВМД, а також їй надається реєстраційний номер. 225
Л.О. Кадуріна, М.С. Стрєльнікова
На рис. 6.2 представлена схема першого етапу митного оформлення то варів. Послідовність митного оформлення на першому його етапі Звірення електронної копії ВМД з даними в ВМД на паперових носіях. (В цей час здійснюється перевірка фактів застосування до підприємства санкцій Мінекономіки, або порушень щодо митних правил).
Перевірка відповідності товарної номенклатури Митному тарифу України при класифікації товарів, тобто перевіряється правильність визначення кодів товарів відповідно до УКТЗЕД. (Особлива увага приділяється визначенню митної вартості товарів, яка необхідна для нарахування митних витрат. У разі незгоди з інформацією у наданих документах і неможливістю їх використання для правильного визначення митної вартості, митними органами проводиться митний огляд товарів). Перевірка правильності нарахування податків і зборів, а також контроль за надходженням грошових коштів. В цей час перевіряється правильність: -застосування валютного курсу; -засад для надання пільг та їх використання; -визначення країни походження товарів (відповідно до наданих документів); -контроль за наданням відстрочки до оплати податків і зборів. Контроль за всіма попередніми процедурами, а також контроль за правильним застосуванням заходів нетарифного регулювання ЗЕД: -перевірка відповідності даних про товари, які вказані в ВМД, даним, вказаним в документах уповноважених державних органів, які підтверджують проведення інших видів контролю; -підготовка запитання в митну лабораторію під час необхідності проведення лабораторних досліджень.
Pис. 6.2. Перший етап митного оформлення товарів
II етап митного оформлення Якщо митними органами приймається рішення про митний огляд то варів ще на першому етапі, то ця процедура здійснюється обов’язково упри сутності власника, який здійснює переміщення товарів через митницю 226
Облік зовнішньоекономічної діяльності на підприємствах України України і декларанта. За результатами огляду складається Акт про прове дення митного огляду товарів. III етап митного оформлення Здійснюється нарахування та стягнення зборів за митне оформлення товарів. Митне оформлення товарів у повному обсязі і їх пропуск через мит ницю України можуть здійснюватися тільки після оплати відповідних мит них платежів (рис. 6.3). Платежі при переміщенні товарів через митний кордон
Сукупність митних платежів Мито ПДВ Акцизні збори
Збори надані послуги Збори заза надані послуги Збори за видачу кваліфікаційного атестату спеціалісту з митного оформлення Збори за збереження товару Збори за митне супроводження вантажу Оплата за інформаційні та консультаційні послуги Оплата за участь у митному аукціоні
Збори за митне оформлення
Рис. 6.3. Класифікація основних платежів при переміщенні через митний кордон
Митна територія — територія, на яку поширюється юрисдикція мит них органів у сфері регулювання митної справи. Відповідно до ст.1 Митного кодексу України, митним режимомє су купність норм, встановлених законами України з питань митної справи і які визначають порядок переміщення товарів через митницю України 227
Л.О. Кадуріна, М.С. Стрєльнікова
і об’сяг митних процедур, здійснених залежно від заявленої мети такого переміщення. Митні процедури — це операції, які пов’язані із здійсненням митно го контролю над переміщенням товарів і транспортних засобів через мит ницю України, митного оформлення цих товарів і транспортних засобів, ата кож із нарахуванням передбачених законодавством податків і зборів. Залежно від мети переміщення товарів через митницю і на підставі документів, які подаються митному органу, визначаються 13 видів митно го режиму (табл. 6.1). Мито — обов’язковий внесок, який стягується митними органами Ук раїни при ввезенні товарів на митну територію країни або вивезенні товару зцієї території та який є невід’ємною умовою такого ввезення та вивезення. Мито стягується митними органами, і являє собою податок на товари та інші предмети, які перетинають митницю України. Мито класифікується: 1. За способом нарахування: – адвалорне мито, яке нараховується у відсотках від митної вартості товарів та інших предметів, на які нараховується мито; – специфічне мито, яке нараховується у визначеній сумі коштів на одну одиницю товарів та інших предметів, на які нараховується мито; – комбіноване мито, до складу якого можна віднести і адвалорне, і специфічне. 2. За об’єктом стягнення: – імпортне, яке стягується за ввезення на митну територію держави або групи держав для реалізації товарів; – фіскальне, яке стягується лише з тих товарів, які не виготовляють ся даною країною; – експортне, яке стягується з товарів вітчизняного виробництва, що направляються на продаж в іншу країну; – транзитне, яке стягується за провезення товарів іноземного ви робництва через митну територію країн. 3. За сферою діяльності: – антидемпінгове: x ввезення на митну територію товарів за ціною нижчою, ніж їх нор мальна вартість у країні вивезення; x ввезення може нанести шкоду вітчизняним виробникам подібних то варів; x ввезення перешкоджає організації або розширенню виробництва по дібного товару в країні ввезення. 228
Класифікація митних режимів Суттєвість митного режиму
Таблиця 6.1.
Найменування митного режиму 1 Імпорт
Реімпорт
Експорт
Облік зовнішньоекономічної діяльності на підприємствах України
229
2 Митний режим, відповідно до якого товари ввозяться на митну територію України для вільного обігу без обмеження строку їх перебування на цій території і можуть бути використані без будь-яких митних обмежень. Митний режим, відповідно до якого товари, походженням із України і вивезені за межі митної території України відповідно митному режиму експорту, не пізніше встановленого законодавством строку ввозяться на митну територію України для вільного обігу на цій території. Митний режим, відповідно до якого товари вивозяться за межі митної території України для вільного обігу без обов’язків про їх повернення на цю територію і без встановлення умов їх використання за межами митної території України.
Реекспорт
Транзит
Митний склад
Митний режим, відповідно до якого товари, походженням із інших країн, не пізніше встановленого законодавством строку з моменту їх ввезення на митну територію України вивозяться з цієї території у режимі експорту. Митний режим, відповідно до якого товари і транспортні засоби переміщаються під митним контролем між двома митними органами або в межах зон діяльності одного митного органу без будь-якого використання таких товарів і транспортних засобів на митній території України. Митний режим, відповідно до якого ввезені з-за меж митної території України товари зберіга ються під митним контролем без нарахування податків і зборів, і без застосування до них нетарифного регулювання та інших обмежень під час збереження, а товари, які вивозяться за межі митної території України, зберігаються під митним контролем після митного оформлення митними органами до фактичного їх вивезення за межі митної території України.
Продовження табл. 6.1.
1 Тимчасове ввезення (вивезення) Спеціальна митна зона
Л.О. Кадуріна, М.С. Стрєльнікова
Магазин без митної торгівлі
230
Переробка на митній території України
Переробка за межами митної території України Знищення або руйнування
Відмова на користь держави
2 Митний режим, відповідно до якого товари можуть ввозитися на митну територію України або вивозитися за межі цієї території з обов’язковим потім поверненням цих товарів без будь-яких змін, крім природного зносу або втрат за нормальних умов транспортування . Митний режим, відповідно з яким до товарів, які ввозяться на території відповідних типів спеціальних (вільних) економічних зон із-за меж митної території України, а також до товарів, які вивозяться з території вказаних зон за межі митної території України, не застосовується тарифне і нетарифне регулювання, якщо інше не передбачено законодавством. Митний режим, відповідно з яким товари, а також супутні товарам роботи, не призначені для вживання на митній території України, перебувають і реалізуються під митним контролем у пунктах пропуску на митниці України, відкритих для міжнародного співтовариства, других зонах митного контролю, визначених митними органами України, без нарахування мита, податків, передбачених на експорт і імпорт таких товарів і без застосування нетарифного регулювання. Митний режим, відповідно з яким ввезені на митну територію України товари, виготовлені в інших країнах, підлягають у встановлений законодавством порядок переробки без застосування до них нетарифного регулювання, за умов вивезення за межі митної території України продуктів переробки відповідно з митним режимом експорту. Митний режим, відповідно з яким товари, які перебувають у вільному обігу на митній території України, вивозяться без застосування тарифного і нетарифного регулювання з метою їх переробки за межами митної території України і потім з поверненням в Україну. Митний режим, відповідно з яким товари, ввезені на митну територію України, знищуються під митним контролем або доводяться до стану, який унеможливлює їх використання, без нарахування податків, встановлених на імпорт, а також без застосування нетарифного регулювання до товарів, які будуть знищені або зруйновані. Митний режим, відповідно з яким власник відмовляється від товарів, які перебувають під митним контролем, без будь-яких умов на свою користь. В режимі відмови на користь держави на товари не нараховуються податки і збори, а також не застосовується нетарифне регулювання.
Облік зовнішньоекономічної діяльності на підприємствах України Антидемпінгове мито застосовується під час визначення фактів імпор ту товарів по демпінгових цінах, що призводить до суттєвих збитків увітчиз няних сферах виробництва. Розмір ставки антидемпінгового мита є різницею ціни товару в країні експорту і ціни, яка заявлена під час ввезення цього товару в Україну. – компенсаційне: x у випадку ввезення на митну територію країни товарів, при вироб ництві або експорті яких прямо або опосередковано використовувались субсидії, якщо таке ввезення шкодить або загрожує нашкодити вітчиз няним виробникам подібних товарів; x у випадку вивезення змитної території певної держави товарів, при ви робництві або експорті яких прямо або опосередковано використову вались субсидії. Ставка компенсаційного мита, як правило, не переви щує розміру виявлених субсидій. Компенсаційне мито застосовується зметою нейтралізації субсидій, на даних експортеру державою для підвищення конкурентоспроможності то варів на ринках збуту. За міжнародними правилами сума компенсаційно го мита не повинна перевищувати суму отриманої державної субсидії. – спеціальне: x сезонне — застосовується на період не більше 4 місяців на окремі ви ди товарів, забезпечує захист внутрішнього ринку в сезонний період часу; x протекціоністське — застосовується та встановлюється державою або групою держав для захисту національної промисловості від то варів іноземного походження. Спеціальне мито — це захисна міра, яка застосовується до деяких імпортних товарів, ввезення яких загрожує інтересам вітчизняних товаро виробників. 4. За походженням: – автономне— мито, що вводиться на підставі односторонніх рішень органів влади країни; – конвенційне(договірне) — мито, що встановлюється на підставі дво сторонньої угоди; – преференційне — мито, яке має більш низькі ставки в порівнянні зчинним митним тарифом, які застосовуються на підставі багатосторонніх угод на товари, що походять із країн, які розвиваються. 5. За типами митних ставок: – постійні — ставки, які централізовано встановлюються органами державної влади і не можуть бути змінені залежно від обставин; 231
Л.О. Кадуріна, М.С. Стрєльнікова
– змінні — ставки митного тарифу можуть змінюватися в установле них державною владою випадках (при зміні рівня світових і внутрішніх цін, рівня державних субсидій). Митний тариф — це зведення ставок мита, що застосовуються до то варів, які переміщуються через митний кордон та систематизація відповідно до Товарної номенклатури зовнішньоекономічної діяльності. Тарифні ставки класифікуються: 1. Складні — пільгові ставки ввізного мита передбачені Єдиним мит ним тарифом, застосовуються до слаборозвинених країн або до країн, які користуються в Україні режимом найбільш сприятливим, який визначає, що іноземні суб’єкти господарської діяльності цих країн мають пільги під час оплати мита, за винятком випадків, коли таке мито і пільги визнача ються в рамках спеціального преференційного митного режиму. 2. Прості — складаються із одного стовпчика, вякому митні ставки не диференціюються в залежності від країни виникнення товару. В цих випадках застосовуються повні (загальні) ставки ввізного ми та, які передбачені Єдиним митним тарифом України. Митні тарифи класифікуються за загальною ознакою (рис. 6.4). Майно, яке ввозиться на територію України як внесок іноземного інве стора у статутний фонд підприємства з іноземними інвестиціями (крім то варів для реалізації і особистого вживання), звільняється від ввізного мита. Відповідно до Закону України від 5.02.92 р. №2097–XII «Про єдиний митний тариф в Україні» розрізняють: x ввізне мито (нараховується з товарів, які ввозяться в Україну); x вивізне мито (нараховується з товарів, які вивозяться з України). Вивізне мито застосовується для обмеженої кількості товарів. Основна мета — це обмеження об'ємів вивезення окремих товарів за межі України шляхом підвищення їх вартості після вивезення.
Базою для нарахування мита є митна вартість товарів, яка визначається на момент перетину митниці України. Нарахування мита здійснюється митними органами за ставками, які установлені Митним тарифом України, чинним на день подання ВМД. Митний тариф України — це систематизований відповідно Українській класифікації товарів зовнішньоекономічній діяльності перелік ставок увізно го мита, яке стягується з товарів, завезених на митну територію України. Нараховане мито відображається у графі 47 ВМД. Оплата мита може здійснюватися як у вітчизняній валюті України, так і в іноземній валюті за курсом, який діє на день подання митної декларації. 232
Ви переглядаєте статтю (реферат): «МИТНЕ ОФОРМЛЕННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНИХ ОПЕРАЦІЙ» з дисципліни «Облік зовнішньоекономічної діяльності на підприємствах України: теорія, практика, рекомендації»