Розуміння самоуправління і саморегулювання особистості
Для збереження психічного здоров’я важлива гармонія особистості, позитивна динаміка всіх процесів, які становлять буття людини, узгодженість між ними. До них належить також самоуправління, яке варто розуміти насамперед як самонастроювання, оптимізацію психічного стану, підвищення рівня і стабільності настрою особистості. Саме ці аспекти становлять серцевину психічної регуляції. Нагадаємо, що основні детермінанти стану такі: а) потреби, бажання і прагнення людини (або, якщо точніше, усвідомлені й неусвідомлені потреби, прагнення і бажання); б) її можливості (здібності, які виявилися, і схований потенціал); в) умови середовища (об’єктивний вплив, суб’єктивне сприйняття і розуміння поточної ситуації). Тенденція до зміни стану і та чи інша зміна психічного стану виражаються в почуттєвому тоні, комплексі почуттів і домінуючих почуттях. Психічне самоуправління припускає свідомі дії людини на властиві їй психічні явища (процеси, стани, властивості), виконувану нею діяльність, власну поведінку з метою підтримки (збереження) або зміни характеру їх перебігу (функціонування). Процеси психічного самоуправління мають обов’язково свідомий (але не завжди у всіх фазах усвідомлений) і цілеспрямований (а отже, і активний) характер. Саморегуляція, як було зазначено вище, – один з основних життєвих процесів, без якого неможлива гармонія буття особистості. Але треба пам’ятати, що якщо є проблема, то треба ухвалювати рішення, вибирати шляхи її усунення або хоча б зменшувати труднощі, не уникати її. Треба докладати адекватних зусиль у діяльності й поведінці, щоб змінити ситуацію. Людина – це система, яка сама себе регулює. Психічна саморегуляція здійснюється в поєднанні її енергетичних, динамічних і соціально-змістових аспектів. Людина не автоматично перелаш-товується з однієї діяльності на іншу, а свідомо, враховуючи при цьому соціальну ситуацію, важливість операцій, які вона виконує, можливі результати своїх вчинків тощо. Вона має можливість вибору, і в цьому полягає її свобода волі. Володіючи свідомістю, особистість відповідальна за наслідки здійснених виборів і вчинених дій. Аналіз загальних закономірностей саморегуляції людини виявив, що вона залежать також від особливостей нервової діяльності, від особистісних якостей та від її звичок в організації дій, сформованих у процесі виховання. Особистість як самокерована система може здійснювати: • контроль за діяльністю за допомогою порівняння запланованої програми та виконаних дій; • узгодження спонукань, переналаштування психічної активності, координацію дій; • санкціонування – виклик або затримання процесів (дій, вчинків); • посилення або послаблення активності (пришвидшення чи уповільнення психічної діяльності). Що складніша психічна діяльність, що більше перепон на шляху до мети, то більше вольове зусилля потрібне людині, особливо якщо вона втомлена, відчуває внутрішню слабкість. Отже, зусилля є важливим виявом вольової саморегуляції особистості. У центрі виявів саморегуляції особистості – система «Я», що формується під впливом життєвих вражень і виховання як центр самосвідомості. Як елемент психологічної структури особистості, «Я» постає як установка щодо самого себе і містить такі компоненти: • пізнавальний – уявлення про «Я» реальне та «Я» ідеальне; • емоційний – самоповага (самоприниження) тощо; • оцінно-вольовий – прагнення підвищити самооцінку, завоювати авторитет, повагу. Самоуправління особистості може бути оперативним (повсякденним) і перспективним, зумовленим віддаленою метою. Залежно від цілей, що їх ставить перед собою особистість, моральних якостей та особливостей вольової саморегуляції, виокремлюють чотири типи самоуправління: • морально-вольовий; • аморально-вольовий; • абулічний (слабкий); • імпульсивний. Звичайно, найбільшу цінність для суспільства становить морально-вольовий тип, вольова саморегуляція якого спрямована на досягнення суспільно значущих цілей, що відповідають високим моральним нормам. Особистість регулює свою поведінку залежно від «сигналів», які йдуть від навколишніх (окремих людей, груп, організацій, держави, суспільства). Тут ідеться про два потоки зворотних зв’язків – позитивний, негативний. Якщо позитивний потік зворотного зв’язку підкріплює, заохочує таку поведінку особистості, то негативний потік зворотного зв’язку вказує на необхідність певних змін. Однак особистість останній зв’язок може не прийняти. Наївно було б думати, що людина завжди прагне одержати зворотний зв’язок, що вона завжди готова прийняти, вислухати, збагнути інформацію, яка стосується результатів її власних дій. Прийняття зворотного зв’язку селективне. На думку І. Троупа і Е. Нетера, які почали досліджувати умови прийняття зворотного зв’язку, в інформації про результати дій є два основні аспекти: • діагностичний, • оцінно-емоційний.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Розуміння самоуправління і саморегулювання особистості» з дисципліни «Психологія особистості»