Ми можемо мати і рай, і пекло в цьому світі. Н.Пезежш Не обмежуй дитину своїм власним досвідом, бо вона народжена в інший час. Давньоєврейське притча Ідентифікуючи психологічні проблеми людини, консультант здебільшого використовує переповідання для апеляції до її думок, запитання і спостереження - для формування враження про конкретні форми її поведінки, відображення почуттів - для зондування переживань, Однак досягти змін чи трансформацій особистості не можна, змінюючи лише одну з ланок "психологічного трикутника". Образно кажучи, потрібно повністю зсунути „психологічний трикутник" - думки, почуття, поведінка - з місця. Точкою прикладення сил для зсуву може стати психологічна категорія значень. Думки
Почуття Поведінка Рис. 6. Співвідношення між думками, почуттями, поведінкою і значенням (за А.Айві). Значення - це психологічні конструкції, що лежать в основі організації досвіду людини, і відіграють роль рушійних сил її поведінки. Значення виробляються людством і фіксуються в поняттях. Суб'єктивне сприйняття значень включає їх в структуру свідомості особистості в якості смислів. Значення групують думки і почуття в більш структуровані утворення: цінності, переконання, малоусвідомлювані стимули до дій, смислотворчі процеси. Уважно слухаючи клієнта, досить швидко можна зрозуміти, яким 137 чином організовано його систему значень, як розміщено пріоритети життєвих подій на внутрішній карті особистості. Секрети ефективного консультанта Людська особистість влаштована так, що в ній нічого не можна змінити, не впливаючи на смисли. Тому консультація „програє", якщо емоційні зрушення не спровокують змін в смислотворенні. Резюмування трансфор-мованих значень - необхідний компонент консультативного процесу. А.Айві вважає, що значення можна розпізнати, звертаючи увагу на слова та конструкти, які описують цінності і позицію щодо важливих проблем і людей. Наприклад, прислухаємося до фрази клієнтки: „По суті, я вже давно все роблю сама. Я все вмію, з усім справляюсь. Чоловік самоусунувся, і я вже з цим змирилася - можу обійтись. Та все ж, коли потрібно приймати якесь важливе рішення, мене такий жаль бере через те, що нема з ким розділити відповідальність". Психологам давно відомо, що коли людина повідомляє про сильні емоції або переживання, то за ними обов'язково приховується якийсь психологічний комплекс. Можна лише гадати, за чим жалкує клієнтка: за тим, що чоловік не приділяє їй уваги, чи вона не впевнена в своїх рішеннях, чи, можливо, щось третє, четверте... Очевидно одне: ця ситуація для неї має значення настільки важливе, наскільки часто і сильно її захоплюють емоції, котрі пов'язані з цим аспектом її життя. Тому зважаючи на те, що значення можуть бути прихованими, а їх зміст часто неочевидний для самого клієнта, корисно ставити запитання, що допомагають їх дослідити. Наприклад: „Що це для вас значить?"; „Який смисл ви в це вкладаєте?"; „Які цінності лежать в основі ваших вчинків?"; „Чому це для вас важливо?"; "Чому?" (саме по собі, використане з увагою і можливо не один раз); .Якими намірами ви керувалися, коли це робили?" Ще один спосіб реагування: психолог може ризикнути і запропонувати те значення, яке він вивів з контексту. Звичайно, воно може бути і досить прогресивним, і дещо завчасним, однак якщо консультант влучить в ціль, то суттєво просуне бесіду. Так, наприклад, на попередню фразу клієнтки психолог може відреагувати так: „Я відчуваю ваш біль, ваше бажання звернути на себе його увагу, хоча б у такий спосіб." Технічно відображення значень здійснюється так само, як і відображення почуттів: 1) Початок з основи речення: "Ви вважаєте, що...", „Здається ви цінуєте...", „Один з принципів, що лежить в основі ваших вчинків..", „Ваше ставлення до... чітко означене як..." тощо. 2) Використання (повторення,
138 акцентування, перепитування) власних слів клієнта, що відображаьоть аспекти значень - „рекурсія" (Фанч Ф., 1997а, с.114-116). 3) Більші періоди переповідання, що відображають суть сказаного клієнтом з приводу яких-небудь значень; 4) Заключна перевірка: "Це все?", "Це так?", "Чи правильно вас розумію?" тощо. Всі описані реакції повинні бути в системі коор сказаного клієнтом і не містити власних інтерпретацій консультанта.
Секрети ефективного консультанта Цінності і значення як „художнє" оформлення особистості – найбільш: уразливий і разом з тим інертний рівень досвіду. З одного боку, він є опор для людини і вона часто захищає його до „останнього", з іншого, - він весь повинен змінюватися, інакше спричинить зупинку в розвитку і невротизацію. Акцентування значень не такий вже й безневинний акт. Адже логі пов'язані моменти бесіди часто з очевидністю демонструють дещо несподі для клієнта аспекти його відчувань, такі, наприклад, як емоційне узалежнення ін. Тому консультант серйозно ризикує, передчасно відображаючи значення, сприйняття яких клієнт ще не готовий. З іншого боку, певний ризик виправданим, бо інакше клієнт не отримає тієї додаткової інформації про с ' за якою й прийшов до психолога. Крім того, потрібно зауважити, що коли значення має негативи відтінок, то немає сенсу підтверджувати саме такий ракурс бачення ситу Більш конструктивним є застосування рефреймування - пошуку позитивно значення в будь-якій ситуації (див.: 5.2.5). Наприклад, клієнтка, маю щасливе сімейне життя, відмічає, що досі захоплюється іншими чоловіками прагне їм подобатись, зав'язувати стосунки, які мають глибшу, ніж звичайно інтимність. Відображаючи значення, жінка запитує у консультанта, чи означає це, що вона несвідомо готує „запасний аеродром" на той випадок коли раптом її чоловік закохається в іншу жінку. Підтвердити її здогад - закріпити малоусвідомлені страхи, які можуть зумовлюватися іншими причинами. Тому, прояснивши ситуацію відносно підозр щодо ненадішг чоловіка, є сенс інтерпретувати її підвищену закохуваність пристрасність натури, темпераментними особливостями або чимось іншим, що випливає контексту роботи з цією людиною. В принципі психолог на свій страх і риз спонукає людину шукати нові значення та інтерпретації, однак у нього повинно вистачити компетентності, щоб підкріплювати та пропонувати лише те, що буде конструктивним для подальшого життя клієнта.
Секрети ефективного консультанта Маючи один вибір, людина примітивізується, маючи два альтернативних вибори - невротизується, маючи три і більше почуває себе здоровою і компе-тешною, а необмежений вибір заважає вибору і програмує ірреальність.
139
Аналіз представленого вище "психологічного трикутника" дозволяє робити перші висновки та переходити до концентрування та інтерпретування матеріалу. Таким чином, відображення значень вже саме по собі є кроком вперед, адже достеменно усвідомивши свої особистіші смисли, клієнт скоріше зорієнтується, як потрібно діяти далі. Секрети ефективного консультанта Слова, що відображають почуття, репрезентують емоції щодо поточної ситуації, слова, що репрезентують значення, слтх^тоться життя взагалі. Порівняйте, наприклад,: ,3и були дуже близькі з вашим чоловіком, і тепер вам сумно і самотньо", „Здається, близькість з чоловіком давала вам те, що ви справді хотіли".
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Відображення значень» з дисципліни «Основи психологічного консультування»