Психологічна діагностика починається з першої хвилини консультації. Вигляд клієнта, засоби зовнішньої і внутрішньої презентації, вміння вступати в контакт, перші слова, звернені до психолога, - все наповнено символічним змістом, який часто несвідомо провокує перші гіпотези та реакції консультанта. Те, що привертає увагу консультанта, слугує своєрідними психологічними „ключами" до складного „замка" вчинків, характерів, конфліктних стосунків, обставин, тощо. Психологічні ключі - це інформація, яка має психологічну значущість: помічаючи той чи інший порух, характерну фразу чи реакцію клієнта, психолог завдяки своїм знанням може розшифрувати їх, прочитати глибинний зміст, помістити в якусь класифікацію чи пов'язати з певним психологічним поняттям, котре упорядковує та пояснює те, що відбувається. Ці, на перший погляд, нічим не примітні для клієнта прояви проливають нове світло на проблему, формують нову точку зору, яка збагачує розмову, допомагає відповісти на поставлені запитання. Таким чином, спостережливість, теоретичні знання та практичний досвід консультанта допомагають йому дійти власного розуміння того, що відбувається, і надати клієнту нове бачення.
66 Ключовими аспектами того, за чим можна спостерігати і що допомагає зрозуміти ситуацію клієнта, є: 1. Невербальна поведінка клієнта. До невербальних виразних засобів належать: поза, міміка, жести, емоційні прояви, мовна експресія, темп мовлення та ін. Це загалом аналогова, тобто правопівкульна інформація, яку клієнт мало усвідомлює і практично не контролює. А.Айві наводить дані про те, що клієнт невербально повідомляє до 85% інформації (Айві А. 1998, с.76). Тому є сенс зосереджувати увагу на спостереженні таких невербальних стереотипів клієнта як: контакт очей, мова тіла, якості голосу тощо. 2. Вербальна поведінка клієнта - мовні стереотипи, характерні слова та вирази, основні теми та типові емоційні реакції, що проявляються в мовленні. Діагностика будується за принципом розгалуженого дерева: будь-який наступний діагностичний крок робиться після того, як отримано відповідний результат на попередньому етапі. Зауважуючи засоби передачі інформації, консультант не втрачає і її змістовної сторони.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Первинна діагностика проблеми» з дисципліни «Основи психологічного консультування»