Психолого-педагогічна характеристика системи роботи командирів (начальників) щодо профілактики порушень статутних правил взаємин
Система роботи командирів (начальників) з профілактики порушень статутних правил взаємин між військовослужбовцями складається з таких основних напрямів роботи: — аналізу повсякденної організації життєдіяльності військ; — вивчення індивідуально-психічних особливостей військовослужбовців та їх діагностики; — вивчення і діагностики взаємин між військовослужбовця ми та їх оптимізації; — вивчення колективних традицій і громадської думки у підрозділах та оперативної реакції на них; — аналізу складу неформальних мікро груп у підрозділі й виявлення характеру їх діяльності; — аналізу характеру службової І позаслужбової діяльності лідерів цих мікро груп; — виявлення військовослужбовців, які потребують медиком психологічної допомоги, та здійснення з ними цілеспрямованої індивїдуально-виховної роботи; —організації протидії негативним соціально-психологІчним та іншим явищам у військовому середовищі; —турботи про побут і здоров'я військовослужбовців та їх соціальний захист. Основними методами отримання цієї інформації є спостереження; соціально-психологічні опитування; аналіз документів і результатів діяльності; узагальнення незалежних характеристик; індивідуальні бесіди; доповіді молодших командирів; зустрічі з батьками; аналіз листів рідних, близьких і друзів; аналіз участі в громадських організаціях; вивчення інформації медичних працівників: урахування матеріалів військових судів тощо. Для цього можна використовувати такі заходи: індивідуально-виховну роботу; психологічне дослідження; психологічну допомогу; психологічну консультацію; загальні збори військовослужбовців; індивідуальну роботу з сержантами; доведення до особового складу вироків військових судів; співпраця з батьками військовослужбовців; використання ЗМІ, наочної агітації, стінної преси; використання навчальних кінофільмів; військово-соціальну і правову роботу; медичні огляди військовослужбовців тощо. Докладніше схарактеризуємо профілактику порушень статутних правил взаємин між військовослужбовцями. Вона має провадитися із врахуванням етапів служби військовослужбовців. Наприклад, на етапі підготовки до прийняття нового поповнення (березень-вересень) у з'єднаннях обладнуються пункти прийому молодого поповнення, в частинах — військові приймальники. До складу адміністрації військових приймальників підбираються найбільш авторитетні офіцери, прапорщики і сержанти, які мають мотивацію роботи з молодими воїнами. Заступниками командирів з виховної роботи у військові приймальники призначаються офіцери, як правило, з посад психологів відділень виховної роботи частин. Після виходу Указу Президента України про черговий призов з адміністраціями військових приймальників провадиться 3-денний збір. Для керівництва організацією і провадженням ППВ і розподілу молодого поповнення у з'єднаннях І частинах створюються постійнодійні комісії. За молодим поповненням їдуть заступники командирів з виховної роботи підрозділів, які мають провадити попередній ППВ призовників. У підрозділах провадяться загальні збори та інші заходи щодо прийому молодого поповнення, плануються заняття в системі правової підготовки, до особового складу доводяться положення про кримінальну відповідальність за порушення статутних правил взаємин між військовослужбовцями. На етапі прийому молодого поповнення (квітень-травень, жовтень-листопад) особлива увага звертається на забезпечення статутного порядку у військових приймальниках, формування у молодих воїнів пер¬винних навичок і вмінь їх оптимальної адаптації до військово-соціального середовища, особливостей військово-професійної діяльнісні. Під керівництвом заступників командирів з тилу здійснюється екіпірування молодих солдатів. З метою уникнення вилучення у молодого поповнення речей військової форми старшини підрозділів щоденно на ранкових оглядах особисто контролюють екіпірування особового складу, підтримують належний порядок в коморах зберігання майна та інших підсобних приміщеннях. Забезпечується виконання статутних вимог щодо організації щотижневого миття особового складу в лазні під керівництвом старшин. В цей період медичними працівниками провадиться огляд військовослужбовців. Офіцери та працівники відділення виховної роботи з'єднань на пунктах прийому молодого поповнення мають провадити соціально-психологічне вивчення призовників, результати якого надсилати в частини, де вони проходитимуть службу. Керівний склад з'єднань провадить зустрічі з молодим поповненням, а командири частин і їхні заступники з виховної роботи — індивідуальні співбесіди з кожним воїном. У військових приймальниках та навчальних частинах на кожного військовослужбовця заводяться особові справи, які у разі переміщення військовослужбовця передаються згідно з актом разом з обліково-послужними картками. Ці справи зберігаються у заступника командира підрозділу з виховної роботи протягом року після звільнення воїна в запас. Розподілення військовослужбовців за підрозділами провадяться згідно з рекомендаціями, створеними у частинах постійнодійними комісіями зі здійснення професійно-психологічного відбору, із врахуванням психофізіологічних обстежень, проваджених у військкоматах і військових приймальниках. У підрозділах на етапі початкового періоду служби молодих солда¬тів заступники командирів з виховної роботи продовжують соціально-психологічне обстеження молодого поповнення, надсилають листи батькам молодих солдатів. У подальшому ця робота продовжується і конкретизується. Наприклад, методом соціометрії виявляти мікрогрупи і спрямованість їхньої діяльності. Розподіл молодих солдатів у роти (батареї), взводи, відділення здійснюється з врахуванням їхньої міжособистісної сумісності. Командири частин або їхні заступники з виховної роботи особисто розслідують усі факти порушень статутних правил взаємин між військовослужбовцями, матеріали узгоджують з військовими прокурорами і зберігають у діловодстві військових частин. А інформація про військовослужбовців, які допускають такі порушення, надсилаються в місця їхньої роботи, навчання до служби в армії, батькам
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Психолого-педагогічна характеристика системи роботи командирів (начальників) щодо профілактики порушень статутних правил взаємин» з дисципліни «Військова психологія»