Так само творчо слід ставитися до вивчення соціально-психологічних явищ у військовому підрозділі, що організується і провадиться заступником командира з виховної роботи (психологом) разом з іншими офіцерами. Воно включає первинне і наступне поглиблене вивчення (табл. 16-4). Вивчення соціально-психологічних процесів у сформованих підрозділах провадиться через 4-6 тижнів після їх комплектування. Динаміка процесів оцінюється за результатами повторного дослідження, а також на підставі постійного вивчення, яке здійснюється офіцерами підрозділу. Отримані результати доповідаються командирові підрозділу та частини у вигляді доповіді-довідки. Психологічне дослідження військового підрозділу поряд з параметричним описом підрозділу (функціональне призначення, композиція, соціально-демографічні характеристики, рівень професійної підготовки, досвід бойової і навчально-бойової діяльності) включає: — оцінку групових соціально-психологічних процесів, характер спілкування, з'ясування внутрішньоколективної поведінки окремих членів колективу; — оцінку динаміки розвитку колективу; — оцінку групових позитивних і деструктивних соціально-психологічних явищ тощо. Найзагальнішим комплексним показником згуртованості військового підрозділу є позитивний морально-психічний стан особового складу, його психологічна готовність до військово-професійної діяльності, потенційна спроможність ефективно розв'язувати конкретні завдання
Табл. 16-4. Етапи соціально-психологічного дослідження колективу військового підрозділу та його зміст
Етапи Завдання, що розв 'язуються Суб 'єк-ти Місце Періодичність і час [)первинне дослідження — оцінка сумісності і задоволеності воїнів; психо¬лог під¬роз¬діл через 4-6 тижнів після комплектування 2) наступне поглиб-лене дослідження — оцінка сумісності, згуртованості воїнів, характеру міжособистісних взаємин; — оцінка рівня психологічної готовності підрозділу до виконання бойових. навчально-бойових та інших завдань; — прогнозування розвитку соціально-психологічних процесів у підрозділі та обгрунту¬вання пропозицій щодо управління ними ПСИХО¬ЛОГ спільно з командирами підрозділів та їхніми заступ¬никами 3 виховної роботи під¬роз¬діл 2-3 рази в період навчання, а також за вказівкою командира частини, на прохання командирів підрозділів та їхніх заступників
бойової, навчально-бойової і службової діяльності та інших повсякденних проблем життєдіяльності військового підрозділу. Під час дослідження соціально-психологічних явищ військового підрозділу психолог, як правило, зосереджує основну увагу на: —співвідношенні офіційної та неофіційної структур міжособистісного спілкування воїнів; —наявності та характеристиці мікрогруп різної спрямованості та виявленні їх лідерів; —загальній оцінці колективної згуртованості. Для вивчення соціально-психологічних явищ військового колективу заступник командира підрозділу з виховної роботи (психолог) зазвичай користується методами спостереження, опитування, аналізу результатів групової діяльності, узагальнення незалежних характеристик, соціометрії, референтометрії, шкалою прийнятності та ін.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Картка соціально-психічних якостей особистості воїна» з дисципліни «Військова психологія»