Цей метод можна застосувати для поглибленого вивчення стосунків у підрозділах (екіпаж, відділення, взвод, інколи в роті). Показниками є оцінні думки досліджуваних про рівень розвитку у певного військово¬службовця двох важливих специфічних професійно значущих якостей: а) ставлення до виконання своїх функціональних обов'язків; б) ініціативність у наданні допомоги за спільної роботи у скла- ді екіпажу, відділення, взводу. Дослідник зможе отримати таку інформацію в ході індивідуальних бесід із кожним воїном підрозділу або за допомогою фронтального опи¬тування всіх членів підрозділу. При цьому за п'ятибальною системою кожен опитуваний оцінює самого себе і своїх товаришів по службі. Ці оцінки опитувані проставляють у картці (табл. 9-9). Табл. 9-9. Опнтувальна картка Порядковий номер за списком підрозділу членів колективу, що взаємодіють між собою, та їхні прізвища 1 2 3 4 5 6 7 22 23 Особнстісна якість Мовчан Сніжко Юрченко Шумськпп Ііалюх иванов Швець Коломиец Ивко Ставлення до виконання обов'язків 4 4 3 3 2 3 3 3 3 4 Ініціативність у паданні допомоги 4 3 2 2 3 2 2 2 2 2 Для діагностики ставлення до службових обов'язків використову¬ються такі ознаки: — службові обов'язки виконує завжди добросовісно та якіс¬но — 5; — службові обов'язки виконує добре (найчастіше прагне бути корисним для товаришів по службі) — 4; — службові обов'язки виконує задовільно (не завжди виконує добросовісно і вимагає систематичного контролю) — 3; — службові обов'язки виконує незадовільно (вимагає стало¬го контролю зі сторони командування) — 2; — взагалі не має бажання виконувати свої службові обов'яз¬ки —: 1. Для діагностики ініціативності в наданні допомоги можна викорис¬товувати такі показники: — завжди приходить на допомогу з власної ініціативи — 5; — інколи приходить на допомогу з власної ініціативи, інколи на прохання — 4; — надає необмежену допомогу, але тільки на прохання — 3; — надасть допомогу в обмеженому обсязі на прохання — 2; — схильний уникати надання допомоги — 1. Обробка результатів. Для узагальнення ділових якостей і особис¬того ставлення до надання допомоги своїм товаришам по службі запов¬нюються відповідні матриці № 1 (ставлення до виконання службових обов'язків) і № 2 (ініціативність у наданні допомоги товаришам по служ¬бі) (табл. 9-10 і 9-11). По вертикалі записуються за номерами прізвища всіх членів підроз¬ділу, який досліджується; по горизонталі — тільки їхній номер. Матриця заповнюється послідовним перенесенням даних з індиві¬дуальних карток. У перший горизонтальний рядок записуються оцінки, які отримав опитуваний Мовчан від своїх товаришів по службі та його власна оцінка про себе. Другий горизонтальний рядок створюється пе¬ренесенням оцінних думок про Сніжка. Аналогічно заповнюються всі інші горизонтальні рядки. Після того як усі оцінки будуть занесені до матриці, треба підраху¬вати по вертикалі алгебраїчну суму всіх одержаних кожним воїном да¬ного підрозділу виборів (суми виборів), що характеризуватиме узагаль¬нену думку цієї групи воїнів, окрім самооцінки. Дослідникові треба мати на увазі той факт, що групова оцінка звичайно достатньо докладна, оскільки в підрозділі добре знають індивідуальні особливості один од¬ного і таким чином відбувається взасмодоиовнепия індивідуальних ду¬мок про кожного воїна. Відтак групові оцінки порівнюються з самооцінкою (вони розташову¬ються у маірпці,ііо діагоналі) і виносяться персональні висновки
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Метод узагальнення незалежних характеристик» з дисципліни «Військова психологія»