ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Філософські науки » Інтелект у структурі людського буття

Здобутки та вади європейської гуманістики
Гуманізм належить до визначальних, основоположних і
наскрізних принципів для європейської культурної традиції, її
історичної долі. Він є системою поглядів, котра історично змі-
нювалася, в основі якої — цінність людської особистості, її
право на свободу, щастя, розкриття та розвиток власних здат-
ностей. З точки зору гуманістичних підходів, критерієм оцінки
суспільних інституцій виступає благо людини, а принципи сво-
боди, рівності, справедливості, солідарності й людяності вва-
жаються бажаною нормою міжлюдських взаємин.
Зрозуміло, ці підходи і погляди не були незмінними.
Вони істотно модифікувалися залежно від того чи того типу
культури, у рамках якої обґрунтовувалися. Рівно як і нав-
паки: те чи те їх бачення задавало архітектоніку культур-
ного співбуття людей, висхідні параметри того чи того типу
культури.
Не торкаючись різновекторних аспектів історії європейсь-
кої цивілізації, можна констатувати із цілковитою певністю:
вона, ця історія, відбулася. Хай непросто, із постійними колі-
зіями, драмами, конфліктами, війнами, здобутками та втра-
тами, але усе ж відбулася і продовжує свій часовий відлік.
Серед найвизначальніших її ознак було те, що впродовж віків,
починаючи із перших кроків, увага до людини, її запитів і103
надій, її сподівань на кращу долю і віру в добро були серед
визначальних у низці цінностей, вартісних домінант і мораль-
них орієнтирів європейського типу культури.
У цьому ряду можна виокремити такі етапні кроки, як ста-
новлення демократій і розвинених владних структур, виник-
нення і розгортання науки, філософії, освіти, медицини тощо,
ствердження на європейській землі християнських цінностей,
виникнення та занепад тих чи тих держав. Потім наспіло ста-
новлення та поступ сучасної науково-технічної цивілізації, її
перехід від дикого капіталізму до — у другій половині ХХ сто-
річчя — соціальної ринкової економіки та соціальної держави,
від індустріальної до постіндустріальної доби, а також перехід
відповідного їй типу умонастрою та культури від модерну — до
різних напрямків некласичного філософування.
Усі згадані процеси, у яких тісно переплітаються й об’єк-
тивні закономірності, і значні, часом титанічні зусилля суб’єк-
тів життєдіяльності, не могли не позначитися відчутно на
визначальних характеристиках антропокультурного облашту-
вання, на суспільному самопочуванні та самоусвідомленні
конкретних суб’єктів життєдіяльності.
Відповідно кожен крок у суспільному поступі, перехід від
однієї доби в історії європейської цивілізації до іншої висвічу-
вав усе нові й нові грані у становленні людської суб’єктивності,
висуваючи на передній план ті чи ті риси людського єства.
Етапні кроки на цьому шляху: відкриття сфери духовного та
найперше означення її внутрішньої структури (ще в античні
часи); пробудження інтересу до глибин індивідуальної людсь-
кої душі та розкриття найпотаємніших її закутків із переходом
до доби християнства; розгортання багатобарвної палітри люд-
ського існування зусиллями культурних діячів епохи Відрод-
ження; становлення та ствердження самосвідомого суб’єкта
суспільної життєдіяльності та культури у нові часи. Без усього
цього не відбувся б науково-технічний прогрес, плодами якого
користуються сотні мільйонів людей.
Без цього не могло б розгорнутися у таких масштабах мис-
тецтво, література, кіно, телебачення тощо, які сьогодні є теж
надбанням усього людства. Найголовніше ж — без такого дос-
віду шукань і здобутків, надій і втрат, злетів і падінь не було104
б того, на чому тримається нинішня, хай не зовсім міцна й зба-
лансована, цивілізація. Маємо на увазі віру в людину, в її по-
тенційну можливість постійно стверджувати людиномірні
засади власного існування, в її здатність залишатись людиною
за будь-яких обставин.
Звичайно, європейська гуманістика не є однозначною. Особ-
ливо гостро це виявилось сьогодні. Високі ідеали доби Просвіт-
ництва (ідеали свободи, рівності, братерства, віри в науку й
науково-технічний прогрес, в моральний закон усередині нас, у
постійне удосконалення власного антропо- та соціокультурного
середовища) при зіткненні із реаліями ХХ сторіччя постали не
такими надійними й міцними, а часом і навпаки. Йдеться і
про страхітливі кризи перевиробництва й депресії, і про пер-
манентні війни (від громадянських аж до світових), і про ка-
тастрофічне зниження не лише норм та принципів моралі, але
й самоцінності людського життя в принципі. Йдеться про ав-
торитарні й тоталітарні режими, які час від часу виникають у
різних регіонах планети й упродовж довгих десятиліть спри-
чиняють вихлюпування найгірших, найстрашніших рис людсь-
кого єства. Про доволі постійно виникаюче міжетнічне та
міжконфесійне напруження, яке, поєднуючись, починає висту-
пати як міжцивілізаційне. Йдеться також про протистояння
Південь — Північ, про глибоку економічну й фінансову кризу,
яка доволі постійно охоплює різні регіони чи й планету у ці-
лому, про напругу при розподілі та перерозподілі енергетичних,
сировинних, продовольчих ресурсів, ринків збуту тощо. Йдеться
про різновекторні згубні впливи на суспільне самопочування
особистості процесів стереотипізації, омасовлення, маніпулю-
вання людьми, їх поведінкою і психікою, про поглиблення уса-
мітнення, мо надологізації життя людей, які постійно відчувають
стресові навантаження.
Йдеться, зрештою, про радикальний, небувало страхітли-
вий підрив самих підвалин людського існування, коли постає
взагалі питання про подальшу долю буття — багатоаспектну й
заглиблену екологічну кризу на планеті, яка до того ж загроз-
ливо нехтується урядами практично усіх країн світу.
Та і взагалі, у зв’язку із тим, що чим більше моралістич-
ним, душевним і людським був ракурс філософії та ідеології,105
тим, як правило, гіршим було облаштоване життя, усе частіше
і частіше почали лунати голоси про кінець гуманізму взагалі.
Звичайно, після періодично оголошуваних смерті Бога, лю-
дини, автора, тексту, метафізики тощо питання про людино-
мірність буття та гуманістичні параметри людського співбуття
постають у іншій, більш адекватній об’єктивно протікаючим
(вищеозначеним) процесам.
Проте це зовсім не означає, що за таких умов потрібна про-
повідь слід у слід. Що коли відбувається соліптизація суб’єк-
тів життєдіяльності, релятивізація моральних усталеностей та
норм, то саме це і треба теоретично обґрунтовувати і возвели-
чувати в ідеал. Що коли відбувається омасовлення, монадоло-
гізація та усамітнення буття індивідів, то саме це і потрібно
вітати при теоретичній рефлексії стосовно цих процесів. Що
коли втрачає позиції і високу оцінку суб’єкт роздумів і дії, са-
мосвідомий індивід, то треба автоматично переходити на по-
зиції мислення лише структурами і відмовлятися від власного,
відповідального Я. Що коли поставлені під сумнів метафізичні
поняття сущого (як єдиного), блага, наявного буття, субстан-
ції, трансценденції тощо, то це означає кінець філософування
як способу осягнення усе ж якихось засадничих, вихідних,
визначальних (хай і не в абсолютному смислі) орієнтирів люд-
ської думки, буття та дії. Що коли відкриті сфери несвідомого
і підсвідомого, часто утаємниченого і страшного, то треба ав-
томатично відмовитися від свідомої поведінки та цілераціона-
льної діяльності. Що коли, зрештою, йдеться про смерть
традиційного Бога, то тоді дійсно «усе дозволено».
Василь Симоненко писав:
Скільки б не судилося страждати,
Все одно благословлю завжди
День, коли мене родила мати
Для життя, для щастя, для біди.
Як вражаюче коротко і водночас надзвичайно містко і
чітко схоплені у цих рядках об’ємні, принципово важливі жит-
тєві реалії. Передовсім: благословлю завжди. І далі, справді,
щоб жити, потрібно не менше витримки і мужності, аніж щоби
померти. І у людському житті моменти щастя й болю, муки і
страждання переплетені щонайтісніше. Себто, говорячи у цілому, зрозуміло, що дійсно не можна
два рази увійти в одну і ту ж річку. Не можна, маючи прин-
ципово новий, небувало гострий, болісний і відвертий антро-
покультурний та мислительний досвід, підходити до тих чи
тих реалій людського буття по-старому, як раніше. Проте це не
лише не відкидає можливості і необхідності подальших інтен-
сивних інтелектуальних зусиль по проясненню засад буття лю-
дини у світі, а навпаки, стимулює їх на шляху подальшого
(тепер уже більш реалістичного, адекватного нинішній, наба-
гато більш розвиненій фактологічній та методологічній базі) ос-
мислення способів стримування, а то й подолання низки
негараздів або й кризових явищ, як у всіх сферах суспільної
життєдіяльності взагалі, так і стосовно власне теоретичної реф-
лексії — зокрема.
Отже, гуманізм як домінанта європейської культурної тра-
диції, як підхід, осьова його світоглядна установка, історично
виступає не як сама собою зрозуміла даність, а як із самого
початку і донині існуюча проблема, як одвічна, хоча і незбо-
рима, суперечність і напруга.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Здобутки та вади європейської гуманістики» з дисципліни «Інтелект у структурі людського буття»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Диференціація кредитних операцій за ступенями ризику
Суть проблемних позичок та причини їх виникнення
Аудит витрат на виробництво продукції тваринництва
На наклонной плоскости
Аудит відпуску запасів у виробництво


Категорія: Інтелект у структурі людського буття | Додав: koljan (29.11.2011)
Переглядів: 771 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП