Історія створення Комітету міжнародних стандартів обліку (КМСО), його функції, повноваження та обов’язки
Держави світової співдружності дійшли висновку, що у зв’язку з міжнародною інтеграцією та інвестиціями капіталу потрібна єдина система, тобто єдині міжнародні стандарти бухгалтерського обліку, звітності та статистики. З цією метою 29 червня 1973 p. було створено Комітет між- народних стандартів обліку (КМСО), узгоджений з бухгалтер- ськими органами Австралії, Канади, Франції, Німеччини, Японії, Мексики, Нідерландів, Об’єднаного Королівства Великої Британії та Ірландії, а також Сполучених Штатів Америки. Діяльність КМСО спрямовується Радою із представників 13 держав та 4 ор- ганізацій. Статутом передбачено такі основні завдання КМСО: 1. Формулювати та видавати стандарти обліку для складання та подання фінансової звітності, а також стимулювати їх прийн- яття в усьому світі, слідкувати за їх впровадженням; 2. Працювати в напрямі вдосконалення та гармонізації бух- галтерського обліку, інструкцій, стандартів і процедур щодо по- дання фінансової звітності. КМСО має повну автономію у стосунках з Міжнародною Феде- рацією бухгалтерів щодо розробки та видання міжнародних стан- дартів обліку. КМСО повинен: ⨘ підтримувати його цілі; ⨘ виконувати покладені на нього обов’язки; ⨘ підтримувати роботу міжнародного комітету; ⨘ публікувати в своїх державах кожний міжнародний стандарт обліку, рекомендований до видання Радою КМСО; ⨘ сприяти тому, щоб опублікована фінансова звітність у держа- вах, які вони представляють, відповідала міжнародним стандар- там обліку з усіх матеріальних аспектів і розкривала факт такої відповідності; ⨘ переконувати уряд та відповідні урядові установи під час розробки національних стандартів в тому, що опублікована фі- нансова звітність повністю відповідає міжнародним стандартам обліку в усіх матеріальних аспектах; ⨘ переконувати контрольні органи ринків цінних паперів і ді- лову співдружність в тому, що опублікована фінансова звітність відповідає міжнародним стандартам обліку та відображує різні боки економічної діяльності;
204 嶠 гарантувати відповідність опублікованої фінансової звітності міжнародним стандартам обліку; 嶠 сприяти тому, щоб в окремих державах міжнародні стандарти обліку приймалися, вивчалися і запроваджувалися. До створення КМСО в більшості держав світу мали місце різні за формою та змістом стандарти обліку. Комітет міжнародних стандартів обліку звертає увагу на проекти положень та опублі- ковані на кожну тему стандарти обліку, опрацьовує міжнародний стандарт обліку для подальшого прийняття в усіх державах світу. Одним з об’єктів КМСО є гармонізація різних стандартів обліку та бухгалтерських рішень, заснованих в окремих державах. КМСО концентрує увагу на головних темах бухгалтерського обліку і не прагне створювати складні міжнародні стандарти об- ліку. Міжнародні стандарти обліку (МСБО), розроблені КМCO, постійно вивчаються з тим, щоб брати до уваги сучасні положен- ня та необхідність їх відновлення. Міжнародні стандарти обліку, затверджені КМСО, не спросто- вують національні стандарти та інструкції, передбачені для складання фінансової звітності в окремих державах. У тих випа- дках, коли національні інструкції потребують відхилень від між- народних стандартів обліку, члени КМСО намагаються переко- нати відповідні урядові структури в перевагах використання міжнародних стандартів обліку. Будь-які обмеження використан- ня окремих міжнародних стандартів обліку пояснюються в поло- женні про ці стандарти. Міжнародні стандарти обліку не призна- чаються для використання до нематеріальних статей і діють з моменту їх затвердження. Одним із важливих питань діяльності КМСО є вибір теми для вивчення. На визначену тему складається проект положення для розгляду Радою комітету. Якщо проект схвалюється двома трети- нами членів Ради, то він направляється бухгалтерським службам та урядам, ринкам цінних паперів, регулювальним органам, а також іншим зацікавленим сторонам держав. При цьому перед- бачається час для розгляду кожного проекту положення і підгото- вки коментарів до нього. На кожному ступені прийняття рішень враховується думка консультативної групи, створеної в 1981 p. Коментарі та пропозиції вивчаються Радою комітету. Якщо про- ект положень схвалюється трьома чвертями Ради, він визнається та видається як міжнародний стандарт обліку. З нашого погляду, особливістю є те, що КМСО з метою приско- рення дискусій на обрану тему може надати можливість виділити час для вивчення різних поглядів. Важливим є те, що підготов- лений і оформлений для дискусії документ потребує схвалення
205 більшості членів Ради комітету. При цьому кожна держава або організація, представлені в Раді комітету мають один голос. Ухвалений текст будь-якого проекту МСБО видається англій- ською мовою. Міжнародна федерація бухгалтерів і КМСО не можуть вима- гати запровадження міжнародних стандартів обліку. Однак успіх їхніх дій залежить від визнання необхідності цієї роботи в усіх державах і підтримки зусиль міжнародних і національних орга- нів. У більшості держав світу професія бухгалтера престижна і посідає значне місце в економічному житті суспільства. КМСО вважає, що використання в окремих державах міжна- родних стандартів обліку (МСБО) має велике значення, оскільки якість фінансової звітності при цьому значно краща, зростає та- кож ступінь її порівняння. А порівняння фінансової звітності має значний вплив на розвиток і зміцнення всіх держав світу. КМСО опублікував 39 міжнародних стандартів обліку (МСБО) на основні тем, що стосуються фінансової звітності підприємств. Рада комітету також опублікувала наукову та практичну працю, яка передбачає порядок складання та видання фінансової звітно- сті. У 1987 p. Рада комітету розпочала значну роботу над проек- том удосконалення діючих міжнародних стандартів обліку з ме- тою розширення масштабів міжнародної гармонізації фінансової звітності, яка практично вже завершена. Нині Рада комітету формує стандарти щодо інструментарію фінансової політики, руху готівки, довгострокових активів і при- бутків акцій, розглядає вимоги до фінансових звітів за умов роз- винених і «нових індустріальних держав». Більшість цих держав використовують міжнародні стандарти обліку як складову части- ну національних бухгалтерських стандартів. Рада комітету регулярно скликає Міжнародну консультативну групу, до складу якої входять представники, що використовують і складають фінансову звітність, постійні органи стандартів, а та- кож спостерігачі з міжнародних організацій. Членами консульта- тивної групи є: Міжнародна федерація фондових бірж, Міжнаро- дна асоціація виконавчих інститутів, Міжнародна торгова пала- та, Міжнародна Федерація тред-юніонів, Світова вільна конфеде- рація, Міжнародна організація компаній з цінних паперів, Між- народні банківські асоціації, Міжнародна судова асоціація, Між- народна фінансова корпорація, Світовий банк, Рада фінансових облікових стандартів, Європейська комісія, Міжнародний комітет стандартів з оцінки активів. Організація економічної співдружно- сті і розвитку (ОЕСР) і Центр Організації Об’єднаних Націй з транснаціональних корпорацій є спостерігачами.
206 Представники Ради, члени Міжнародної консультативної гру- пи, інші установи, окремі особи та працівники КМСО періодично вносять пропозиції на нові теми, які з урахуванням необхідності повинні розглядатися в КМСО. Персонал КМСО готує проекти, де передбачається, з яких обставин окремі теми повинні доповни- ти чинну робочу програму. Все це обов’язково затверджується Ра- дою Комітету. Якщо Рада вносить в робочу програму нові пропозиції щодо удосконалення або визначення стандартів, які ще не були роз- роблені, то вона доручає сформувати окрему групу з фахівців, які б опрацювали це питання, дали свої рекомендації і склали проект положення. При цьому кожна група, яку очолює член Ради, повинна мати не менше двох третин представників бухгалтер- ського обліку інших держав. До складу групи також можуть ввій- ти представники інших організацій, які є експертами з цієї проб- леми. Видані КМСО стандарти обліку постійно переглядаються з урахуванням змін і доповнень. На сьогодні КМСО видано 39 міжнародних стандартів обліку:
МСБО-1 «Надання фінансової звітності» МСБО-2 «Запаси» МСБО-4 «Облік амортизації» МСБО-7 «Звіт про рух грошових коштів» МСБО-8 «Чистий прибуток та збитки за період, суттєві по- милки та зміни в обліковій політиці»
МСБО-9 «Витрати на дослідження та розробки» МСБО-10 «Непередбачені події, які відбуваються після дати балансу»
МСБО-11 «Будівельні контракти» МСБО-12 «Облік податків на прибуток» МСБО-14 «Звітна фінансова інформація за сегментами» МСБО-15 «Інформація, що відображує вплив зміни цін» МСБО-16 «Основні засоби» МСБО-17 «Облік оренди» МСБО-18 «Дохід» МСБО-19 «Витрати на пенсійне забезпечення» МСБО-20 «Облік державних грантів та розкриття інформа- ції про державну допомогу»
МСБО-21 «Вплив змін валютних курсів» МСБО-22 «Об’єднання компаній» МСБО-23 «Витрати на позики»
207 МСБО-24 «Розкриття інформації щодо зв’язаних сторін» МСБО-25 «Облік інвестицій» МСБО-26 «Облік та звітність щодо програм пенсійного за- безпечення»
МСБО-27 «Консолідовані фінансові звіти та облік інвести- цій у дочірні підприємства»
МСБО-28 «Облік інвестицій у асоційовані компанії» МСБО-29 «Фінансова звітність в умовах гіперінфляції» МСБО-30 «Розкриття інформації у фінансових звітах банків та подібних фінансових установ»
МСБО-31 «Фінансова звітність про частки у спільних під- приємствах»
МСБО-32 «Фінансові інструменти: розкриття та подання» МСБО-33 «Прибуток на акцію» МСБО-34 «Проміжна фінансова звітність» МСБО-35 «Припинення операцій» МСБО-36 «Знецінення активів» МСБО-37 «Резерви, умовні зобов’язання та активи» МСБО-38 «Нематеріальні активи» МСБО-39 «Фінансові інструменти. Визнання та оцінка»
Ці стандарти обліку КМСО не є обов’язковими для їх прийнят- тя. Так, в передмові до МСБО звертається увага на те, що міжна- родні стандарти не суперечать національним вимогам в органі- зації обліку і підготовки фінансових звітів в окремих державах. Крім того, підкреслюється, що для внутрішніх цілей керівництво підприємства може готувати фінансову звітність з питань, які найбільш відповідають їх потребам. Різні держави по-різному реагують на розробку міжнародних стандартів обліку. Тому серед держав — членів Комітету з міжна- родних стандартів бухгалтерського обліку поки що відсутня єдність у використанні цих стандартів у своїй національній практиці.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Історія створення Комітету міжнародних стандартів обліку (КМСО), його функції, повноваження та обов’язки» з дисципліни «Теорія бухгалтерського обліку»