ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Банківська справа » Банківські інновації

Сутність та механізм банківського інжинірингу
У сучасних умовах, коли стандартним набором продуктів до-
свідченого споживача неможливо здивувати, виникає необхідність
у створенні нових, специфічних, індивідуалізованих банківських
продуктів, впровадження яких знаменує перехід на новий ступінь
розвитку індустрії фінансових послуг. Розробка та вдосконалення
банківських продуктів є домінуючим напрямком інноваційної ді-
яльності банків, що отримала назву банківського інжинірингу.
Слово «інжиніринг» (англ. engineering) походить від латинсько-
го ingenium, що означає винахідливість. Такий вид діяльності, що
включає різнопланові інженерно-консультаційні послуги, з’явився
у розвинутих країнах у 60-х роках ХХ ст. За аналогією,
банківським
інжинірингом
називається процес створення кредитними інститу-
тами інноваційних продуктів, що відповідають потребам клієнтів та
власним інтересам банків, який викликається змінами у зовнішньо-
му та внутрішньому середовищах їх функціонування.
Говорячи про сутність та механізм банківського інжинірингу, не-
можливо обійти увагою тлумачення понять «банківський продукт» та
«банківська послуга», які дуже часто ототожнюються, а іноді, навпа-
ки, розглядаються вченими в діаметрально протилежних аспектах.
Банківський продукт
можна визначити як конкретний спосіб, яким
банк надає або готовий надавати ту чи іншу послугу клієнту. Це впо-
рядкований, внутрішньо узгоджений та документально оформлений
комплекс дій співробітників банку (процедур), що складає завершену
технологію обслуговування клієнта. Під
банківською послугою
розу-
міється результат або корисний ефект цілеспрямованої діяльності
банківських працівників, що полягає у задоволенні існуючої потреби
клієнта. Отже, реалізація банківського продукту у процесі обслуго-
вування означає отримання клієнтом банківської послуги. Тому на-
дання послуги неможливо без наявності певного спектру банківських
продуктів, які виникають як результат банківського інжинірингу.
Сучасні банки використовують різні варіанти організаційної
структури та підходи для забезпечення інноваційної діяльності. У

70
Банківські інновації
банку може бути створений окремий автономний підрозділ, який
відноситься до мідл-офісу, у більшості випадків підпорядковується
вищому керівництву банку та має постійно працюючий персонал.
Іншим варіантом є організація відповідних підрозділів у функціо-
нальних службах банку (маркетингу, стратегічного розвитку тощо),
що спираються у своїй діяльності на інші відділи для вирішення
окремих аспектів процесу створення та впровадження нововведень.
Для реалізації окремих інноваційних проектів можливе створення
внутрішніх венчурних підрозділів, яким надаються достатні повно-
важення для реалізації власних завдань.
У вітчизняній банківській практиці протягом достатньо три-
валого часу, поки спектр продуктів був обмеженим та включав
стандартні традиційні пропозиції, процес створення інноваційних
продуктів асоціювався з роботою маркетингових підрозділів. Про-
те зараз, коли для розробки нововведень стають все більш необхід-
ними спеціальні знання у різних сферах діяльності банку, а також
вимагається регламентне та технологічне забезпечення надання по-
слуги, ця робота, як правило, передається до окремих підрозділів. За
маркетинговими службами залишається їх специфічна частина ро-
боти у загальному процесі появи нового продукту: проведення мар-
кетингових досліджень ринку фінансових послуг, виявлення груп
потенційних споживачів, аналіз потреб клієнтів та можливих меж
ціноутворення, вивчення діяльності конкурентів у сфері просуван-
ня банківських продуктів, пропозиція креативних ідей.
У зарубіжних банках спеціальні підрозділи інноваційної ді-
яльності мають різні назви, зокрема, команда інновацій та розви-
тку у Bank of America, інноваційні офіси банків Citigroup, Bank of
New York, британського банку Barclays, які, до речі, були створені в
останні п’ять років. У банках пострадянських країн вони найчастіше
мають назву управлінь з розробки нових банківських продуктів (які
можуть створюватися і за напрямками діяльності банку) або банків-
ських технологій.
Крім створення нововведень власними силами, останнім часом
у рамках концепції «відкритої інновації» почала розповсюджувати-
ся нова форма організації інноваційної діяльності – кооперування
зусиль банків. Поява її була викликана такими причинами, як ве-
лика ресурсомісткість деяких проектів, необхідність прискорення
розробки за рахунок паралельної реалізації окремих стадій тощо.

71
Розділ 3. Розробка та впровадження нових банківських продуктів і послуг
Форми такої взаємодії достатньо різноманітні: стратегічні альянси,
угоди про співробітництво, про передачу ноу-хау тощо.
Світовий досвід свідчить, що банківський інжиніринг здійсню-
ється у двох напрямках: створення нових продуктів для масового
споживача та створення ексклюзивних продуктів, як правило, для
VIP- клієнтів – приватних осіб та корпорацій. Слід враховувати, що
клієнт, виявляючи бажання користуватися тою чи іншою послугою,
що пов’язана з його грошима, закономірно проявляє невпевненість
та сумніви. Тому банку необхідно зробити послуги, що пропонують-
ся, для потенційного клієнта у семантичному плані – зрозумілими,
в організаційно-технологічному відношенні – зручними, а в еконо-
мічному – прийнятними.
Для розробки нововведення необхідні різноманітні ресурси,
знання, організація та координація робіт тощо, тому можна гово-
рити про певну технологію проведення цього процесу, що включає
декілька етапів.
Першою стадією завжди є
виникнення ідеї або систематизація
ідей
, що вже існують і виявляються шляхом маркетингових дослі-
джень. З цього приводу директор однієї з українських консалтинго-
вих компаній дуже образно зауважив: «Інновацію, як кубик, можна
зібрати з різних елементів – імпортних, вітчизняних – своїми зусил-
лями на основі інноваційної ідеї. Але для цього потрібно дану ідею
оцінити, а потім організувати роботу в указаному напрямку».
Етап «зародження ідеї» є складним у будь-яких організаціях, а
особливо – у комерційних банках, завдяки особливостям їх тради-
ційної корпоративної культури. Справа у тому, що банківські пра-
цівники, як правило, звикли працювати у суворій відповідності до
існуючих інструкцій, уникати помилок, діяти виключно у рамках
дорученої роботи, чекати вказівок від керівництва, думаючи, таким
чином, про власну безпеку. До всього цього їх спонукає висока від-
повідальність за результати роботи та велика «ціна» навіть незна-
чних помилок, яка знаходить відображення не тільки у фінансовому
вимірі, а і у втраті клієнтів, довіри, авторитету кредитної установи.
Зрозуміло
,
що таке, в принципі, абсолютно виправдане відно-
шення до роботи не стимулює людину до творчості, не розвиває у
неї незалежності, гнучкості, навіть деякої авантюрності, тобто тих
якостей, що повинні бути притаманні інноваційній особистості.
Тому робота по формуванню сприятливої інноваційної атмосфери
у колективі повинна бути серед пріоритетних завдань вищого та се-

72
Банківські інновації
реднього менеджменту фінансових інститутів, які визначають стра-
тегічною метою постійний розвиток та вдосконалення діяльності
організації.
Разом з тим, не завжди важливо вміти генерувати ідею, цінні-
шим може виявитися вміння її відшукати, адекватно відреагувати та
використати як джерело досягнення успіху. П. Друкер у своїй книзі
«Інновації та підприємництво» рекомендував звернути увагу на сім
типових джерел інновацій. Перші три з них можна віднести до вну-
трішніх, вони знаходяться у рамках організації і є зримими для її
працівників:
- несподівана подія – несподіваний успіх, несподівана невдача;
- неконгруентність, тобто невідповідність між реальністю, якою
вона є насправді, і нашими уявленнями про неї;
- потреби процесів, які випливають з аналізу недоліків та слабких
місць, що повинні бути усунуті.
Наступні чотири джерела нововведень є зовнішніми, тому що
мають походження поза межами організації: раптові зміни у струк-
турі галузі або ринку; демографічні зміни; зміни у сприйняттях, на-
строях та ціннісних установках суспільства; нові знання (як науко-
ві, так і ненаукові). Банки також не повинні нехтувати аналізом і
модифікацією досвіду з інших сфер бізнесу та співробітництвом з
науковими установами.
Деякі банки підключають до формулювання ідей нових продук-
тів і своїх клієнтів. Так, ПУМБ на своєму інтернет-сайті розмістив ін-
формацію про проведення акції «Створи свій банківський продукт»,
де пропонує клієнтам-фізичним особам висловлювати свої думки
щодо бажаної конфігурації банківських послуг, зобов’язуючись оці-
нити її та, при позитивному рішенні щодо перспективності, втілити
у практику.
Аналогічну пропозицію, тільки для клієнтів – юридичних осіб,
робить молдовський FinComBank. Керуючись принципом «банків-
ський продукт повинен розвивати та просувати бізнес клієнта», банк
намагається бути не тільки продавцем послуг, а і партнером по біз-
несу, що діє в інтересах клієнта. Тому корпоративним клієнтам про-
понується надсилати банку запити щодо розробки індивідуальних
банківських продуктів безпосередньо під існуючі у них потреби.
Наступним етапом банківського інжинірингу є
добір та фор-
мулювання ідеї інноваційного продукту на основі аналізу можливос-
тей.
Спеціалістами аналізується відповідність інновації стратегії

73
Розділ 3. Розробка та впровадження нових банківських продуктів і послуг
розвитку банку, вивчаються можливості практичної реалізації ідеї,
її сумісність з нормативним та технологічним середовищем банку,
визначаються споживчі властивості нового банківського продукту.
Окремо аналізується економічна доцільність на основі даних про та-
рифи, прогнози продажу, витрати, окупність тощо. Вивчаються ри-
зики, що можуть супроводжувати реалізацію інноваційного продук-
ту, та шляхи їх мінімізації, а також вплив нововведення на роботу
інших підрозділів банку (з урахуванням так званої «канібалізації»,
тобто можливого підриву позицій інших продуктів).
Надалі здійснюється
розробка бізнес-процесу реалізації інно-
ваційного продукту.
Насамперед, необхідно описати наскрізний
бізнес-процес, що охоплює всі підрозділи банку, які беруть участь у
реалізації продукту, чітко визначити їх функції та відповідальність.
Причому часто при розробці нового продукту достатньо модифіку-
вати один з існуючих бізнес-процесів, а не проектувати його з нуля.
Ця робота завершується розробкою технологічної карти процесу.
Крім того, слід розробити регламенти, інструкції для виконавців,
методику бухгалтерського обліку, схеми документообігу та форми
необхідних документів.
Четвертим етапом є
технічна підготовка та розробка програм-
ного забезпечення.
Для підвищення ефективності нового бізнес-
процесу необхідно, по можливості, автоматизувати його основні
процедури. Тому на цій стадії вирішуються питання про виділення
або придбання потрібного обладнання (комп’ютерна техніка, бан-
комати, електронні табло, сканери, пристрої ідентифікації тощо), а
також готуються технічні завдання на розробку або доопрацювання
програмного забезпечення.
Впровадження нового продукту неможливо без
підготовки пра-
цівників

банку,
які повинні вивчити інструкції та регламенти, ово-
лодіти новими програмними продуктами, відпрацювати відповідні
методи та прийоми роботи з клієнтами. Плідна інноваційна ідея та
досконало розроблений бізнес-процес можуть не дати ніяких ре-
зультатів, якщо будуть реалізовуватися некваліфікованими розгу-
бленими працівниками.
Зрештою, останньою фазою розробки інноваційного банків-
ського продукту є
підготовка та реалізація маркетингового забезпе-
чення,
перш за все, проведення якісної рекламної кампанії нововве-
дення. Крім того, слід враховувати, що після впровадження нового
продукту на ринок починається, відповідно до постулатів маркетин-

74
Банківські інновації
гової теорії, його життєвий цикл, який також супроводжується ді-
ями маркетингового підрозділу банку:
- етап зростання: відповідно до популярності нововведення банк
ухвалює рішення, спрямовані на розширення клієнтури, модифіка-
цію даної послуги з урахуванням специфіки конкретних клієнтів;
- етап зрілості: продукт активно продається, тобто користується
популярністю у клієнтів і одночасно відповідає інтересам само-
го банку;
- етап спаду: наступає під впливом певних об’єктивних зовніш-
ніх (ринкових) та внутрішніх причин. На цьому етапі застосо-
вуються такі альтернативні варіанти дій, як «пожвавлення» або
«умертвіння» послуги.
Слід зазначити, що ефективність практичної реалізації мето-
дології банківського інжинірингу залежить від багатьох факторів.
За даними проведеного у 2007 році консалтинговою компанією
McKinsey опитування, 300 топ-менеджерів компаній сфери фінан-
сових послуг назвали наступні три основні проблеми здійснення
інноваційної діяльності:
- обмежене використання інновацій, джерелами яких є клієнти, а
також новаторських ідей сторонніх компаній;
- відсутність організаційного механізму для ефективної побудови
і фінансування інноваційної діяльності;
- слабкі можливості у таких критичних для впровадження інно-
вацій сферах, як створення культури інновацій та управління
інноваційною діяльністю.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Сутність та механізм банківського інжинірингу» з дисципліни «Банківські інновації»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: СУТНІСТЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ ГРОШОВОГО РИНКУ
Мотивація інвестиційної діяльності
Інвестиційні можливості
Інвестиційна стратегія
Що таке GSM?


Категорія: Банківські інновації | Додав: koljan (23.11.2011)
Переглядів: 1539 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП