ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Банківська справа » Банківські інновації

Сутність та механізм банківського інжинірингу
У сучасних умовах, коли стандартним набором продуктів до-
свідченого споживача неможливо здивувати, виникає необхідність
у створенні нових, специфічних, індивідуалізованих банківських
продуктів, впровадження яких знаменує перехід на новий ступінь
розвитку індустрії фінансових послуг. Розробка та вдосконалення
банківських продуктів є домінуючим напрямком інноваційної ді-
яльності банків, що отримала назву банківського інжинірингу.
Слово «інжиніринг» (англ. engineering) походить від латинсько-
го ingenium, що означає винахідливість. Такий вид діяльності, що
включає різнопланові інженерно-консультаційні послуги, з’явився
у розвинутих країнах у 60-х роках ХХ ст. За аналогією,
банківським
інжинірингом
називається процес створення кредитними інститу-
тами інноваційних продуктів, що відповідають потребам клієнтів та
власним інтересам банків, який викликається змінами у зовнішньо-
му та внутрішньому середовищах їх функціонування.
Говорячи про сутність та механізм банківського інжинірингу, не-
можливо обійти увагою тлумачення понять «банківський продукт» та
«банківська послуга», які дуже часто ототожнюються, а іноді, навпа-
ки, розглядаються вченими в діаметрально протилежних аспектах.
Банківський продукт
можна визначити як конкретний спосіб, яким
банк надає або готовий надавати ту чи іншу послугу клієнту. Це впо-
рядкований, внутрішньо узгоджений та документально оформлений
комплекс дій співробітників банку (процедур), що складає завершену
технологію обслуговування клієнта. Під
банківською послугою
розу-
міється результат або корисний ефект цілеспрямованої діяльності
банківських працівників, що полягає у задоволенні існуючої потреби
клієнта. Отже, реалізація банківського продукту у процесі обслуго-
вування означає отримання клієнтом банківської послуги. Тому на-
дання послуги неможливо без наявності певного спектру банківських
продуктів, які виникають як результат банківського інжинірингу.
Сучасні банки використовують різні варіанти організаційної
структури та підходи для забезпечення інноваційної діяльності. У

70
Банківські інновації
банку може бути створений окремий автономний підрозділ, який
відноситься до мідл-офісу, у більшості випадків підпорядковується
вищому керівництву банку та має постійно працюючий персонал.
Іншим варіантом є організація відповідних підрозділів у функціо-
нальних службах банку (маркетингу, стратегічного розвитку тощо),
що спираються у своїй діяльності на інші відділи для вирішення
окремих аспектів процесу створення та впровадження нововведень.
Для реалізації окремих інноваційних проектів можливе створення
внутрішніх венчурних підрозділів, яким надаються достатні повно-
важення для реалізації власних завдань.
У вітчизняній банківській практиці протягом достатньо три-
валого часу, поки спектр продуктів був обмеженим та включав
стандартні традиційні пропозиції, процес створення інноваційних
продуктів асоціювався з роботою маркетингових підрозділів. Про-
те зараз, коли для розробки нововведень стають все більш необхід-
ними спеціальні знання у різних сферах діяльності банку, а також
вимагається регламентне та технологічне забезпечення надання по-
слуги, ця робота, як правило, передається до окремих підрозділів. За
маркетинговими службами залишається їх специфічна частина ро-
боти у загальному процесі появи нового продукту: проведення мар-
кетингових досліджень ринку фінансових послуг, виявлення груп
потенційних споживачів, аналіз потреб клієнтів та можливих меж
ціноутворення, вивчення діяльності конкурентів у сфері просуван-
ня банківських продуктів, пропозиція креативних ідей.
У зарубіжних банках спеціальні підрозділи інноваційної ді-
яльності мають різні назви, зокрема, команда інновацій та розви-
тку у Bank of America, інноваційні офіси банків Citigroup, Bank of
New York, британського банку Barclays, які, до речі, були створені в
останні п’ять років. У банках пострадянських країн вони найчастіше
мають назву управлінь з розробки нових банківських продуктів (які
можуть створюватися і за напрямками діяльності банку) або банків-
ських технологій.
Крім створення нововведень власними силами, останнім часом
у рамках концепції «відкритої інновації» почала розповсюджувати-
ся нова форма організації інноваційної діяльності – кооперування
зусиль банків. Поява її була викликана такими причинами, як ве-
лика ресурсомісткість деяких проектів, необхідність прискорення
розробки за рахунок паралельної реалізації окремих стадій тощо.

71
Розділ 3. Розробка та впровадження нових банківських продуктів і послуг
Форми такої взаємодії достатньо різноманітні: стратегічні альянси,
угоди про співробітництво, про передачу ноу-хау тощо.
Світовий досвід свідчить, що банківський інжиніринг здійсню-
ється у двох напрямках: створення нових продуктів для масового
споживача та створення ексклюзивних продуктів, як правило, для
VIP- клієнтів – приватних осіб та корпорацій. Слід враховувати, що
клієнт, виявляючи бажання користуватися тою чи іншою послугою,
що пов’язана з його грошима, закономірно проявляє невпевненість
та сумніви. Тому банку необхідно зробити послуги, що пропонують-
ся, для потенційного клієнта у семантичному плані – зрозумілими,
в організаційно-технологічному відношенні – зручними, а в еконо-
мічному – прийнятними.
Для розробки нововведення необхідні різноманітні ресурси,
знання, організація та координація робіт тощо, тому можна гово-
рити про певну технологію проведення цього процесу, що включає
декілька етапів.
Першою стадією завжди є
виникнення ідеї або систематизація
ідей
, що вже існують і виявляються шляхом маркетингових дослі-
джень. З цього приводу директор однієї з українських консалтинго-
вих компаній дуже образно зауважив: «Інновацію, як кубик, можна
зібрати з різних елементів – імпортних, вітчизняних – своїми зусил-
лями на основі інноваційної ідеї. Але для цього потрібно дану ідею
оцінити, а потім організувати роботу в указаному напрямку».
Етап «зародження ідеї» є складним у будь-яких організаціях, а
особливо – у комерційних банках, завдяки особливостям їх тради-
ційної корпоративної культури. Справа у тому, що банківські пра-
цівники, як правило, звикли працювати у суворій відповідності до
існуючих інструкцій, уникати помилок, діяти виключно у рамках
дорученої роботи, чекати вказівок від керівництва, думаючи, таким
чином, про власну безпеку. До всього цього їх спонукає висока від-
повідальність за результати роботи та велика «ціна» навіть незна-
чних помилок, яка знаходить відображення не тільки у фінансовому
вимірі, а і у втраті клієнтів, довіри, авторитету кредитної установи.
Зрозуміло
,
що таке, в принципі, абсолютно виправдане відно-
шення до роботи не стимулює людину до творчості, не розвиває у
неї незалежності, гнучкості, навіть деякої авантюрності, тобто тих
якостей, що повинні бути притаманні інноваційній особистості.
Тому робота по формуванню сприятливої інноваційної атмосфери
у колективі повинна бути серед пріоритетних завдань вищого та се-

72
Банківські інновації
реднього менеджменту фінансових інститутів, які визначають стра-
тегічною метою постійний розвиток та вдосконалення діяльності
організації.
Разом з тим, не завжди важливо вміти генерувати ідею, цінні-
шим може виявитися вміння її відшукати, адекватно відреагувати та
використати як джерело досягнення успіху. П. Друкер у своїй книзі
«Інновації та підприємництво» рекомендував звернути увагу на сім
типових джерел інновацій. Перші три з них можна віднести до вну-
трішніх, вони знаходяться у рамках організації і є зримими для її
працівників:
- несподівана подія – несподіваний успіх, несподівана невдача;
- неконгруентність, тобто невідповідність між реальністю, якою
вона є насправді, і нашими уявленнями про неї;
- потреби процесів, які випливають з аналізу недоліків та слабких
місць, що повинні бути усунуті.
Наступні чотири джерела нововведень є зовнішніми, тому що
мають походження поза межами організації: раптові зміни у струк-
турі галузі або ринку; демографічні зміни; зміни у сприйняттях, на-
строях та ціннісних установках суспільства; нові знання (як науко-
ві, так і ненаукові). Банки також не повинні нехтувати аналізом і
модифікацією досвіду з інших сфер бізнесу та співробітництвом з
науковими установами.
Деякі банки підключають до формулювання ідей нових продук-
тів і своїх клієнтів. Так, ПУМБ на своєму інтернет-сайті розмістив ін-
формацію про проведення акції «Створи свій банківський продукт»,
де пропонує клієнтам-фізичним особам висловлювати свої думки
щодо бажаної конфігурації банківських послуг, зобов’язуючись оці-
нити її та, при позитивному рішенні щодо перспективності, втілити
у практику.
Аналогічну пропозицію, тільки для клієнтів – юридичних осіб,
робить молдовський FinComBank. Керуючись принципом «банків-
ський продукт повинен розвивати та просувати бізнес клієнта», банк
намагається бути не тільки продавцем послуг, а і партнером по біз-
несу, що діє в інтересах клієнта. Тому корпоративним клієнтам про-
понується надсилати банку запити щодо розробки індивідуальних
банківських продуктів безпосередньо під існуючі у них потреби.
Наступним етапом банківського інжинірингу є
добір та фор-
мулювання ідеї інноваційного продукту на основі аналізу можливос-
тей.
Спеціалістами аналізується відповідність інновації стратегії

73
Розділ 3. Розробка та впровадження нових банківських продуктів і послуг
розвитку банку, вивчаються можливості практичної реалізації ідеї,
її сумісність з нормативним та технологічним середовищем банку,
визначаються споживчі властивості нового банківського продукту.
Окремо аналізується економічна доцільність на основі даних про та-
рифи, прогнози продажу, витрати, окупність тощо. Вивчаються ри-
зики, що можуть супроводжувати реалізацію інноваційного продук-
ту, та шляхи їх мінімізації, а також вплив нововведення на роботу
інших підрозділів банку (з урахуванням так званої «канібалізації»,
тобто можливого підриву позицій інших продуктів).
Надалі здійснюється
розробка бізнес-процесу реалізації інно-
ваційного продукту.
Насамперед, необхідно описати наскрізний
бізнес-процес, що охоплює всі підрозділи банку, які беруть участь у
реалізації продукту, чітко визначити їх функції та відповідальність.
Причому часто при розробці нового продукту достатньо модифіку-
вати один з існуючих бізнес-процесів, а не проектувати його з нуля.
Ця робота завершується розробкою технологічної карти процесу.
Крім того, слід розробити регламенти, інструкції для виконавців,
методику бухгалтерського обліку, схеми документообігу та форми
необхідних документів.
Четвертим етапом є
технічна підготовка та розробка програм-
ного забезпечення.
Для підвищення ефективності нового бізнес-
процесу необхідно, по можливості, автоматизувати його основні
процедури. Тому на цій стадії вирішуються питання про виділення
або придбання потрібного обладнання (комп’ютерна техніка, бан-
комати, електронні табло, сканери, пристрої ідентифікації тощо), а
також готуються технічні завдання на розробку або доопрацювання
програмного забезпечення.
Впровадження нового продукту неможливо без
підготовки пра-
цівників

банку,
які повинні вивчити інструкції та регламенти, ово-
лодіти новими програмними продуктами, відпрацювати відповідні
методи та прийоми роботи з клієнтами. Плідна інноваційна ідея та
досконало розроблений бізнес-процес можуть не дати ніяких ре-
зультатів, якщо будуть реалізовуватися некваліфікованими розгу-
бленими працівниками.
Зрештою, останньою фазою розробки інноваційного банків-
ського продукту є
підготовка та реалізація маркетингового забезпе-
чення,
перш за все, проведення якісної рекламної кампанії нововве-
дення. Крім того, слід враховувати, що після впровадження нового
продукту на ринок починається, відповідно до постулатів маркетин-

74
Банківські інновації
гової теорії, його життєвий цикл, який також супроводжується ді-
ями маркетингового підрозділу банку:
- етап зростання: відповідно до популярності нововведення банк
ухвалює рішення, спрямовані на розширення клієнтури, модифіка-
цію даної послуги з урахуванням специфіки конкретних клієнтів;
- етап зрілості: продукт активно продається, тобто користується
популярністю у клієнтів і одночасно відповідає інтересам само-
го банку;
- етап спаду: наступає під впливом певних об’єктивних зовніш-
ніх (ринкових) та внутрішніх причин. На цьому етапі застосо-
вуються такі альтернативні варіанти дій, як «пожвавлення» або
«умертвіння» послуги.
Слід зазначити, що ефективність практичної реалізації мето-
дології банківського інжинірингу залежить від багатьох факторів.
За даними проведеного у 2007 році консалтинговою компанією
McKinsey опитування, 300 топ-менеджерів компаній сфери фінан-
сових послуг назвали наступні три основні проблеми здійснення
інноваційної діяльності:
- обмежене використання інновацій, джерелами яких є клієнти, а
також новаторських ідей сторонніх компаній;
- відсутність організаційного механізму для ефективної побудови
і фінансування інноваційної діяльності;
- слабкі можливості у таких критичних для впровадження інно-
вацій сферах, як створення культури інновацій та управління
інноваційною діяльністю.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Сутність та механізм банківського інжинірингу» з дисципліни «Банківські інновації»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: ЗАГАЛЬНІ ПОНЯТТЯ ТА КЛАСИФІКАЦІЙНІ ОЗНАКИ НОВОГО ТОВАРУ
ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ТА ЕТАПИ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗІ СТВОРЕННЯ НОВОГО ...
Організаційна структура банку та управління ним
Протоколи супутникових мереж
Звіт про прибутки та збитки


Категорія: Банківські інновації | Додав: koljan (23.11.2011)
Переглядів: 1594 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП