ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Банківська справа » Банківські інновації

Класифікація банківських інновацій
Для того, щоб конкретизувати цілі та результати інноваційної
діяльності комерційних банків, а також забезпечити систематизо-
ваний підхід до безлічі її можливих проявів, необхідна розгорнута

46
Банківські інновації
класифікація банківських інновацій. Побудова її повинна базувати-
ся на загальних методологічних принципах, що були викладені рані-
ше, але враховувати і особливості банківської діяльності. Крім того,
необхідно враховувати, що багатоаспектність банківських інновацій
призводить до певного перетину класифікаційних множин між со-
бою.
Однією з основоположних ознак класифікації банківських інно-
вацій є
предмет та сфера їх застосування
. У цьому відношенні, як
правило, виділяються:
- продуктові інновації (створення нових продуктів та послуг),
- ринкові інновації (що відкривають нові сфери застосування
продукту),
- процесні інновації (технології, організація діяльності, управлін-
ня), іноді вони ще називаються забезпечувальними.
З сучасної точки зору, ця класифікація є занадто укрупненою і за-
лишає поза увагою деякі нові сфери інноваційної діяльності банків.
Враховуючи зарубіжний досвід, серед
продуктових інновацій
до-
цільно окремо виділяти фінансові, які мають вигляд різноманітних
фінансових інструментів, що обертаються на грошовому ринку. Від
звичайних продуктових вони відрізняються причинами виникнен-
ня, специфічним процесом створення, особливостями життєвого
циклу. Згідно класифікації Банку міжнародних розрахунків, за-
пропонованої у 1986 році, фінансові інновації, у свою чергу, поді-
ляються на пов’язані з передачею цінового або кредитного ризику,
з підвищенням ліквідності, спрямовані на збільшення можливостей
запозичень та на зростання акціонерного капіталу.
Для забезпечення більш точного позиціонування банку на фі-
нансовому ринку у відповідності до обраної стратегії розвитку влас-
не продуктові інновації необхідно поділяти на такі, що пов’язані з
традиційної діяльністю банків як фінансових посередників (депо-
зитною, кредитною, розрахунковою), та ті, що відображають їх про-
никнення у нові сфери фінансової діяльності.
Серед
ринкових інновацій
, крім пов’язаних з виведенням товарів
на нові ринки, слід, безумовно, виокремлювати інновації у каналах
збуту та маркетингових комунікаціях комерційного банку, значення
та динамічність змін яких останніми роками суттєво підвищилися.
Назва останньої групи інновацій –
забезпечувальні
– відображає
їх роль у процесі банківського виробництва: вдосконалювати умови
та механізми виконання банками своєї основної функції у суспіль-

47
Розділ 2. Інноваційний процес у банківській сфері
стві, що полягає у задоволенні потреб економічних суб’єктів у різ-
номанітних фінансових послугах. Ця група інновацій теж потребує
конкретизації, оскільки вона об’єднує досить неоднорідні за своїм
змістом процеси. У ній доцільно виділити:
-
технологічні інновації
, що пов’язані з розвитком технічних мож-
ливостей функціонування банку;
-
власне процесні інновації
, що відображають удосконалення бан-
ківських бізнес-процесів у рамках програм комплексного управ-
ління якістю –TQM (англ. Total Quality Management), Six Sigma
або на принципах реінжинірингу;
-
сервісні інновації
, що полягають у розробці нових підходів до об-
слуговування клієнтів;
-
управлінські інновації
, що стосуються змін організаційної струк-
тури банку, механізмів планування, контролю, стимулювання
тощо;
-
концептуальні інновації
, що полягають у змінах моделі та страте-
гії ведення бізнесу.
Останні інновації вважаються найменш відомими.

Провідний
американський спеціаліст у галузі менеджменту Т. Девенпорт по-
яснює бізнес-модель як фундаментальну логіку організації для
виходу на ринок та заробляння грошей та відмічає, що інновації
бізнес-моделей є критичними для компаній, оскільки визначають їх
економічну долю. Як один з можливих варіантів, він наводить при-
клад переходу до е-коммерції.
В умовах, коли банки намагаються вдосконалювати організацій-
ні форми збуту своїх послуг клієнтам, зокрема, шляхом створення
фінансових супермаркетів або повноцінних відділень на територі-
ях торговельних підприємств, широкого розповсюдження у банків-
ській діяльності набуває ще один тип інновацій, якому раніше не
приділялося достатньо уваги, – у
сфері оформлення приміщень
(англ.
store design innovations). Банківські офіси, перш за все у зарубіжних
країнах, набувають все більш нетрадиційного вигляду з метою ство-
рення максимального комфорту для відвідувачів.
У даному випадку показовим є приклад американського банку
Umpqua Bank (штат Орегон), який з 1995 року впроваджує концеп-
цію «повільного банкінгу», в якій банківське відділення розгляда-
ється не тільки як місце реалізації банківських продуктів, а і центр
спілкування мешканців місцевої громади, осередок суспільного
життя. Тому за зовнішнім виглядом воно більше нагадує кафе або

48
Банківські інновації
клуб за інтересами. Цікаво, що цей дизайн, який був запатентова-
ний банком у 2004 році, дозволив йому на протязі короткого періоду
часу завоювати найбільшу частку ринку банківських послуг у регіо-
ні і у 2008 році був удостоєний золотої винагороди у міжнародному
конкурсі International Design Excellence Awards (IDEAs).
Повний опис

класифікації банківських інновацій за предметом
та сферою їх застосування представлений на мал. 2.1.
За інноваційним потенціалом,
банківські інновації, як і іннова-
ції в інших сферах діяльності, прийнято поділяти на:
-
радикальні, або базисні
, які, нагадаємо, означають впровадження
принципово нових продуктів та послуг, якісно нових технологій їх
реалізації та надання, а також процесів, заснованих на нових науко-
вих принципах. Радикальні нововведення можуть вимагати суттєвих
інвестицій та бути тривалими у розробці, а їх комерціалізація є най-
більш ризикованою. Проте саме вони мають максимальну цінність,
оскільки вносять принципово нове у діяльність фінансового інсти-
туту. Створення базисних інновацій комерційним банком свідчить
про наявність у нього агресивної інноваційної стратегії, стратегії лі-
дерства. Не випадково, наприклад, американський Bank of America,
який першим почав у 1958 році випуск платіжних карток, і зараз вва-
жається одним з найбільш інноваційних банків світу;
-
модифікуючі інновації
– це невеликі, але важливі або суттєві покращен-
ня продуктів та процесів. Вони переважають у фазах розповсюдження
та стабільного розвитку життєвого циклу нововведень і покликані по-
кращувати характеристики первинних моделей, не змінюючи прин-
ципів, що лежать в основі їх створення. Прикладом може слугувати
розробка банками технології смарт-карт, що мають такі ж самі базисні
характеристики, що і карти з магнітною смугою, але є більш функці-
ональними, зручними та захищеними при використанні. Модифіку-
ючими інноваціями у сфері банківської діяльності також можна вва-
жати постійний процес вдосконалення умов та технології здійснення
базових операцій банків – залучення депозитів та надання кредитів;
-
комбінаторні (архітектурні) інновації
дуже часто стають осно-
вою створення нових продуктів для клієнтів, що задовольняють
їх індивідуальні потреби. До цього типу інновацій у банківській
сфері відноситься, зокрема, структуроване фінансування, еле-
ментами якого можуть бути різні форми розміщення акцій ком-
панії, сек’юритизація активів, викуп акцій за рахунок кредиту,
лізинг, використання гарантій, страхового покриття тощо.

49
Розділ 2. Інноваційний процес у банківській сфері
Мал. 2.1. Класифікація банківських інновацій
за предметом та сферою їх застосування
За обсягом впливу на банківську діяльність
, інновації поді-
ляються на
локальні
та
системні
.
Локальні
мають місце на окремій
ділянці роботи, як правило, вони пов’язані із вдосконаленням тех-
нології виконання операцій. Вони не потребують значних матері-
альних витрат, підвищують ефективність одної-двох операцій та не
справляють помітного впливу на бізнес-процес у цілому. Це може
бути впровадження сканування платіжних документів клієнтів за-
мість їх ручного вводу в операційну систему банку, вдосконалення
технології формування звітності тощо.

50
Банківські інновації
Відмінністю
системних інновацій
є неможливість їх автономної
реалізації без перебудови всього механізму створення цінності, а
також залежність їх виникнення та ефективності впровадження від
стану та технологій різних галузей. Системні інновації, серед яких
можна назвати використання у банківському бізнесі комп’ютерної
техніки, мережі Інтернет тощо, передбачають одночасне здійснення
багатьох інновацій, що взаємодоповнюють, ініціюють та забезпечу-
ють розвиток одна одної. Наприклад, впровадження у 1994 році в
Україні загальнодержавної системи електронних платежів, будучи
само по собі унікальним явищем у світовій банківській практиці,
вимагало одночасної перебудови багатьох аспектів діяльності укра-
їнських банків – від технічного забезпечення до бухгалтерського об-
ліку операцій та вмінь працівників.
Якщо системні інновації не одержують комплексного втілення, то
ефективність їх значною мірою знижується. Правомірність цього поло-
ження можна проілюструвати на прикладі запровадження українськими
банками платіжних карток як міжнародних, так і локальних платіжних
систем. У цілому вони надають багато переваг як самим банкам, так і їх
клієнтам, проте свого завдання на макроекономічному рівні – суттєвого
скорочення готівкового обігу на користь безготівкового – поки що не ви-
конують у зв’язку з неможливістю здійснення розрахунків ними в бага-
тьох точках продажу (невеликих магазинах, залізничних касах, підпри-
ємствах зв’язку, аптеках тощо), а також відсутності бізнес-моделей, які б
зробили ці операції вигідними для торговців.
У залежності від ринкової ситуації та обраної стратегії
, банк
може здійснювати
реактивні
або
стратегічні інновації
.
Реактив-
ні
є відповіддю на нововведення, що впроваджені конкурентами,
фактично вони є вимушеними і здійснюються з метою утримання
ринкових позицій. Як правило, здійснення реактивних інновацій є
більш витратним, ніж стратегічних.
Здійснення
стратегічних інновацій
має випереджувальний ха-
рактер з метою отримання конкурентних переваг, хоч останні на
банківському ринку внаслідок його високої конкурентності та про-
зорості, як правило, не зберігаються протягом тривалого часу. Стра-
тегічні інновації частіше спрямовані на формування нових потреб
споживачів, ніж на задоволення існуючих.
Тож
за характером потреб, що задовольняються,
виділяють:
- інновації, що спрямовані на створення нових потреб
. Вони
з’являються достатньо рідко, тому що вимагають наявності у

51
Розділ 2. Інноваційний процес у банківській сфері
банків певного творчого та інноваційного потенціалу, підкрі-
пленого результатами ретельних маркетингових і соціологічних
досліджень. Крім того, дані інновації несуть у собі значні ризики
невдачі у випадку помилкового стратегічного рішення. Прикла-
дами вищезазначених інновацій в українській банківській прак-
тиці може бути запровадження операцій з дорожніми чеками на
початку 1990-х років або просування на початку 2000-х рр. таки-
ми банками, як Укрсоцбанк, ТАС-Комерцбанк, Укрсиббанк та
інші, послуги факторингу;
-
інновації, що спрямовані на задоволення вже існуючих потреб
, ви-
никають або з власних розробок банку, або шляхом запозичення
зарубіжного досвіду. Так на українському банківському ринку
було запроваджено іпотечне кредитування фізичних осіб.
На завершення, слід відмітити, що з метою класифікації до
банківських інновацій можна застосувати й інші критерії, що були
розглянуті у попередньому розділі: за джерелом виникнення, за те-
риторіальною ознакою новизни, з точки зору структурної характе-
ристики тощо.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Класифікація банківських інновацій» з дисципліни «Банківські інновації»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Аудит надходження запасів
ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ ГРОШОВОЇ РЕФОРМИ В УКРАЇНІ
Граматичні ознаки іменника
Аудит резервного капіталу
ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ТА ЕТАПИ ФУНКЦІОНАЛЬНО-ВАРТІСНОГО АНАЛІЗУ


Категорія: Банківські інновації | Додав: koljan (23.11.2011)
Переглядів: 1416 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП