Показники роздрібного товарообороту, їх взаємозв'язок та місце у плані економічного і соціального розвитку підприємства
До роздрібного товарообороту організацій і підприємств включають такі основні показники: оборот з реалізації товарів, товарні запаси на початок, товарні запаси на кінець періоду і надходження товарів. Оборот з реалізації товарів (Р) є основним у роздрібному товарообороті, визначальним показником, від якого залежать усі інші показники. Оборот з реалізації товарів у загальному обсязі відображає платоспроможний попит населення та потреби організацій і підприємств у товарах в тій частині, яка задовольняється через торговельну мережу. Крім загального обсягу роздрібного товарообороту, виділяють ще роздрібний товарооборот в асортименті, тобто за конкретними товарними групами відповідно до попиту населення на конкретні види предметів споживання. Серед товарних запасів розрізняють запаси на початок (З1) та на кінець (З2) відповідного періоду. Запаси на початок періоду приймаються в розмірі, який склався на конкретну дату. На кінець періоду запаси визначаються за нормативом. Як товарні запаси на початок, так і товарні запаси на кінець перебувають у безпосередній залежності від величини обороту з реалізації товарів. Завершальним показником роздрібного товарообороту є надходження товарів (Н). Воно мусить забезпечувати своєчасне поповнення товарних запасів і таким чином сприяти збільшенню реалізації товарів. Основні показники роздрібного товарообороту перебувають у балансовій залежності. Баланс товарообороту, з одного боку, показує потребу в товарах — це ліва частина, а з другого, товарне забезпечення — це права. У розрахунках баланс товарообороту використовують в основному при визначенні необхідного надходження товарів. Баланс товарообороту в скороченому вигляді визначається залежністю:
Однак баланс роздрібного товарообороту разом із оборотом громадського харчування в розгорнутому вигляді включає в себе й інші показники. У розділі "Потреби в товарах" відображено відшкодування природних витрат у межах норм щодо роздрібного товарообороту (в), сума уцінки неходових та залежаних товарів (У). У розділі "Товарне забезпечення" виділяється націнка підприємств громадського харчування (н) та інші додаткові націнки (д). Цей баланс наведений у формі (табл. 6). Розгорнута форма балансового зв'язку показників роздрібного товарообороту має вигляд:
Таблиця 6 Баланс роздрібного товарообороту Потреба в товарах Сума Товарне забезпечення Сума 1. Оборот з реалізації Р 1. Надходження товарів Н 2. Відшкодування витрат В3. Відшкодування уцінки У 2. Запаси товарів на початок періоду 31 4. Запаси на кінець 32 3. Націнка підприємств громадського харчування Н 4. Додаткові націнки д Разом: Разом: Слід виділити балансове узгодження показників роздрібного товарообороту в розрізі окремих товарних груп. Тоді цей баланс має форму (табл. 7). Таблиця 7. Балансове узгодження в розрізі товарних груп Групи товарів Товарне забезпечення Потреба в товарах Запаси напочаток 31 Надходження Н Націнка громадського харчування (н) Додаткова націнка (д) Витрати в межах норми (в) Уцінка(У) Запаси на кінецьЗ2
Як перший, так і другий вид балансу показує взаємозв'язок усіх показників роздрібного товарообороту.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Показники роздрібного товарообороту, їх взаємозв'язок та місце у плані економічного і соціального розвитку підприємства» з дисципліни «Економіка торгівлі»