Після вивчення цієї частини Ви маєте вміти: · правильно обирати зовнішній вигляд; · урізноманітнювати тембр голосу; · заспокоюватися; · реагувати на запитання відповідним чином. Завдання Подумайте й занотуйте, що може сприяти позитивному вра-женню? Загальновідома приказка «Зустрічають по вбранню, прово-джають по розуму» добре ілюструє ситуацію, коли Ви щойно увійшли в аудиторію й нічого не встигли сказати, однак певна думка про Вас уже склалася. Це підтверджують такі цифри: 7 % першого враження сформує те, що Ви говорите; 38 % — як Ви говорите; 55 % — як Ви виглядаєте. І це стосується не лише Вашого вбрання, а й того, як Ви руха-єтеся, жестикулюєте, тобто як Ви подаєте себе загалом. Для лектора поряд із певною сумою знань з предмета навчан-ня важливо володіти своїм диханням, голосом, уміти контролю-вати поведінку й увагу аудиторії. В ідеалі, ця людина має бути інтелектуально розвиненою, наділеною почуттям гумору та вмінням миттєво реагувати на будь-яку ситуацію. Нагадаємо: Існує два типи комунікації — вербальний і невербальний. Аби переконатися, що Ваша мова звучить чітко й розбірливо, заздале-гідь вимовляйте вголос текст лекції. При цьому спробуйте оціни-ти, яку невербальну інформацію несе Ваше тіло, вираз обличчя, який настрій Ви випромінюєте. Пригадайте вислів теоретика ора-торського мистецтва ХІХ століття Я. В. Толмачова: «Обличчя — це дзеркало душі. У ньому відбиваються всі почуття: любов, не-нависть, радість, смуток, гнів, погроза; на ньому ми читаємо ду-мки оратора, перш ніж він почне говорити» . Ваша мета — виглядати впевнено. Отже: ― ходіть із піднятою головою; ― рухайтеся вільно, не поспішайте закинути ногу на ногу, «демонструючи свої брудні підбори», як жартував К. С. Стані- славський; ― стійте або сидіть рівно, дивіться прямо на учня, з яким пра-цюєте, або переводьте погляд з одного на іншого у великій ауди-торії; ― не посміхайтеся весь час — це сприймається як хвилювання; ― не робіть знервованих рухів, зокрема перехрещування ніг, коли стоїте, не крутіть у руках частину одягу, прикраси чи моне-ти в кишені; в одному американському посібнику з методики ви-кладання цілком серйозно радили стояти під час лекції так, що коли б у Вас поцілили зі зброї, то Ви б упали вперед, а не назад. Уникайте перебільшення і скутості. Кафедра помітно обмежує вплив на аудиторію, якщо лектор не відходить від неї до кінця заняття. Маленького на зріст лекто-ра майже не видно за кафедрою, тож його вплив на аудиторію обмежується голосом і словом. Як уже наголошувалося, виступ перед аудиторією — це син-тез різних засобів впливу: темпу мови, жестикуляції, зовнішності промовця і, зрештою, змісту висловленого. До того ж у цьому переліку не можна вирізнити щось найголовніше.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Процес викладання» з дисципліни «Методика викладання економіки»