Головне завдання, яке має розв’язувати фірма, що прагне мак-симізувати прибуток, — це визначення обсягу виробництва, за якого прибуток справді стає найбільшим. Валовий прибуток фірми є різницею між доходом від реаліза-ції (або валовим доходом) і загальними витратами виробництва (валовими витратами). Валовий прибуток = Валовий дохід – Валові витрати Фірма обирає той обсяг виробництва, за якого вона одержує найбільший прибуток. Причому цей обсяг не завжди є найбіль-шим із того, що може бути вироблено. Коли фірма «Ajax Doughnut Bakery» (виробництво пампушок) дослідила ринок, виявилися такі залежності: Щоденне виробництво Прибуток, дол. США 50 коробок 30 75 коробок 40 100 коробок 35 Зрозуміло, що в цьому разі доцільно виробляти не 100 коробок, а 75, тоді прибуток буде більшим. Як визначити цей найкращий (оптимальний) обсяг виробництва, що забезпечує найбільший прибуток? Пошук оптимального обсягу виробництва можна здійснювати двома шляхами: ― шлях спроб і помилок, коли виробляють різні обсяги, а по-тім визначають і порівнюють прибутки; ― шлях наукового обґрунтування, коли спершу аналізують і визначають, а потім виробляють. Наукове обґрунтування передбачає так званий «маржинальний» (від англійського marginal — граничний) аналіз. Його сутність по-лягає у зіставленні граничних, тобто пов’язаних із виробництвом кожної додаткової одиниці, витрат (МС) і граничного доходу (MR) від продажу додатково виробленої одиниці. Граничний (пов’язаний із додатковою одиницею продукту) прибуток є різницею між граничним доходом і граничними витратами. Граничний прибуток = MR – МС Існують конкретні правила змін MR і МС: ― зі зростанням обсягів виробництва загалом зменшується граничний дохід (MR), адже щоб продати більше, фірми змен-шують ціну одиниці продукту. Отже, виручка фірми від продажу додаткової одиниці зменшується; ― граничні витрати (МС) зі зростанням обсягів виробництва спочатку зменшуються, а потім збільшуються. Збільшення МС зумовлено дією вже відомого нам закону спадної віддачі (продук-тивності) ресурсів. Як знаходять точку оптимального обсягу виробництва? 1. Якщо дохід від створення додаткової одиниці продукту є більшим за граничні витрати (MR > МС), слід і далі збільшувати обсяги виробництва. 2. Якщо дохід від додаткової одиниці продукту став меншим за витрати (MR < МС), слід скорочувати обсяги виробництва. 3. Оптимальним є обсяг, за якого MR = МС. Закон визначення оптимального (такого, що робить прибуток найбільшим) обсягу виробництва ілюструє поєднання двох функ-цій (МС та MR) на одному графіку. Із графіка можна зрозуміти, що граничний прибуток (МР) зрос-тає, а потім зменшується мірою збільшення виробництва. Коли гра-ничні витрати перевищують граничний дохід (правіше від точки А), граничний прибуток стає від’ємним. Обсяг виробництва, що відпо-відає точці А, забезпечує фірмі максимальний валовий прибуток.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Максимізація прибутку фірми» з дисципліни «Методика викладання економіки»