Одним з найважливіших завдань логістики є надання транспортно-експедиційних послуг. Особлива увага приділяється цьому в Україні в останні роки. Такими є послуги з перевезення вантажу, його експедиції різними організаціями посередників. Закордонні розробники та практики сходяться на тому, що ло-гістичні послуги є ефективним засобом економії фінансових ма-теріальних ресурсів виробників і споживачів. Перевізний процес включає операції, які зобов’язані виконувати відправники або отримувачі вантажу, а саме: · складання і передача станції декадних заявок на наванта-ження повагонних відправлень та вантажів у контейнерах; · оформлення облікових карток виконання плану перевезень вантажів; · заповнення перевізних документів та одержання дозволу (візи) на вивезення вантажу на станцію; · одержання на станції комерційних актів; · розкредитування перевізних документів; · підготовка вантажу до перевезення, доставка його на вантаж-ний двір станції та здача на перевезення; · одержання вантажу, навантаження на автомобільний транс-порт, доставка та супроводження зі станції на свій склад; · одержання у товарній конторі квитанцій про прийняття ван-тажів для перевезення; · одержання накладних та інших документів на вантажі, що надійшли; · придбання і заповнення бирок маркірування відправлень; · внесення платежів за перевезення вантажів і виконання додаткових операцій. Крім того, багато відправників і одержувачів зацікавлені у до-даткових послугах транспортних операцій: Ё попереднє повідомлення про підхід вантажу для розванта-ження; Ё інформація про час подання для навантаження чи розванта-ження контейнерів, що доставляють автомобільним транспортом на склад одержувача; Ё перевірка кількості місць і маси вантажу, коли залізниця ро-бити це не зобов’язана; Ё повідомлення одержувачів про відправлення на їх адресу вантажів; Ё виконання деяких операцій, що пов’язані з перевезенням зов-нішньоторговельних вантажів; Ё перепакування, обшивка вантажів, відправлення тари, спеці-альне маркірування. Для виконання усіх цих операцій потрібні висококваліфіковані робітники (експедитори), а також робітники для виконання ван-тажно-розвантажувальних робіт та супроводження вантажу зі складу станції до складу одержувача чи від складу відправника до складу станції. Утримання такого штату не вигідне для під-приємств. Усі роботи, покладені на відправника та одержувача, можна поділити на чотири групи: транспортні — завезення і вивезення вантажу; вантажно-розвантажувальні — навантаження, розван-таження, сортування, пакування, комплектування дрібних від-правлень у повагонну партію тощо; експедиційні — оформлення здавання вантажу до відправлення та одержання вантажів, що надійшли, внесення платежів за перевезення і додаткові операції; допоміжні — виконуються залежно від потреби у них. Коли всі ці операції виконують спеціалізовані організації за дорученням відпра-вників чи одержувача, така організація називається транспортно-експедиційною. Вона виступає посередником між вантажовласником та перевізником. Експедиційні послуги можуть надавати як різні транспортні організації, так і організації-посередники. Для всіх цих органі-зацій вони є однією з найважливіших операцій. Підставою для надання експедиційних послуг є договір, який укладається між відправником, одержувачем і транспортно-експедиційною ор-ганізацією. Стосунки сторін, що не передбачені договором, ре-гулюються законодавством. Транспортно-експедиційна органі-зація має право взяти на себе увесь комплекс послуг чи тільки частину їх, залежно від укладеного договору. В договорі за-значають порядок і терміни виконання операцій з обслугову-вання. Транспортно-експедиційні організації можуть виконувати деякі допоміжні операції: пакування, перепакування та поділ великих вантажів на більш дрібні, зміну пошкодженої тари, відправницьке маркірування деяких вантажних місць, супроводження вантажів на шляху прямування, зберігання їх до відправлення тощо. Обов’язком вантажовідправника є своєчасна підготовка ван-тажу до здавання. Порядок виконання транспортно-експедиційних операцій з вантажами, які приймають до відправлення, такий: вантажовідправ-ник своєчасно, до пред’явлення вантажу для відправлення, подає до транспортно-експедиційної організації заповнену накладну відповідного виду транспорту та повідомлення (якщо послуга полягає в доставці вантажу на станцію чи в порт відправлення). Оформляти накладну може транспортно-експедиційна організа-ція за дорученням вантажовідправника. Одержані накладні візуються безпосередньо транспортно-експедиційною організацією або через товарну контору залізниці, порту чи пристані. У більшості транспортно-експедиційних орга-нізацій існує такий порядок приймання та супроводження вантажу експедитором. На завізовані накладні транспортно-експедиційна організація виписує наряд у трьох примірниках. Своєчасно, перед днем приймання вантажів, транспортно-експедиційна організа- ція дає своєму експедиторові або шоферу-експедитору накладну і два примірники наряду з відправлення (наряд і дублікат наряду) під розписку на корінці наряду, що залишається в транспортно-експедиційній організації для обліку. Вантажовідправників повідомляють на передодні про час прибуття експедитора на склад за одержанням вантажу. Експеди-тор (шофер-експедитор), що має постійне доручення на право одержання вантажу, після прибуття на склад вантажовідправника передає останньому накладну і наряд на відправлення з дубліка-том. Накладну, складену транспортно-експедиційною організаці-єю, підписує вантажовідправник. При здачі вантажу відправником і прийнятті його експедито-ром визначають масу вантажу, зважуючи на вагах або обчислю-ючи загальну масу вантажу, який здають, виходячи з маси, зазна-ченої на вантажних місцях, чи стандартної маси вантажних місць. Приймання вантажу засвідчує підписом в наряді на від-правлення експедитор. Наряд залишається у вантажовідправника. У дублікаті наряду на відправлення і дорожньому листі водія ван-тажовідправник відмічає час прибуття автомобіля на склад і від-правлення його зі складу. Прибувши на станцію, в порт чи на пристань, експедитор здає вантаж за накладною на склад. Вагар складу розписується у дуб-лікаті наряду на відправлення про прийняття вантажу та відмічає час прибуття і відправлення автомобіля. Експедитор (шофер-експедитор) звітує перед транспортно-експедиційною організацією за дублікатом наряду на відправ-лення. На корінці наряду на відправлення роблять позначку про виконання операції. Накладну від вагаря складу передають у товарну (вантажну) контору станції, порту чи пристані, де її таксують, після чого виписують дорожну відомість. Товарний касир транспортно-експедиційної організації розкредитовує в товарній конторі всі накладні на вантажі, що відправляються, тобто сплачує ванта- жовідправлення та одержує квитанцію на прийнятий для пере-везення вантаж. Квитанції за здані до перевезення вантажі піс- ля їх обробки в розрахунковій групі передають вантажовідправнику. Послідовність виконання транспортно-експедиційних опера-цій з вантажами, що прибувають на адресу вантажоодержувачів, у більшості транспортно-експедиційних операцій така. Після прибуття вантажів на станцію, в порт чи на пристань перевізні документи надходять у товарну (вантажну) контору; тут їх так-сують в порядку контролю та перевірки сплат. Товарний касир транспортно-експедиційної організації розкредитовує за ванта-жоодержувачів документи й одержує накладні на вантаж, що прибув з виписаними на них дозволами на вивезення зі станції, порту чи пристані. У транспортно-експедиційній організації на кожну накладну чи групу накладних залежно від кількості вантажів для відправ-лення виписують по два примірники наряда на прибуття та ре-єстр. Експедитору передають: накладну, дозвіл на вивезення ван-тажу, наряд на прибуття, реєстр у двох примірниках. Під час приймання вантажу експедитор звертає увагу на його стан. У разі виявлення будь-яких пошкоджень чи псування вантаж не приймають, про що повідомляють транспортно-експедиційні організації, а вона викликає вантажоодержувача для перевірки вантажу. Видача вантажу експедитором (шофером-експедитором) на склад вантажоодержувача засвідчується підписом і штампом на наряді про прибуття, зазначають також час простою автомобіля. Накладну разом з реєстром передають (під розписку на другому примірнику реєстру) вантажоодержувачеві. Експедитор (шофер-експедитор) звітує перед транспортно-експедиційною організацією про виконання операцій за нарядом і другим примірником реєстру.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ОРГАНІЗАЦІЯ ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИЦІЙНИХ ПОСЛУГ» з дисципліни «Логістика»