У ринковій економіці механізм формування цін значною мірою залежить від співвідношення попиту і пропозиції. Попит показує кількість продукту, яку споживач готовий і здатний купити за певною ціною протягом певного часу. Попит і ціна перебувають, як правило, у зворотній залежності між собою. Пропозиція — це кількість продукту, яку продавець бажає і здатний запропонувати до продажу на ринку за конкретною ціною протягом певного періоду. Ринок є системою економічного регулювання, яка об'єктивно відбиває закономірності суспільного розвитку. Ця система є саморегульованою. В її основі лежать певні закони: закон попиту й закон пропозиції. Закон попиту відображає залежність між ціною і попитом. Припустимо, що всі фактори, які впливають на обсяг попиту (такі, як доходи покупців, смаки й переваги), залишаються незмінними, за винятком одного – ціни певного товару. Тоді кожному значенню ціни товару відповідає певне значення обсягу попиту. Така залежність є функцією попиту від ціни: , (5.1) де Vп – обсяг попиту, натур. од.; Ц – ціна товару. Сутність закону попиту полягає в наступному: при інших незмінних умовах зі збільшенням ціни обсяг попиту зменшується, а зниження ціни веде до зростання попиту. Така залежність обсягу попиту від ціни представлена графічно у вигляді лінії попиту D на рис. 5.1.
Рис. 5.1. - Крива ринкового попиту
Ціні Ц1 відповідає обсяг попиту П1, ціні Ц2 > Ц1 відповідає обсяг попиту V2 < V1, тобто чим більше ціна, тим менше обсяг попиту. Отже обсяг попиту на товар залежить від його ціни. Обсяг пропозиції даного товару також є залежним від ціни. Закон ринкової пропозиції відображає залежність між ціною та пропозицією товару на ринку. Обсягом пропозиції називають максимальну кількість якого-небудь товару, яку продавець (або група продавців) згодний запропонувати на ринку за певних умов. Закон ринкової пропозиції виражається у функції пропозиції:
, (5.2)
де Vпр – обсяг пропозиції, натур. од. На рис. 5.2 зображена лінія пропозиції S певного товару. Рухаючись уздовж цієї лінії вправо вгору, підвищенню цін відповідає збільшенню обсягу пропозиції.
Рис. 5.2. - Крива ринкової пропозиції
Ціні Ц2>Ц1 відповідає обсяг пропозиції V2 > V1. Чим вище ціна товару, тим більший прибуток від його виробництва, а відтак більшу кількість його виробники готові зробити й продати на ринку. Розглянемо взаємодію попиту та пропозиції. Сполучимо лінії попиту та пропозиції на одному графіку (рис. 5.3). Лінія попиту D є графічним зображенням функції попиту від ціни, лінія пропозиції S – функції пропозиції від ціни. Координатами крапки Е є рівноважна ціна Це й рівноважний обсяг Ve. У цій точці досягається рівність
. (5.3)
У цьому випадку можна сказати, що ринок перебуває в стані рівноваги, збалансованості: сума попиту й сума пропозиції рівні.
Рис. 5.3. - Рівновага на ринку Така збалансованість на ринку досягається рівноважною ціною, тобто єдиною ціною, що може зберігатися, тому що вона задовольняє інтереси покупців і продавців. На вільному ринку зміна ціни рівноваги служить для виробників сигналом до збільшення або зменшення виробництва, а для покупців до споживання товарів. Порушення балансу на ринку веде до негативних наслідків в економіці в цілому. В якому випадку може бути порушений баланс на вільному ринку? Це відбудеться у разі зсуву ціни рівноваги. При будь-якій ціні, що відрізняється від рівноважної, обсяг попиту не дорівнює обсягу пропозиції. Розглянемо дві ситуації: 1. Реальна ринкова ціна вище рівноважної. У цьому випадку виникає надлишок пропозиції – надвиробництво товару. Тоді виробники знизять ціну, а не підтримуватимуть випуск продукції в обсязі, що істотно перевищує обсяг попиту. Таким чином, надлишок пропозиції тиснутиме на ціну, знижуючи її. 2. Реальна ринкова ціна нижче рівноважної. Тоді обсяг попиту виявиться вище обсягу пропозиції, товар стане дефіцитним. У такому випадку деякі покупці заплатять більш високу ціну. У результаті надлишок попиту тиснутиме на ціну, яка підвищиться. Цей процес триватиме до тих пір, доки ціна не встановиться на рівноважному рівні, при якому обсяги попиту й пропозиції зрівняються. На перший погляд проблема рівноваги товарних ринків може здатися досить простою, але в реальній дійсності взаємини "продавець – покупець" в умовах конкурентного ринку досить складні. Ступінь реакції споживачів на зміну ціни може значно варіюватися від продукту до продукту. Більше того, реакція споживачів відносно однієї й тієї самої продукції суттєво змінюється при зміні цін у різних межах. Ступінь чутливості споживачів до зміни ціни продукції називається ціновою еластичністю. Попиту на деякі продукти притаманна відносно висока чутливість споживачів до зміни цін, тобто невеликі зміни в ціні приводять до знач-них змін у кількості продукції, що купується. Попит на такі продукти прийнято називати «еластичним». Стосовно зміни цін на інші продук-ти споживачі відносно нечутливі, тобто навіть значна зміна в ціні приведе лише до невеликої зміни в кількості придбаної продукції. У таких випадках попит називають «нееластичним». Чутливість зміни попиту до зміни ціни визначається коефіцієнтом еластичності, вперше введеним А.Маршаллом.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Загальне поняття еластичності» з дисципліни «Ціноутворення»