Все різноманіття чинників, що впливають на утворення цін, сучасна економіка ділить на три групи: 1) базові (некон'юнктурні); 2) кон'юнктурні; 3) регулюючі. Базовими чинниками в умовах товарного ринку є різні витрати — внутрішньовиробничі та позавиробничі. Зміна цін під впливом цих чинників відбувається в тому ж напрямку, що і зміна витрат. Кон'юнктурні чинники витікають з мінливості ринку і залежать від макроекономічних умов, споживацького попиту і т.п. Регулюючі чинники визначаються ступенем втручання держави в економіку. Перераховані чинники можуть сприяти як підвищенню, так і зниженню цін. Підвищенню цін сприяють: - спад виробництва; - нестабільність економічної ситуації; - монопольне положення підприємства-виготівника; - наявність ажіотажного попиту; - збільшення загальної маси грошей, що знаходяться в обігу; - збільшення стягуваних податків; - збільшення виплат по заробітній платні, у тому числі і зростання ставок заробітної платні; - прагнення підприємства до підвищення прибутку при інших незмінних обставинах; - підвищення якості товару; - відповідність моді; - підвищення дефіцитності робочої сили; - низька ефективність використання капіталу, устаткування, робочої сили, землі та ін. Зниженню цін сприяють: - зростання виробництва; - технічний прогрес; - зниження витрат виробництва і обігу; - зростання продуктивності праці; - загострення конкуренції; - зниження стягуваних податків; - зменшення числа посередників; - зменшення бюрократичних надбудов. Всю сукупність чинників, що впливають на процес ціноутворення, можна розділити на внутрішні й зовнішні складові.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Система факторів встановлення цін» з дисципліни «Ціноутворення»