Виробники товарів пропонують свою продукцію на ринку, де во-ни взаємодіють з іншими виробниками, споживачами та іншими суб’єктами ринкових відносин. Умови взаємодії учасників і ціно- утворення на ринках залежать від типу ринкової структури. Досконала конкуренція — це тип ринкової структури, якій притаманні такі риси: · дуже велика кількість продавців і покупців, кожний з яких має незначну частку в загальному обсязі продажів чи споживання про-дукції, внаслідок чого кожний з них самотужки не може вплинути на ціну (атомістичність ринку); · однорідність блага та вподобань (кожна одиниця блага є одна-ковою, немає різниці у транспортних витратах, немає збиткових по-слуг та особистих зв’язків між постачальниками та покупцями), ін-акше кажучи, має місце просторова, часова, речова та особистісна однорідність; · прозорість ринкових відносин і повна доступність інформації про ринкові процеси; · відсутність вхідних і вихідних бар’єрів до ринку.
Рис. 10.1. Ринкова рівновага Отже, на ринку досконалої конкуренції існує дуже велика кількість продавців і покупців, інтереси яких в узагальненому вигляді представ-лені ринковим попитом і ринковою пропозицією. На графіку відповідні криві перетинаються в точці рівноваги попиту і пропозиції. Ринкова рівновага — це ситуація, за якої наміри покупців і продавців на ринку повністю збігаються так, що за певної ціни товару обсяг пропозиції дорівнює обсягу попиту. Стану ринкової рівноваги відповідають певні значення рівноважної ціни та рівноважної кількості товару (рис. 10.1). Як видно з графіка, встановлення ціни більшої за рівноважну (Р1 > PE) призводить до появи надлишку товару, а ціни нижчої за рівноважну (Р1 < РЕ) — до дефіциту. Будь-який відхід від ціни рівнова-ги приводить у дію ринковий механізм, який, за інших незмінних умов, повертає ринок у рівноважний стан. Вихід ринку зі стану рівноваги відбувається під впливом чинни-ків, що зумовлюють як зміну попиту чи пропозиції, так і одночасну одно- чи різноспрямовану їх зміну (рис. 10.2). При цьому змінюєть-ся як рівноважна ціна, так і рівноважна кількість товару.
Рис. 10.2. Вплив попиту та пропозиції на стан рівноваги, рівноважну ціну та рівноважну кількість товару на ринку За умов досконалої конкуренції окремий продавець здатний ли-ше пристосуватися до ринкової ціни і виступає як «price-taker», тому крива попиту на продукцію конкурентного підприємства досконало еластична. Це означає, що обсяг товарів, який споживачі мають на-мір та в змозі придбати у даного продавця, може бути як завгодно великим або малим за певного рівня ціни на товар. Тобто обсяг по-питу може дорівнювати Q1, Q2, Q3, … за рівноважної ринкової ціни РЕ (рис. 10.3). При цьому середній виторг підприємства АR, його гра-ничний виторг МR дорівнюють ціні продукту, а лінія середнього та граничного виторгів збігається з кривою попиту. Загальний виторг ТR збільшується зі збільшенням випуску продукції (рис. 10.4).
Рис. 10.3. Лінія попиту Рис. 10.4. Попит, середній, підприємства в умовах граничний та загальний дохід досконалої конкуренції підприємства За умов будь-якої ринкової структури підприємство намагається максимізувати свій прибуток, вибираючи для цього відповідний об-сяг виробництва. Для визначення максимального значення функції прибутку використовуються методи диференціального обчислення. Нехай функція прибутку має вигляд: П = TR – TC. (10.1) Тоді її максимум буде досягнуто за умови: , тобто МR – MC = 0, або МR = MC. (10.2) Отже, особливістю ринку досконалої конкуренції є те, що окреме підприємство для максимізації свого прибутку повинно виконувати умови подвійної рівності МR = MC = P. (10.3) За інших рівних умов підприємство для встановлення максимуму свого прибутку може використовувати два порівняльні методи: за першим порівнюються величини загального виторгу і загальних ви-трат, за другим — зіставляються граничні величини виторгу та ви-трат (рис. 10.5).
Ви переглядаєте статтю (реферат): «РИНОК ДОСКОНАЛОЇ КОНКУРЕНЦІЇ» з дисципліни «Мікроекономіка»