Розглянемо фактори, що впливають на поведінку підприємства при прийнятті рішення щодо обсягу продукції, який пропонувати-меться для продажу на ринку. Пропозиція (S) — це кількість товару, яку виробник бажає та може запропонувати на продаж в деякий проміжок часу за певних умов. Обсяг (величина) пропозиції (Qs) — це кількість товару, яку виробник пропо-нує на продаж за кожним рівнем ціни в одиницю часу за певних умов. На пропозицію, як і на попит, впливають цінові та нецінові фак-тори, тобто у загальному випадку пропозиція є функцією багатьох факторів. Залежність пропозиції від факторів, що впливають на неї, виражає функція пропозиції QSX = f (PX, PY, PZ, K, П, З, С, ...), (9.1) де QSX — обсяг пропозиції товару Х за одиницю часу; РХ — ціна то-вару Х; РY — ціни альтернативних (які можуть вироблятися з тих самих ресурсів) товарів; РZ — ціни на ресурси; К — технологія, ви-користовувана при виробництві товару; П — податки і дотації; З — стабільність законодавства та визначеність правового поля; С — специфічні фактори (кліматичні умови, зміна моди, психологічна мотивація тощо); ... — інші можливі фактори (структура ринку, очі-кування щодо майбутніх економічних умов).
Рис. 9.1. Крива пропозиції Рис. 9.2. Зміна пропозиції Вважаючи вплив нецінових факторів незмінним, встановимо за-лежність пропозиції від ціни: QSX = f (PX) — так званий закон пропо-зиції. Закон пропозиції визначає, що чим вища ціна товару, за ін-ших незмінних умов, тим більше стимулюються виробництво і продаж саме цього товару. Відповідний графік — крива з додатним тангенсом кута нахилу (рис. 9.1). Зміна ціни (від Р1 до Р2) спричиняє зміну обсягу пропозиції. Рух від-бувається вздовж кривої пропозиції. На відміну від цього, зміна неціно-вих факторів обумовлює зміну пропозиції. Крива пропозиції зміщується праворуч, якщо вона зростає, і ліворуч — у противному разі (рис. 9.2). Еластичність пропозиції характеризує реакцію виробника на коливання ціни товару, що ним виробляється. Коефіцієнт прямої еластичності пропозиції від ціни ЕS показує, на скільки процентів зміниться обсяг пропозиції товару за зміни ціни на 1%: . (9.2)
Рис. 9.3. Еластичність пропозиції Коли ЕS = 0, пропозиція не реагує на зміну ціни (на рис. 9.3 це зображено вертикальною прямою). Співвідношення ЕS = Ґ означає, що нескінченно мале збільшення ціни призведе до безмежного росту обсягу пропозиції або до повного її зникнення при зменшенні ціни. У разі ЕS < 1 пропозиція вважається нееластичною, тобто коливання ціни товару не викликає помітного зменшення (збільшення) обсягу випуску товару. Якщо ES > 1, то пропозиція еластична. Фактори, що впливають на еластичність пропозиції: ѕ мобільність товаровиробника, гнучкість і рівень завантаження виробничої потужності підприємства; ѕ характер застосовуваної технології; ѕ можливості мобілізації внутрішніх і зовнішніх джерел нако-пичення; ѕ фактор часу. Пропозиція реагує на зміну ціни зазвичай з пев-ним часовим лагом. Тому еластичність пропозиції тим вища, чим бі-льше часу має виробник для зміни обсягу пропозиції. Перехід від індивідуальної до галузевої, або ринкової, пропозиції може відбуватися шляхом горизонтального додавання (рис. 9.4) або через множення обсягу пропозиції товару найбільш типового продавця на загальну кількість продавців на ринку (табл. 9.1).
Рис. 9.4. Індивідуальна та ринкова пропозиція Таблиця 9.1 РИНКОВА ПРОПОЗИЦІЯ 100 ПРОДАВЦІВ Ціна за одиницю, грош. од. Обсяг індивідуальної пропозиції, шт. Число продавців на ринку Обсяг ринкової пропозиції, шт. 54321 443830205 100100100100100 4400380030002000500 Крива функції ринкової пропозиції характеризується більш високою еластичністю порівняно з індивідуальними функціями пропозиції.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «РИНКОВА ПРОПОЗИЦІЯ» з дисципліни «Мікроекономіка»