1. Зовнішній вигляд (портретні характеристики): — фізичні дані (зріст, вага, фігура); — костюм (одяг, взуття, аксесуари); — зачіска; — манера поведінки і мови; 132133 — жести; — погляд і міміка; — особливості голосу; — запах. 2. Іміджева символіка: — ім’я; — особисті символи (колір, числа, герб, логотип, марка); — особиста атрибутика (деталі й ознаки зовнішнього ви% гляду, що повторюються); — соціальні символи, або символи соціального престижу (гроші, статус у суспільстві, професія, посада, марка авто, вид спорту, якому надається перевага). 3. Соціально%ролеві характеристики: — репутація (громадська думка про людину, що ґрунту% ється на історії її життя, особисті досягнення); — амплуа (соціальна роль, яку виконує людина); — легенда (історія життя людини, представлена в іміджі); — місія (соціально важливі цілі, корисність для сус% пільства). 4. Індивідуально%особистісні властивості: — професійно%важливі якості; — домінуючі індивідуальні характеристики; — стиль взаємостосунків з людьми; — пропаговані ідеї; — базові цінності. У цій схемі представлені тільки ті якості, які ми можемо спостерігати й усвідомлювати. Але навіть серед усвідомлюва% них властивостей можна виокремити очевидніші — зовнішні ознаки, і глибші — смислотворчі. Останні характеристики ви% значають суть іміджу. Основу публічного образу конкретної людини (групи) склада% ють цінності й ідеї, які вона несе світу. Позитивний імідж, до якого прагнуть багато людей, визначається схожістю між інди% відуальними особливостями і загальнолюдськими цінностями. Психологічний практикум (О. Змановська) Психолог О. Змановська пропонує наступний психологіч% ний практикум щодо структури власного іміджу на прикладі портретних характеристик публічної особи. Для випробування запропонованої схеми представлений імідж сера Уїнстона Черчилля, що безумовно належить до зна% кових постатей ХХ століття. Варто зазначити, що, оскільки мине були його сучасниками, не знали його особисто і не маємо достовірних джерел інформації, судити про нього як про кон% кретну людину ми можемо винятково, виходячи з його іміджу. Усе що ми аналізуємо — це узагальнений публічний образ істо% ричного діяча, сформований унаслідок діяльності літературних джерел і ЗМІ. Перше, що ми побачимо і що міцно поєднане з ім’ям Чер% чилля, — його особиста символіка. Це — капелюх%кадилак, краватка%метелик і незмінна сигара в роті. Черчилль точно дотримувався респектабельного стилю і завжди носив костюм з жилетом. Незважаючи на невисокий зріст, повноту і лисину, він справляв враження солідної людини. Зовнішній портрет Уїнстона гармонійно доповнювався його особистими якостями: цілеспрямованістю, натиском, працездат% ністю, вмінням концентруватися, честолюбством, відповідаль% ністю і самостійністю. Наприклад, не дивлячись на великий штат помічників, Черчилль всі свої промови писав сам. Більш то% го, завжди вчив їх напам’ять, завдяки чому завоював славу непе% ревершеного оратора і людини з неабиякими здібностями. Черчилль мав репутацію «щасливчика», як говорять в Анг% лії, «людини, що народилася зі срібною ложкою в роті». Він та% кож політик, який найдовше протримався на політичній арені — 65 років (вперше був обраний до парламенту від консервативної партії в 26 років), і тричі займав пост прем’єр%міністра. Крім того, Черчилля вважали віртуозним інтриганом і лю% диною із «залізною хваткою», також він мав і стабільний імідж зразкового сім’янина. Легенда Черчилля була пов’язана з двома речами: його ви% соким походженням і військовими пригодами. Черчилль нале% жав до роду герцогів Мальборо. Замолоду, коли був журналіс% том він брав участь в англо%бурській війні, потрапив у полон, утік і дивом врятувався. Згодом Черчилль із задоволенням розповідав про себе як про солдата свого народу. Ідеї Черчилля нерідко відрізнялися оригінальністю та екс% траординарністю — від повного неприйняття комунізму й соціа% лізму до тимчасової симпатії до Гітлера. Черчилль був переко% наний, що історію створюють видатні особи — герої. Сам він під час Другої світової війни виконував місію рятівника людства і власного народу, а також став одним з ініціаторів створення антигітлерівської коаліції. У програмній мові у Фултоні (США) в 1946 році проникливий політик попередив про загрозу тота% літаризму, що насувається в СРСР. Упродовж всього життя 134135 Черчилль виступав пристрасним захисником демократії та не% примиренним супротивником комунізму. У 1953 році був удостоєний Нобелівської премії за внесок у літературу. Перу Черчилля належить безліч робіт, зокрема шеститомна праця «Друга світова війна» і чотиритомна «Історія англомовних на% родів». На прикладі сера Уїнстона Черчилля ми показали структуру особистого іміджу. Аналогічно можна скласти груповий іміджевий портрет. Груповий імідж відрізняється від особистого меншим ступенем керованості, більшою складністю і певною інертністю. Візьме% мо, наприклад, національний імідж українців. На тих, хто при% їжджає до України, українці загалом справляють враження «людей, які все роблять тільки заради власних інтересів». Цей іміджевий стереотип багато в чому «завдячує» своєю стійкістю образу тих недоброзичливих урядовців, з якими насамперед стикаються іноземці, що прибувають до України. На цій обста% вині наголошують і самі українці, які повертаються з%за кордо% ну. Неприємно вражає контраст між усміхненими люб’язними співробітникамии служби сервісу зарубіжних аеропортів і су% воро%загрозливим виглядом українських митників. А, як відо% мо, перше враження нерідко виявляється найстійкішим. Величезного удару українському національному іміджу бувло завдано драматичними подіями XX століття: тоталітарною ра% дянською системою, репресіями, «залізною завісою» і мілітари% зацією. Останнім часом міжнародні стереотипи щодо України — великої держави з багатою культурою — стали змінюватися у кращий бік. У сприйнятті іноземців починають домінувати такі споконвічні українськи символи, як: собор Святої Софії, Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка, Микола Лисен% ко, Кос%Анатольський, Гулак%Артемовський, Бортнянський та Березовський, Ведель та інші, а також самобутній український фольклор, українська мелодійна мова та пісня… Безпосереднє спілкування з українцями характеризує їх як товариських і балакучих співбесідників, що говорять відверто й полюбляють випити в компанії. Дослідження Роберта Льюїса, відомого культуролога, засвід% чили, що цінності слов’ян, наприклад, очима американців, ма% ють такий вигляд: — більша орієнтація на людей, ніж на бізнес; — недовіра до влади й урядовців; — відносно невелика зацікавленість у грошах; — консервативність;— схильність до колективних дій; — велика прихильність до минулого, до традицій (тоді як американці орієнтовані на сучасність); — надмірні вияви співчуття й душевності; — домінування цінностей особистих взаємостосунків над атрибутикою особистого успіху. Узагальнюючи національний портрет, можна наголосити на таких головних характеристиках іміджу українців: із великим серцем, сильні, добрі, коллективні та творчі люди з великою культурою і драматичною історією. Аналогічно можна проана% лізувати й інші групові образи. О. Змановська зазначає, що собливості нації знаходять вті% лення в державній символіці. У зв’язку з цим цікаво порівня% ти талісмани Олімпійських ігор, що поєднують універсальну символіку з національним колоритом: 1968 рік, Мехіко — ягу% ар; 1976 рік, Монреаль — бобер Амік; 1980 рік, Москва — вед% межа Міша; 1984 рік, Лос%Анджелес — орля Сем; 1988 рік, Се% ул — тигр Ходорі; 2000 рік, Сідней — єхидна Міллі, качконіс Сід; 2004 рік, Афіни — античні боги. Ми бачимо, що у спортивній інтернаціональній тематиці широко використовують образи тварин, що втілюють фізичну досконалість — силу, спритність, швидкість. У національній іміджевій рекламі, навпаки, частіше трапляються фігури кон% кретних людей, що символізують ідеали нації, її найяскравіші особливості. Для Росії це — Олександр Невській, Петро Пер% ший, Лев Толстой, Дмитро Ліхачев, Катерина Велика та ін. Для України це — Володимир Великий, Ярослав Мудрий, Бог% дан Хмельницький, Іван Мазепа, Тарас Шевченко, Михайло Грушевський та ін. Ідеали й цінності не завжди можна описати словами. Набага% то ефективніше передати їх за допомогою цілісного візуального образу. Наприклад, в іміджевій рекламі годинника «Лонджін» для європейської аудиторії пропонуються особи кіноактриси Одрі Хепберн і актора Олега Меншикова. Банк «Надра» для презентації своєї продукції в Україні використовує образ спі% вачки Ані Лорак. Які цінності сучасних людей вони втілюють? Важко відпо% вісти на це питання. Можливо, натхненність, гармонію, ніж% ність і красу… На прикладі особистого й групового іміджів ми переконали% ся, що, хоча імідж і охоплює безліч мінливих зовнішніх харак% теристик (одяг, поведінку, символи), його кінцевою метою 136є тільки одне — спроба донести до оточуючих сутнісні якості прообразу — його цінності й ідеї. Інакше кажучи, імідж — це особисте послання світу, зашифроване мовою символів.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Структура особистісного іміджу» з дисципліни «Іміджелогія»