Зі шкільного віку кожний із нас зіштовхується з поняттям «система»: на уроках фізики й астрономії можна довідатися, що таке «сонячна система», під час вивчення математики знайомимося з «системою рівнянь» і «системою обмежень», освоєння комп’ютера — з «операційною системою» (зараз усім відома вже дискова операційна система — DOS — і її найбільш розповсюджена версія MS–DOS — дискова операційна система фірми Microsoft). Уроки біології дають поняття «біологічної системи». В інституті вивчаємо «соціально-економічні системи», «фінансові системи», «технічні системи»... І так впродовж усього свідомого життя «homo sapiens» оточений різними системами, працює в них. Отже, що ж вкладено в термін «система»? У Великому енциклопедичному словнику термін «система» трактується як об’єктивна єдність закономірно ув’язаних пред36
Розділ 1 Понятійний апарат операційного менеджменту
метів, явищ, а також знань про природу і суспільство. У системній теорії надійності «система» визначається як сукупність спільних елементів, призначених для самостійного виконання заданих функцій. У техніці під «системою» розуміють об’єкт, призначений для самостійного виконання певних функцій. Щодо промисловоекономічної сфери соціуму, то термін «система» означає замовлення і настроювання. Більш точні визначення терміна «система» можна зустріти в багатьох роботах закордонних і вітчизняних авторів. Так, наприклад, Г. І. Рузавін під системою розуміє «...множину однорідних або різнорідних окремостей, що знаходяться в більш міцних, чим з навколишнім середовищем, відношеннях і зв’язках один з одним і тому утворюючих якусь цілісність, єдність». Приведене визначення не є загальновизнаним: навколо фундаментального поняття «системи» продовжуються дискусії. Тому заслуговує на увагу аргументація П. К. Анохіна: «системою можна назвати тільки такий комплекс вибірково залучених компонентів, у яких взаємодія здобуває характер взаємодії компонентів на одержання фокусованого корисного результату». Таким чином, використовуючи методологію системного підходу, можна констатувати, що будь-яка організація є відкритою системою, яка спроможна перетворювати «вхідні» зв’язки з зовнішнього середовища (це можуть бути праця, сировина тощо) на «вихідні» (продукція, послуги). Тому «повну систему» виробничої діяльності будь-якої організації (об’єкта) назвемо «операційною системою». У ній повністю реалізується операційна функція, тобто сукупність дій з трансформації ресурсів (праці, сировини тощо), одержуваних від метасистеми (зовнішнього середовища) і видачі «продукції» у цю ж саму метасистему (рис. 1.8). Уперше термін «операційна система» був використаний при створенні програмних засобів для обчислювальної техніки. Тут «операційна система» була визначена як комплекс програм, написаних 37
О. М. Сумець Основи операційного менеджменту
машинною мовою (тобто мовою, зрозумілою машині), які реалізують у комп’ютері безліч функцій, включаючи і керування периферійними пристроями. Таким чином комп’ютерна «операційна система» є міні-зразком «операційної системи» будь-якої організації. Інформаційне поле Процес операційної трансформації
Операційні ресурси
Операційні перетворення
Операційна продукція
Рис. 1.8 Принципова схема операційної системи
Критеріями операційної системи, що сформувалася, є економічна самостійність, організаційна цілісність, наявність спеціалізованих інформаційних структур, можливість виділення загального результату роботи (продукт, послуга). Питання для самоконтролю 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Що таке «операційний менеджмент» і які його основні функції? Що слід розуміти під терміном «операція»? Якими операціями доводиться керувати менеджеру у своїй практичній діяльності? У чому суть дефініцій «операційна функція» і «операційна стратегія»? Серед наявних алгоритмів керування операційними системами яка є більш ефективною за ринкових умов господарювання? Під час керування операціями які обмеження необхідно враховувати і чому? У чому суть алгоритмізації управлінського процесу? Чинна концепція операційного менеджменту.
38
Розділ 1 Понятійний апарат операційного менеджменту
Завдання для самостійної підготовки до практичних занять Завдання 1.1 Загальні відомості до постановки завдання Серцевину діяльності будь-якої організації складають операції, у ході яких продукти створюються і доставляються споживачам. Для здійснення цих операцій потрібні найрізноманітніші вхідні складові, перетворені потім у бажані комбінації для клієнтів (див. рис. 1.9). У число вхідних складових входять сировина, компоненти, виконавці, інформація, гроші й інші ресурси. До операцій відносяться виробництво, обслуговування, перевезення, продажі, професійна підготовка персоналу і т. д. Основна продукція — товари і послуги. Входи (вхідні складові) Виконавці Споруди Сировина Устаткування Інвестиції Інформація і т. ін. Операції Виробництво Обслуговування Постачання Перевезення Продажа Підготовка виконавців і т.ін. Виходи Товари Послуги Відходи Заробітна плата і т. ін.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Поняття операційної системи» з дисципліни «Операційний менеджмент»