Вивчення основ менеджменту уможливлює визначення основних елементів системи менеджменту організації: N генеральний (загальний) менеджмент; N стратегічний менеджмент; N фінансовий менеджмент; N інноваційний менеджмент; N операційний менеджмент; N екологічний менеджмент; N кадровий менеджмент та ін. Розглядаючи операційний менеджмент як один із розділів загального менеджменту, необхідно визнати, що його теоретико-методологічні основи базуються на сукупності спеціальних економічних дисциплін, а також на теорії систем, включаючи системотехніку, кібернетику та ін. Навіть сама етимологія словосполучення «операційний менеджмент» припускає широке використання економікоматематичного апарату — від найпростіших арифметичних дій аж до використання, як уже було відзначено нами, інструментарію дослідження операцій, теорії масового обслуговування тощо. Термін «операційний менеджмент» був відомий донедавна лише вузькому колу фахівців, проте сьогодні активно поширюється. Основна причина криється в тому, що його починали використовувати в економіці. Історично операційний менеджмент — особлива сфера управлінських дисциплін — розвивався як метод вирішення проблемних індустріальних управлінських завдань, що у подальшому послужило фундаментом для інших відкриттів у техніці й економіці. 31
О. М. Сумець Основи операційного менеджменту
Етапи генезису операційного менеджменту можна в першому наближенні простежити за допомогою «хронологічного спектру», представленого в матричній формі в додатку Е. Попри своє індустріальне походження, операційний менеджмент сьогодні перетворився на більш широкий і глибокий управлінський підхід, ніж просте керування індустріальними операціями. Загальні методи раціонального операційного менеджменту сьогодні дуже часто засновуються поза межами індустріального виробництва і розвиваються, базуючись на досягненнях багатьох наукових дисциплін (у тому числі — промислового інжинірингу і науки керування), а також сучасного математичного апарату та інформаційних технологій (процеси систематизації даних і переробки інформації). Впровадження останніх докорінно змінює принципи менеджменту і відкриває широкі можливості по-іншому сприймати проблеми керування операціями через призму єдиного світового інформаційного середовища, де основним інструментом є глобальна інформаційна система — Iнтернет. Інтерактивна природа інформаційних технологій сприяє формуванню операційного менеджера як керівника нового покоління, який володіє процесом прийняття функціональних рішень у середовищі інформаційних технологій. Теоретико-пізнавальні основи операційного менеджменту не вичерпуються тільки цим. Вони включають також діалектику взаємозв’язку операційного менеджменту з іншими науково-прикладними аспектами життєздатності соціально-економічних систем.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Генезис операційного менеджменту» з дисципліни «Операційний менеджмент»