Стиль — сукупність прийомів впливу керівника в його діяль-ності; манера поведінки відносно підлеглих, щоб зробити на них вплив з метою досягнення цілей організації. Поняття стилю доцільно застосовувати насамперед стосовно особистості керівника. Причому індивідуальний стиль є особли-вою формою поєднання виробничої функції керівника з його функцією регулювання особистих взаємовідносин між членами підпорядкованого йому колективу. До суб’єктивних якостей ке-рівника, які визначають стиль його керівництва, відносять інте-лект, загальну культуру, рівень професійної майстерності, особ-ливості характеру і темпераменту, моральні якості та ін. Об’єктивно стиль керівника диктується насамперед усвідом-леною метою, яка визначає спосіб і характер його дій і якій він повинен підпорядковувати свою волю. Виходячи з цього, об’єктивні складові стилю такі: закономірності управління; специ- фіка (функціональне призначення) сфери конкретної діяльно- сті; вимоги, які висуваються до керівників суспільством щодо їхньої компетенції, діловитості, відповідальності, особистих якостей, моралі, темпераменту, характеру тощо; соціально-психологічні риси виконавців (вік, стать, кваліфікація, професія, інтереси та потреби тощо); специфіка системи (її цілі та завдан-ня, управлінські структури і технологія управління, функціона-льний зміст діяльності керівника); виробниче середовище (тех-нологічний рівень виробництва, форми організації праці, забезпеченість виробничими ресурсами); особливості керованого колективу (структура та рівень підготовленості, характер фор-мальних і неформальних взаємовідносин, традиції та ціннісні орієнтації); рівень ієрархії управління; способи та прийоми управління, які використовуються вищими керівниками. Зазна-чені складові стилю визначають особливості поєднання в діяль-ності керівника господарської системи виробничої функції і функції регулювання взаємовідносин у колективі, природу тра-дицій і прийоми спілкування, що склалися в ньому, а тим самим і стиль роботи. Стиль, якого додержує керівник, постійно перебуває в полі зору його підлеглих. Він певним чином оцінюється та сприйма-ється ними. Багато наслідують свого керівника, намагаються його копіювати. Тому стиль роботи підлеглих атестує їхніх керівників так само переконливо, як поведінка дітей — їхніх батьків. Стиль керівництва залежно від ступеня делегування повнова-жень можна поділити на: директивний (вказівний) — негайне виконання підлеглими вказівок керівника без прислухання до їхніх міркувань; авторитарний — керівник сам вирішує, що і як необхідно зробити, домагаючись певної ініціативи від підлеглих; демократичний — рішення приймаються після обговорення; делегуючий (який наділяє повноваженням) — члени групи працюють практично самостійно. Вони забезпечують високу гнучкість у визначенні цілей і завдань, визначають шляхи і спо-соби виконання завдань та вирішення проблем. Кожен з перелічених стилей має свої переваги і недоліки. Директивний стиль має такі переваги: · короткотермінова ефективність, швидкість; · чітке підпорядкування — працівники знають, хто керівник і що треба зробити; · може бути дуже продуктивним, особливо на короткі терміни. До недоліків відносяться: · працівникам цей стиль не подобається; · стримує професійне зростання і розвиток; · може призвести до високої плинності кадрів; · можна втратити потенційно вагомі ідеї з боку працівників. Цей стиль підходить: · коли виникають нові завдання; · коли цілей не досягнуть; · коли треба негайно виконати роботу; · коли працівник неохоче береться за виконання роботи; · якщо завдання великою мірою орієнтоване на результат Авторитарний стиль застосовується, коли працівник або підлеглий поступово набуває досвіду і компетенції, починається залучення його до прийняття рішень. Стосунки з працівником у прийнятті рішень стають партнерськими. Переваги: · ефективність і своєчасність; · зрозуміло, хто є відповідальним; · можна здійснювати владні повноваження без залякування; · розвиває працівників, які не мають достатнього досвіду; · дає більше гарантії прийняття правильного рішення. Недоліки: · не сприяє професійному зростанню освічених працівників; · деяким досвідченим працівникам може не подобатись або викликати у них образу; · може призвести до плинності кадрів, коли працівники набу-дуть достатнього досвіду роботи. Підходить: · коли працівник набуває досвіду та знань; · коли працівник певною мірою обізнаний у своїй роботі; · коли працівника потрібно спрямовувати та сприяти йому. При демократичному стилі працівник бере на себе основну частину відповідальності та обов’язків, відбувається перехід до співпраці. Працівник бере на себе основну частину відповідальності та обов’язків, і Ви від авторитарного стилю переходите у разі по-треби до співпраці. Переваги: · сприяє залученню працівників до розв’язання виробничих проблем; · є можливості для професійного зростання працівників; · підтримує певний час відчуття задоволення у працівників. Недоліки: · забирає у менеджера багато часу; · той, хто не справляється зі своїми обов’язками, може сабо-тувати цілі організації, в якій працює; · думка більшості не завжди найкраще відповідає інтересам організації; · зміни стають джерелом конфліктів, і працівники можуть намагатись уникнути змін. Підходить: · коли працівник висококомпетентний; · коли працівник і керівник поділяють ідеї та рішення. При делегуючому стилі працівник (підлеглий) знає, що від-повідальність повністю покладена на нього. Переваги: · стимулює професійне зростання та набуття досвіду праців-никами; · підтримує тривалий час продуктивність праці; · позитивно сприймається досвідченими працівниками; ефективний, якщо підлеглі є вашими послідовниками-однодумцями; · максимально стимулює творчі зусилля; · вивільняє час для менеджера. Недоліки: · не буде ефективним, якщо підлеглі або не мають бажання, або не можуть виконувати роботу; · можуть виникнути проблеми у стосунках із сильними особистостями, які зловживають владою. Підходить: · коли працівник здатний взяти відповідальність за прийняття і реалізацію рішень на себе; · коли у працівника є інтерес і бажання приймати рішення і виконувати його. Стиль керівництва перебуває у тісному співвідношенні і взає-модії з методами управління. Методи управління — це засоби та прийоми впливу керівни-ка на колектив для більш повного використання можливостей, які є для вирішення поставлених перед ним завдань. На колектив можна впливати двома основними способами: примусом та сти-мулюванням (мотивацією). У першому випадку колектив примушують виконувати те, що від нього потрібно, в другому — він практично сам виконує не-обхідне, оскільки в цьому заінтересований. Залежно від переважання тих чи інших способів можна визна-чити і методи керівництва як регламентуючі і стимулюючі (мо-тиваційні). Регламентуючі методи створюють групу адміністра-тивно-організуючих методів (їх називають організаційно-розпорядчими, директивними, правовими і т. д.); стимулюючі методи можна розділити на дві групи: економічні (матеріально стиму-люючі) і соціально-психологічні методи (виховні, морально сти-мулюючі). Суть організаційно-адміністративних методів полягає в тому, що вони передбачають прямий вольовий вплив керівників на ко-лектив. При цьому повинно бути забезпечене беззаперечне вико-нання наказів, розпоряджень і вказівок керівників у рамках закону. Економічні і соціально-психологічні методи носять характер побічного (не прямого) впливу на колектив. Організаційно-адміністративні методи базуються на двох ме-тодах: керівництво на основі інструкції та контролю, керівництво на основі делегування. При першому методі керівники не делегують свої повнова-ження підлеглим. Це яскравий приклад авторитарного стилю ке-рівництва. Активність підлеглих пригнічена і не розвивається. Але і цей метод може дати хороший результат у тому разі, коли цілі чітко визначені, є ресурси, технологія відпрацьована. Потрібна тільки чітка і якісна робота. Зміст і завдання другого методу — перевести керівництво і відповідальність на більш низький рівень. Те, що може вирішу-ватись на нижніх рівнях, те і повинно там виконуватися. Але система контролю повинна працювати. Делегування має три складових: — чітка постановка завдання; — строге визначення рамок прийняття рішень, зокрема фінансових; — чітке розмежування відповідальності. Стимулюючі методи основані на керівництві за допомогою мотивації і керівництві, яке націлене на результати. Перший метод оснований на задоволенні вимог, інтересів, на-строю, особистих цілей співробітників, а також на можливості інтеграції потреб людини з цілями організації, яка стає для нього рідним домом. В основі другого методу — задання результатів при децентра-лізованій системі керівництва, тобто кожному підрозділу пропо-нується досягнення конкретних результатів. Керівник такого під-розділу повинен взяти на себе такі обов’язки: 1. Вносити відповідний вклад в одержання економічних ре-зультатів. 2. Брати на себе відповідальність за концентрацію зусиль у використанні сприятливих можливостей для одержання значних результатів. 3. Бути прихильним систематичному, ціленаправленому і ор-ганічному виконанню завдань на своєму участку роботи і в орга-нізації в цілому. Стиль і методи керівництва завжди пов’язані з конкретним управлінням в організації. Розглянемо основні складові частини ефективного керівництва. Першою умовою ефективного керівництва є колегіальність. При колегіальності керівництва найбільш багатогранно розкри-вається і розвивається ініціатива працівників, панує спокійна трудова обстановка, свідома дисципліна. Взаємовідносини членів колективу, у тому числі з керівником, мають діловий характер, а якщо виникають конфлікти, керівник вирішує їх, не порушуючи добрих взаємовідносин. У деяких системах управління дотримуються думки, що керівник повинен бути сильною особистістю, основна якість якої — воля, тоді як від підлеглих вимагається тільки старанність у ви-конанні завдань. Однак у сучасних умовах замість вольового під-ходу дедалі більшого значення і застосування набуває інтелекту-альний підхід до вирішення проблем, який ґрунтується на довірі до людей, враховує їхні завдання, досвід, творчий потенціал. Наступною складовою частиною ефективного стилю керів-ництва є вміння втілювати в життя намічені програми. Діяль-ність керівника завжди перебуває у сфері прискіпливої уваги громадськості, особливо тоді, коли він виступає на зборах, нара-дах чи в іншій формі публічно висловлює своє ставлення до пев-них політичних, економічних чи виробничих питань. При цьому важливо не тільки правильно формулювати положення, а й зро-зуміло і переконливо донести їх до слухачів. Важливою складовою частиною ефективного стилю керівництва є єдність слова і діла в діяльності керівника. Практика пока-зує, що найвищих успіхів у праці досягають ті керівники, які завжди керуються цим принципом. Відповідальне ставлення до власних планів господарської діяльності, вірність взятим зо-бов’язанням, неодмінне доведення початої справи до кінця — ха-рактерні риси ефективного стилю роботи. Складовою частиною ефективного стилю керівництва є також компетентність керівника в дорученій справі. Поряд з діловими якостями керівника велике значення для формування його стилю керівництва мають і моральні якості. Безумовною вимогою до кадрів управління є їхня чесність і правди-вість перед колективом і окремими його членами. Намагання об-дурити членів колективу чи ділових контрагентів, заплутування звітності, несвоєчасне подання даних вносять елементи хаосу в управління, завдають економічної шкоди організації і моральних збитків членам колективу. Неухильне позбавлення від подібних явищ — важлива умова сучасного стилю керівництва. Якість керівництва багато в чому залежить від творчого під-ходу до справи. Керівник повинен генерувати ідеї, виявляти са-мостійність, сміливо вести пошук. Суттєвою рисою керівника є його постійне прагнення вдоско-налювати всі сторони своєї діяльності. Кожний керівник повинен пам’ятати, що систематична праця над собою, оволодіння нови-ми методами організації й управління, вивчення і впровадження передового досвіду, досягнень науки і техніки — його найважли-віший обов’язок. Сучасний стиль керівництва забезпечується ді-ловитістю, знаннями, досвідом, умінням працювати з людьми, завойовувати їхнє довір’я, очолювати їх працю. Практично сучасний стиль керівництва повинен відповідати певним вимогам, основними з яких є такі: · обґрунтований розподіл повноважень і відповідальності між окремими ланками і працівниками апарату управління, в тому числі і між заступниками керівника; · завчасне інформування членів колективу про потребу та критерії прийняття рішення з того чи іншого питання, а також всебічне залучення їх до підготовки та реалізації рішень; · доручення виконання конкретних завдань працівникам з урахуванням їх здібностей, навичок та знань; · уважне ставлення до пропозицій, прохань підлеглих; · згуртування колективу, підкріплення існуючих між його членами ділових відносин позитивними неформальними зв’язками; · створення в колективі нетерпимого ставлення до порушни-ків дисципліни і намагань приховати недоліки в роботі, вихован-ня в людях добросовісності та принциповості; · прояв волі та настирливості з метою своєчасного і якісного виконання завдань.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Стиль і методи управління» з дисципліни «Менеджмент у державних організаціях»