ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Менеджмент » Менеджмент у державних організаціях

Сутність менеджменту. Наукова основа менеджменту
Управління як діяльність існує відтоді, як у людей виникла потреба спільної праці. Коли треба було збирати податки, ство-рювати армію, годувати людей, які самі не виробляли харчі, тоді виникла певна форма управлінської діяльності. Мабуть, не варто пояснювати, якою мірою у складному суспільстві ХХІ сторіччя потрібні управлінські якості. Адже управління організацією в умовах ринкової економіки значно складніше ніж у централізо-ваній командно-адміністративній системі. Це пов’язано як з роз-ширенням їх прав та відповідальності управлінців, так і з необ-хідністю гнучкої адаптації до швидких змін навколишнього середовища. В цих умовах:
· виникають нові цілі та завдання, яких раніше організації са-мостійно не вирішували і навіть не ставили;
· змінюються форми власності;
· виникають нові господарські зв’язки;
· формуються ринкові механізми управління економікою.
Проблеми, які постають у зв’язку із цим, неможливо вирішити без сучасного професійного менеджменту, а по мірі закріплення нових соціальних та економічних відносин його роль буде під-вищуватись, оскільки менеджмент — це потужний двигун і при-скорювач суспільного розвитку.
Поняття «менеджмент» трактується дуже широко. Так, у фун-даментальному Оксфордському словнику менеджмент визнача-ється як спосіб, манера спілкування з людьми; влада і мистецтво управління; особливого роду вміння і адміністративні навички; орган управління (адміністративна одиниця). У «Словнику іно-земних слів» (серії «Словники України») менеджмент подається як управління виробництвом і як сукупність принципів, методів, засобів і форм управління виробництвом з метою підвищення йо-го ефективності та прибутковості.
Менеджмент визначається як інтеграційний процес, за допо-могою якого професійно підготовлені спеціалісти формують ор-ганізації і управляють ними шляхом постановки цілей і розробки методів їх досягнення. Процес менеджменту передбачає вико-нання функцій планування, організації, координації, мотивації, при здійсненні яких менеджери забезпечують умови для продук-тивної ефективної праці зайнятих в організації працівників і одержання результатів, які відповідають цілям. Тому менеджмент — це ще і вміння досягати поставлених цілей, спрямовуючи працю, інтелект, поведінку людей, які працюють в організації. Це є під-ставою для розгляду менеджменту як процесу впливу на діяль-ність окремого працівника, групи і організації в цілому з метою досягнення максимальних результатів.
Уміння ставити і реалізовувати цілі засновник школи науко-вого менеджменту Ф. У. Тейлор трактував як мистецтво точно визначити, що і як треба зробити найкращим і найдешевшим способом. Цим мистецтвом повинна володіти певна категорія людей — менеджери, чия робота складається з організації і управління зусиллями персоналу в цілому для досягнення кінце-вої мети.
Менеджмент — специфічний орган сучасних організацій. Без нього організація як цілісне утворення не може існувати і працю-вати ефективно. Апарат управління є складовою частиною будь-якої організації і асоціюється з поняттям її менеджменту. Головне завдання людей, зайнятих в організації, — це ефективне вико-ристання і координація всіх ресурсів організації (капіталу, буді-вель, обладнання, матеріалів, праці, інформації) для досягнення її цілей. Таким чином, менеджмент являє собою цілеспрямований вплив на діяльність усіх працівників організації для успішного досягнення ними цілей шляхом продуктивного використання ре-сурсів.
Організація ефективного співробітництва багатьох людей — це серцевина менеджменту. Менеджеру доводиться співпрацюва-ти зі своїми колегами, представниками інших організацій, а та-кож з керівництвом, і організовувати продуктивну діяльність підлеглих. Для того щоб спільна праця певної групи людей була продуктивною, потрібно налагоджувати взаємоприйнятні стосунки не тільки з вищим керівництвом, а й зі своїми підлеглими. Да-леко не завжди найкращою формою відносин з підлеглими є ко-мандування, розпорядництво. Продуктивнішою формою взаємовідносин між керівником і підлеглим дедалі частіше вва-жається співпраця, в якій кожен з учасників бере на себе певні зобов’язання і відповідальність стосовно виконання спільної ро-боти. Управлінська вертикаль перетворюється на управлінську горизонталь. Така організація ефективного співробітництва діс-тала назву синергії.
Словник іншомовних слів визначає слово «синергічність» як співробітництво, співдружність, як такий варіант реакції організ-му на комбіновану дію двох або декількох лікарських речовин, котрий характеризується тим, що отриманий результат переви-щує дію, яку справляє кожний компонент окремо. Таким чином, термін «синергічність» має медичне походження і означає, влас-не, підсилювальний ефект.
Стосовно менеджменту термін «синергія» почав використову-ватись у другій половині ХХ століття.
Синергія (синергічність) являє собою ефект підвищення ре-зультативності за рахунок використання взаємозв’язків і взає-мопідсилення різних видів діяльності, коли загальний ефект
перевищує суму показників віддачі всіх ресурсів, що діють не-залежно. Формула синергії: «2 + 2 = 5, 6, ..., N» показує, що за-гальна віддача всіх факторів у організації вища ніж сума показ-ників незалежного використання цих факторів підрозділами (працівниками) організації, тобто коли б вони діяли окремо. Пи-тання про те, наскільки цей ефект перевищує арифметичну су-му, пов’язане з якістю менеджменту і ступенем взаємодопов-нення складових.
Необхідно враховувати чотири основні види синергії, які іс-нують у сфері менеджменту.
1. Ринкова синергія — додатковий продаж одного або декіль-кох продуктів (послуг) на одному або декількох інших рин-
ках. Прикладом такої синергії виступають американські компа-нії «Кока-кола», «Мак-Дональдс» і багато інших, що діють і в Україні.
2. Економічна (затратна) синергія пов’язана зі зниженням витрат на виробництво і продаж продукції (послуг) за рахунок використання тих самих інженерних підрозділів для проектуван-ня, більш щільного завантаження наявних виробничих потужнос-тей, каналів розподілу, утилізації відходів тощо. У цьому разі по-єднання виробничих процесів істотно скорочує витрати порівняно з відокремленими процесами.
3. Технологічна синергія — трансфер технологій з однієї сфери застосування до іншої і, таким чином, відкриття нових ринків за-стосування наявних технологій. Завдяки технологічній синергії прибуткові нові ринки можуть бути захоплені без дорогого виве-дення на ці ринки нових продуктів.
4. Менеджерська синергія також базується на трансфері, але управлінських знань, навичок, досвіду. Наприклад, організація з незадовільним веденням обліку наймає керівника, який має доб-ру підготовку в даній сфері. Якщо цей керівник не тільки вико-ристовує у своїй професійній діяльності свої знання та навички у сфері обліку, а й передає їх іншим, то відбувається менеджерська синергія, яка дає значні переваги організації.
Звичайно, досягати синергічного ефекту дуже складно. Для цього потрібна висока кваліфікація не лише менеджера, а й усіх працівників, тобто всі зазначені чотири види синергії можливі за наявності команди — колективу співробітників, що доповнюють і підтримують один одного. Водночас необхідно застерігати по-літиків та бізнесменів від десяти найпоширеніших типових по-милок, які руйнують підстави для утворення в колективі синергі-зму і знижують ефективність співпраці. Це:
1. Перетворення керівника на виконавця. Чимало керівни-ків не припиняє виконання своїх колишніх обов’язків фахівців, витрачають на це час. Такому керівнику не вдається подолати у своїй кар’єрі «великий перевал», (термінологія Д. Фуллера) — відстань від кваліфікованого виконавця до керівника. Тому та-кий керівник не має ані часу, ані навичок для організації та
мотивації справжнього співробітництва, без чого синергія не-можлива.
2. Відмова від делегування. Делегування сприяє вдосконален-ню роботи підлеглих і підвищенню їхньої професійної майстер-ності. Тому перш ніж братися до нової роботи чи завдання, запи-тайте себе: може, доцільно передати цю роботу комусь із ваших підлеглих?
3. Визначення цілей у відриві від працівників. Відсутність зв’язку між цілями організації та діяльністю працівників знижує їхні перспективи і справжню мотивацію до співробітництва, пе-ретворює працівників на механічних виконавців, яким синергія не притаманна.
4. Відмова від спілкування. Жодна найдостовірніша інформа-ція про стан справ у організації ніколи не замінить живого спіл-кування керівника з персоналом. Отже, найзавантаженішому ме-неджеру ніколи не слід забувати просте і надзвичайно важливе правило — поговорити з підлеглими. Спілкування абсолютно не-обхідне для доброго здоров’я сучасної організації та плідної її праці.
5. Відмова від навчання. Оскільки середовище та організація постійно змінюються, керівнику важливо не тільки турбуватися про навчання персоналу, а й постійно вчитися самому.
Керівнику потрібно вдосконалювати спосіб ведення свого біз-несу в міру того, як змінюється ділове середовище.
6. Опір змінам. Замість того, щоб чинити опір змінам і реагу-вати на них уже після того, як вони відбулися, намагайтеся пе-редбачати зміни, що відбуваються, розробляйте плани, що дають змогу врахувати ці зміни до того, як вони вплинуть на вашу ор-ганізацію. У цьому випадку дуже доречним буде такий жартівли-вий вислів: «Якщо ви не спроможні запобігти революції, спро-буйте очолити її».
7. Відсутність часу для підлеглих. Кожен з підлеглих потре-бує спілкування з керівником, якому теж вкрай важливо почути, що вони хочуть сказати. Приділіть цьому увагу, визначіть для спілкування потрібну кількість годин, і у людей з’явиться впев-неність, без якої синергія неможлива.
8. Ігнорування досягнень працівників. Дуже часто керівники вважають, що продуктивна праця — це щось саме собою зрозу-міле. Однак досягнення кожного працівника не обов’язково пов’язувати з премією: коштів на це може і не бути. Існує багато інших способів відзначення високих досягнень, не вдаючись до матеріальних стимулів.
9. Прагнення швидко усунути проблему замість оста-
точного її вирішення. Усунути проблему — це значить за-
гасити пожежу. Остаточно вирішити проблему означає зна-
йти причину виникнення пожежі, визначити і здійснити захо-ди, за яких у майбутньому виникнення пожежі стане немож-
ливим.
10. Занадто серйозне сприйняття ділового життя. Бізнес і політика — справи серйозні. Але життя лише до них не зво-диться. Зберігайте почуття гумору, підтримуйте невимушені стосунки з підлеглими, колегами і керівниками. Нерідко довго пам’ятають не тих, хто «робив подвиги» на роботі (до речі, час-то цих подвигів ніхто, крім їхніх виконавців, не помічає, а отримані високі результати вважаються само собою зрозумі-лим), а тих, хто прикрашав роботу вдалим жартом, роблячи її більш приємною.
У ХХ столітті менеджмент виділився у самостійну галузь знань, науку, яка має свій предмет вивчення, свої специфічні проблеми і підходи до їхнього вирішення. Наукову основу цієї дисципліни складає сукупність знань про управління, яка нако-пичилася за сотні, тисячі років практики і представлена у вигляді концепцій, теорій, принципів, способів, форм управління. У ви-значенні менеджменту як науки наголошується на важливості впорядкування знань про управління. Вони дозволяють не тільки своєчасно і якісно управляти поточними справами, але й прогно-зувати розвиток подій і відповідно до цього розробляти стратегію та політику організації. У зв’язку із цим наука управління розро-бляє свою теорію, змістом якої є закони і закономірності, прин-ципи, функції, форми і методи цілеспрямованої діяльності людей у процесі управління.
Розуміння менеджменту як мистецтва управління базується на тому, що організації — це складні соціально-технічні системи, на функціонування яких впливають численні й різноманітні чинни-ки. Люди, які працюють в організаціях і з організаціями, — це найголовніший чинник, урахування якого вимагає не тільки нау-кового підходу, але й хисту його використання в конкретних си-туаціях. Адже кожен працівник має особистий характер, свою систему цінностей і мотиви до праці тощо. У зв’язку із цим мене-джмент розглядається як мистецтво, яке має ґрунтуватися на пе-вних концепціях, теоріях, формах і методах, зрештою, на практи-ці. Такий підхід дозволяє об’єднати науку управління і мистецтво управління в єдиний процес.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Сутність менеджменту. Наукова основа менеджменту» з дисципліни «Менеджмент у державних організаціях»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: СТРУКТУРА ГРОШОВОГО ОБОРОТУ ЗА ЕКОНОМІЧНИМ ЗМІСТОМ ТА ФОРМОЮ ПЛАТ...
Збір за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі та сфери п...
СПОСОБИ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНВЕСТИЦІЙНИХ ПРОЕКТІВ
Підключення та основні сервіси Internet
Економічний зміст санації балансу та призначення санаційного приб...


Категорія: Менеджмент у державних організаціях | Додав: koljan (13.06.2011)
Переглядів: 1529 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП