ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Правові та юридичні науки » Конституційне право України

Установча функція Верховної Ради України
Установча функція парламенту безпосередньо реалізується шляхом утворення власних органів Верховної Ради України, а також державних органів, передбачених Конституцією України. •
Щодо першої групи органів.
Перш за все на першій після виборів сесії формуються
органи парламенту.
Незважаючи на те, що процедура пленарного засідання Верховної Ради України першої після чергових виборів народних депутатів сесії парламенту визначена у Регламенті Верховної Ради України від 27 липня 1994 р. (ст. 2.2.3— 2.2.5), кожне засідання має свої особливості. Це стосується і процедури проведення першого після виборів 31 березня 2002 р. пленарного засідання першої сесії Верховної Ради України четвертого скликання.
-306-
Перш за все одразу після оголошення результатів виборів по новому формувався склад Підготовчої депутатської групи на основі Положення про Підготовчу депутатську групу. Оскільки вибори народних депутатів України проводилися за змішаною (пропорційно-мажоритарною) системою, формування групи здійснювалося окремо від кількості депутатів, обраних по одномандатних округах, і окремо — від політичних партій.
Так, 23 члени Підготовчої депутатської групи представляли 29 депутатів, обраних по одномандатних округах в Автономній Республіці Крим, у всіх 24 областях, містах Києві і Севастополі (по 1 депутату). Делегації Донецької і Дніпропетровської областей відповідно до Положення уповноважили до складу Підготовчої депутатської групи по 2 народні депутати. Всього було делеговано до складу групи 29 депутатів.
Інтереси політичних партій і виборчих блоків політичних партій, які подолали 4%-вий бар'єр на виборах по багатомандатному загальнодержавному виборчому округу, представляли: 7 депутатів від блоку "Наша Україна", 5 — від Комуністичної партії України, по 3 — від Блоку Юлії Тимошенко, Соціалістичної партії України та від Соціал-демократичної партії України (об'єднаної). Всього від політичних партій і блоків до Підготовчої групи було обрано 22 депутати.
Отже, в цілому до складу Підготовчої депутатської групи увійшов 51 народний депутат України, вона розпочала свою роботу 22 квітня 2002 р.
Під час засідань Підготовчої депутатської групи під головуванням Голови Верховної Ради України попереднього скликання було сформовано керівництво групи та визначено її структуру. У складі керівництва групи — голова, два заступники та секретар.
Для підготовки конкретних пропозицій і попередньої розробки питань для їх розгляду на засіданнях групи були створені три підгрупи.
Перша підгрупа — з питань відкриття сесії, Регламенту, формування робочих органів, президії, лічильної комісії, організації роботи, порядку денному, висвітлення роботи першої сесії Верховної Ради України.
-307-
Друга підгрупа — з питань обрання керівництва парламенту, формування депутатських фракцій і комітетів Верховної Ради.
Третя підгрупа — з питань забезпечення умов діяльності Верховної Ради України та ЇЇ органів і здійснення депутатських повноважень, статусу та соціально-побутового забезпечення діяльності народних депутатів.
29 квітня 2002 р. групою були схвалені всі питання щодо початку та організації першої сесії Верховної Ради України четвертого скликання.
Лідери партій та виборчих блоків звернулися до Підготовчої депутатської групи з пропозиціями щодо внесення змін до проектів документів: про формування президії сесії, про порядок відкриття і ведення першої сесії, про формування і реєстрацію депутатських фракцій і груп, про порядок денний сесії на період обрання складу комітетів, про перелік і функціональну спрямованість комітетів, про спосіб голосування по кандидатурах на посаду Голови, першого заступни^ ка і заступника Голови Верховної Ради України.
13 травня 2002 р. група розглянула всі пропозиції і рекомендації і за ними прийняла відповідні рішення.
14 травня 2002 р. перша сесія Верховної Ради України четвертого скликання розпочала свою роботу.
Перше пленарне засідання відкрив Голова Верховної Ради України попереднього скликання.
Відповідно до ст. 79 Конституції України найстарший за віком народний депутат України зачитав присягу народного депутата України: "Присягаю на вірність Україні. Зобов'язуюсь усіма своїми діями боронити суверенітет і незалежність України, дбати про благо Вітчизни і добробут Українського народу.
Присягаю додержуватися Конституції України та законів України, виконувати свої обов'язки в інтересах усіх співвітчизників".
Після цього була оголошена перерва для підписання депутатської присяги.
Відмова скласти присягу має наслідком втрату депутатського мандата.
Повноваження народних депутатів України, а звідси і Верховної Ради, починаються з моменту складення присяги.
-308-
Народні депутати України здійснюють свої повноваження на постійній основі.
Вони не можуть мати іншого представницького мандата чи бути на державній службі.
Вимоги щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності встановлюються Конституцією та Законом України "Про статус народного депутата України".
Повноваження народних депутатів України припиняються також одночасно з припиненням повноважень Верховної Ради України.
Повноваження народного депутата України припиняються достроково у разі:
— складення повноважень за його особистою заявою;
— набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього;
— визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім;
— припинення його громадянства або виїзду на постійне проживання за межі України;
— смерті.
Проте є ще одна підстава щодо дострокового припинення повноважень народного депутата. Згідно з рішенням Конституційного Суду України у разі виходу народного депутата України, обраного за виборчим списком політичної партії, блоку політичних партій, зі складу фракції даної партії, блоку партій, його повноваження припиняються достроково на основі закону1.
Рішення про дострокове припинення повноважень народного депутата України приймається більшістю від конституційного складу Верховної Ради України. У разі невиконання вимоги щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності, повноваження народного депутата України припиняються достроково на основі закону за рішенням суду (ст. 81 Конституції).
1 Див.: Висновок Конституційного Суду України від 4 липня 2001 р. № 2-в (2001) у справі за зверненням Верховної Ради України "Про внесення змін до Конституції України вимогам статей 157 і 158 Конституції України" (справа про внесення змін до статті 81 Конституції України). Конституційний Суд України: Рішення. Висновки. 1997—2001. — Книга 2. — 2001. — С. 458—461.
-309-
Після складання присяги Голова Верховної Ради України попереднього скликання повідомляє, що Центральна виборча комісія України визнала повноваження 447 народних депутатів України. Прийняли присягу і зареєструвалися для участі в першому пленарному засіданні 443 депутати.
Таким чином, відповідно до ст. 82 Конституції України Верховна Рада України четвертого скликання розпочала роботу.
Найстарший за віком депутат відкриває першу сесію нового парламенту.
Після цього Голова Верховної Ради України попереднього скликання запрошує для подальшого ведення парламентського засідання голову Підготовчої депутатської групи.
Депутати вирішили голосувати одразу після обговорення
пропозицій групи.
Також було обрано лічильну комісію у складі 21 депутата за пропорцією 1 від 20.
Була підтримана пропозиція більшості лідерів партій і блоків, щоб до обрання керівництва парламенту до тимчасової президії входили керівники Підготовчої депутатської групи від Комуністичної партії України, блоку "Наша Україна", блоку "За Єдину Україну" та Соціалістичної партії України, які б у порядку черговості вели ранкові та вечірні засідання парламенту. Депутати також обговорили і прийняли порядок денний першої сесії до обрання керівництва парламенту.
Депутати також утворили фракції: "Єдина Україна" (175 депутатів), "Наша Україна" (199), Комуністична партія України (63), СДПУ(о) (31), Блок Юлії Тимошенко (23), Соціалістична партія України (22).
Проте, процес формування фракцій, а згодом і груп продовжувався, що дещо змінило політичний спектр парламенту.
Відбулося це перш за все на основі бувшої фракції "Єдина Україна", яка стала міжфракційним об'єднанням, на базі якого було створено п'ять партійних фракцій та депутатська група.
В результаті, крім раніше сформованих фракцій, були утворені такі партійні фракції: " Аграрії України", "Народні демократи", "Регіони України", "Народно-демократична партія", "Трудова Україна і Промислово-трудова Україна" (партія промисловців і підприємців), які поряд з "Нашою
-310-
Україною", СДПУ(о), КПУ та Блоком Юлії Тимошенко складають 9 фракцій.
Водночас були сформовані і 3 депутатські групи: "Демократичні ініціативи", "Народовладдя", "Європейський вибір".
Таким чином, до складу депутатських фракцій Верховної Ради України четвертого скликання входять:
1. "Наша Україна"
2. Комуністична партія України
3. Соціал-демократична партія України (об'єднана)
4. Блок Юлії Тимошенко
5. "Аграрії України"
6. "Народні демократи"
7. "Регіони України"
8. Народно-демократична партія
9. "Трудова Україна" і "Партія промисловців і підприємців" Депутатські групи складають:
1. "Демократичні ініціативи"
2. "Народовладдя"
3. "Європейський вибір".
До складу фракцій входять від 18 до 38 депутатів (наприклад, "Трудова Україна" і "Партія промисловців і підприємців"), а до депутатських груп — від 15 до 16 законодавців.
Депутатські фракції утворюються виключно політичними партіями та блоками політичних партій, які подолали 4%-вий бар'єр на виборах, за умови, що до складу кожної з них входить не менш як 14 народних депутатів.
Формуються вони народними депутатами, обраними по багатомандатному загальнодержавному виборчому округу за списками тих політичних партій чи блоків, які за результатами парламентських виборів подолали згаданий відсотковий бар'єр, а також депутатами, обраними по одномандатних виборчих округах, які є членами цих партій. До складу фракції можуть входити також депутати, які є членами партій, які не подолали 4%-вий бар'єр, та позапартійні депутати, які підтримують програму відповідної партії чи блоку партій.
При цьому, політична партія чи блок партій можуть бути представлені в парламенті лише однією фракцією. Проте, якщо кількість позапартійних депутатів у складі фракції становить більшість її складу, то вона втрачає статус депутатської
-311-
фракції і перереєструється апаратом Верховної Ради на депутатську групу.
Частина 2.1 глави 4.2 Регламенту Верховної Ради України передбачає, що депутатські групи формуються на позапартійній основі з числа народних депутатів у кількості не менш як 25 народних депутатів, які не входять до складу депутатських фракцій.
Проте, це положення Регламенту не виконується. Так, до складу депутатської групи "Демократичні ініциативи" увійшли 16 народних депутатів, до групи "Народовладдя" — 17 осіб, а до групи Європейський вибір — 15 законодавців.
Депутат не може входити до складу більш як однієї зареєстрованої фракції, групи. Голова Верховної Ради і його заступники не входять до складу жодної депутатської фракції,
групи.
Порядок роботи фракцій і груп визначається Положенням про депутатські фракції (групи), затвердженим Верховною Радою України.
Групи і фракції формуються на першій сесії Верховної Ради України нового скликання до розгляду питання про обрання Голови Верховної Ради і створення органів парламенту. Депутатські групи і фракції реєструються в Апараті Верховної Ради.
Після реєстрації головуючий на пленарному засіданні інформує депутатів про сформування відповідних груп і, фракцій. :
У разі коли склад депутатської групи (фракції) стає менший за встановлену норму, вона по закінченні 15 днів оголошується Головою Верховної Ради розпущеною.
До повноважень фракцій і груп належать: попереднє обговорення кандидатур на посади Голови Верховної Ради, його заступників, голів комітетів, їх персональний склад; право на пропорційне представництво в органах парламенту; право на виступ представника групи (фракції) з усіх питань порядку денного тощо.
Основною формою роботи фракцій і груп є засідання.
Верховна Рада України розглянула питання про кількість парламентських комітетів і вирішила сформувати 23 комітети, а також Спеціальну контрольну комісію Верховної Ради з питань приватизації.
-312-
Голова Підготовчої депутатської групи виступив з доповіддю, яку було прийнято до відома.
Була також прийнята за пропозицією групи постанова Верховної Ради України про організацію роботи першої сесії парламенту четвертого скликання. Вона передбачала, що Верховна Рада працюватиме в режимі пленарних засі~ дань до обрання керівництва парламенту і вирішення першочергових питань. Пленарні засідання відбуватимуться з вівторка по п'ятницю включно, ранкові — з 10 до 14 години, вечірні — з 16 до 18, крім п'ятниці, коли проводитимуться лише ранкові засідання.
Тиждень, з 27 по 31 травня, пропонувався відвести для роботи у комітетах і фракціях, за умови, що до того часу будуть обрані керівництво Верховної Ради і комітети. З 24 по 28 червня депутати працювали у виборчих округах. 11 червня і 9 липня у Верховній Раді відбулися Дні Уряду, а 4 червня були проведені парламентські слухання з питань бюджетної політики на 2003 р. Закінчилася перша сесія парламенту 12 липня, а наступна згідно зі ст. 83 Конституції України має початися 3 вересня 2002 р.1.
З доповіддю "Про стан законодавчої бази в Україні" виступив голова Верховної Ради України третього скликання.
Після цього представники фракцій почали висувати кандидатів на посади Голови, першого заступника і заступника Верховної Ради України і голосувати таємним голосуванням шляхом подачі бюлетенів "у пакеті", тобто одразу за всі три посади.
Відповідно до Регламенту Верховна Рада України до обрання керівництва парламенту має право приймати лише постанови. При цьому постанови підписує весь склад Президії сесії. Прикладом такого акта є постанова Верховної Ради України "Про порядок висвітлення роботи першої сесії Верховної Ради України четвертого скликання".
Після обрання Голови Верховної Ради України, його першого заступника та заступника парламент має право приймати всі акти, передбачені ст. 91 Конституції України, в тому числі і закони.
1 Див.: Голос України. — 2002. — 15, 17 травня.
-313-
До обрання керівництва Верховної Ради України Підготовча депутатська група та Президія парламенту пропонують народним депутатам подати заяви до Секретаріату Верховної Ради, щодо їх бажання увійти до складу відповідного
комітету.
Повноваження Президії Верховної Ради України припиняються після офіційного оголошення Тимчасовою лічильною комісією результатів виборів керівництва парламенту.
Згідно зі ст. 88 Конституції України та Регламентом обраними на посаду Голови Верховної Ради, першого заступника і заступника вважаються народні депутати від певних фракцій, за яких "у пакеті" проголосувало таємним голосуванням не менше як 226 народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради України (450 народних депутатів).
Верховна Рада у цьому зв'язку одразу приймає постанови про обрання Голови Верховної Ради України, його першого заступника і заступника.
Після обрання керівників парламенту оголошуються заяви про вихід їх з відповідних партій. Замість них представляють певну партію три представники від партій, від яких обрано голову Верховної Ради, першого заступника і заступника Голови Верховної Ради України.
Відповідно до ст. 88 Конституції України Верховна Рада України не лише обирає зі свого складу Голову Верховної Ради України, першого заступника і заступника Голови Верховної Ради України, а й має право відкликати їх. Голова Верховної Ради України:
— веде засідання Верховної Ради України;
— організовує підготовку питань до розгляду на засіданнях Верховної Ради України;
— підписує акти, прийняті Верховною Радою України;
— представляє Верховну Раду України у зносинах з іншими органами державної влади України та органами влади
інших держав;
— організовує роботу апарату Верховної Ради України. Попередній парламент Верховної Ради України, на жаль,
не визначив підстав відкликання Голови Верховної Ради України. За новим проектом Регламенту, він може бути в будь-який час відкликаний: на його прохання; у зв'язку з його незадовільною роботою; у разі дострокового припинення його
-314-
депутатських повноважень; у разі надання згоди на притягнення його до відповідальності.
Пропозиції про відкликання вносяться: Головою за його письмовою заявою; за підписами депутатів не менш як однієї третини від конституційного складу Верховної Ради України.
Голова Верховної Ради України здійснює повноваження, передбачені Конституцією України у порядку, встановленому законом про Регламент Верховної Ради України.
Звичайно під терміном "регламент" (від франц. — ге§1а-тепі, від лат. ге^иіа — правило) розуміється — 1) порядок ведення засідань, зборів, сесій та з'їздів представницьких органів; 2) звід правил, які регулюють внутрішню організацію і діяльність парламенту (однопалатного або двопалатного), а також правове становище депутата1.
Регламенти приймаються парламентами відповідно до принципів та інших положень, які містяться у Конституції, конституційних і органічних законах.
У парламентах звичайно утворюються спеціальні комітети, які контролюють додержання регламенту.
Звичайно, регламент не є законом, але за своєю юридичною силою може бути віднесений до нормативно-правових актів.
В Україні Регламент Верховної Ради, який був прийнятий 27 липня 1994 р., має силу закону, який встановлює порядок скликання і проведення сесій і засідань Верховної Ради, формування органів державної влади, визначає законодавчу процедуру, порядок здійснення контрольної діяльності, процедуру окремих видів діяльності парламенту, її органів, депутатських фракцій і груп, народних депутатів, посадових осіб та інші процедури, а також функції органів Верховної Ради та її посадових осіб, які випливають з їх повноважень, встановлених Конституцією України.
За 8 років існування Регламенту Верховної Ради України до нього було внесено багато змін і доповнень. Тому постановою Верховної Ради України від 8 лютого 2000 р. було встановлено, що до прийняття нового закону про регламент рішення парламенту з процедурних та організаційних питань приймаються більшістю від його конституційного складу,
1 Див.: Знциклопедический юридический словарь. — С. 266.
-315-
крім випадків, передбачених Конституцією та законами України. За пропозицією народних депутатів рішення з питань, що включені до порядку денного, можуть прийматися без доповіді по них, запитань та обговорення. Регламент Верховної Ради України діє в частині, що не суперечить Конституції України, законам і цій постанові.
12 вересня 2000 р. розроблено новий проект Закону України "Про Регламент Верховної Ради України".
Як і у всіх парламентах світу, після обрання керівництва парламенту наступною стадією першої (організаційної) сесії Верховної Ради України є заслуховування народними депутатами відповідно до ч. 2 ст. 106 Конституції України та п. 5 ст. 2.2.6 Регламенту Верховної Ради послання (доповіді) Президента України "Про внутрішнє і зовнішнє становище
України".
Після цього Верховна Рада України починає формувати свої комітети. Створення їх відбувається після формування і
реєстрації фракцій.
Про перелік комітетів Верховна Рада приймає постанову. Кількісний склад кожного комітету визначається парламентом.
Верховна Рада обирає комітети у складі їх голів, перших заступників, заступників і членів. Кандидатури для обрання голів комітетів та їх перших заступників .висуваються на засіданнях відповідних фракцій згідно з квотами пропорційного представництва фракцій та з урахуванням згоди кандидатів.
Обрання голів комітетів Верховної Ради та їх перших заступників здійснюється за списком у цілому, без обговорення шляхом поіменного голосування. За результатами голосування приймається відповідна постанова.
Члени комітетів Верховної Ради обираються за списком усіх комітетів без обговорення шляхом поіменного голосування.
Таким чином, у парламенті сформовано 24 комітети, Спеціальна комісія з питань приватизації, а також призначений керівник Апарату Верховної Ради України.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Установча функція Верховної Ради України» з дисципліни «Конституційне право України»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: СТАДІЇ ТА ЗАКОНОМІРНОСТІ РУХУ КРЕДИТУ. ПРИНЦИПИ КРЕДИТУВАННЯ
Стандарти ISDN
ІНСТИТУЦІЙНА МОДЕЛЬ ГРОШОВОГО РИНКУ
Задача о двух лошадях
Аудит доходів та витрат іншої діяльності


Категорія: Конституційне право України | Додав: koljan (29.05.2011)
Переглядів: 2683 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП