Уніфікація кримінального законодавства є одним із ос новних сучасних напрямів міжнародного співробітництва 1 Серед перших нових угод про екстрадицію була угода 1777 р. між Францією та Швейцарією про видачу державних злочинців, вбивць та обвинувачених у загальних злочинах. Російська Імперія, до складу якої входила на той час Україна, почала укладати угоди про екстрадицію з другої чверті ХІХ ст. 216 Розділ 14 в боротьбі зі злочинністю. Ці договори охоплюють значну кількість складів злочинів. Враховуючи, що в міжнародно му праві презюмують право держави здійснювати кримі нальну юрисдикцію, договорами про уніфікацію криміналь ного законодавства охоплені не тільки злочини, відносно яких діє виключно національна юрисдикція (работоргівля, незаконний обіг наркотиків і психотропних речовин, пірат ство та інше), але й міжнародні злочини. Договори про уні фікацію кримінального законодавства є переважно загаль ними, що відповідає меті забезпечення невідворотності по карання. У той же час існує чимало регіональних міжнародних угод у цій області, зокрема в рамках Ради Європи. Особливістю угод про уніфікацію кримінального зако нодавства є те, що вони мають передусім координуючий характер. Такі угоди не призначені для кваліфікації діянь як злочинних міжнародними або національними судови ми органами. Їхнє головне завдання — сприяти зближен ню кримінальних законів країн шляхом формулювання найбільш ємних моделей складів злочину. Ці моделі ма ють лягти в основу національної імплементації. Будьяка з угод про уніфікацію кримінального законодавства є фа культативною. Не існує міжнародної правової норми, що зобов’язує укладати такі угоди. Нарешті, жодна з них не стосується дуже важливого питання про види та межі по карання. Рабство та работоргівля. Міжнародноправові засоби з викорінення работоргівлі відомі з початку ХІХ ст.1, але тільки в ХХ ст. були укладені міжнародні договори, котрі забороняють обернення в рабство, работоргівлю та проголо шують їх тяжкими злочинами. Імперативна заборона раб ства та работоргівлі в чинному міжнародному праві закріп лена в усіх універсальних і регіональних міжнародних уго дах, які містять перелік прав людини, а злочинність рабовласництва з описом складу злочину — у низці спе ціальних міжнародних угод про уніфікацію кримінально 1 У 1815 р. торгівлю неграми засудив Віденський конгрес. Аахенсь кий конгрес 1818 р. визнав торгівлю неграми злочинною. Міжнародно2правове регулювання питань юрисдикції 217 го законодавства. Рабство та работоргівля в окремих своїх проявах продовжують існувати в сучасному світі1. Рабство — стан або положення особи, над якою здійсню ються атрибути права власності або деякі з них2. Як види рабства в міжнародному праві розглядають інститути та звичаї, схожі з рабством: боргова кабала; кріпосне положен ня; інститут або звичай, у силу якого: жінку обіцяють ви дати або видають заміж без права відмови з її боку її бать ки, опікун, сім’я або будьяка інша особа чи група осіб за винагороду грошима або натурою (майном); чоловік жінки, його сім’я або клан мають право передати її іншій особі за винагороду або іншим способом; жінку по смерті чоловіка передають у спадок іншій особі; інститут або звичай, у силу якого дитину або підлітка молодше 18 років один, обоє батьків чи опікун передає іншій особі, за винагороду або без неї, з метою експлуатації тієї дитини або підлітка3. Конвен цією про боротьбу з торгівлею людьми та експлуатацією про ституції третіми особами до сучасних видів рабства віднесені також дії «кожного, хто для задоволення похоті іншої осо би: зводить, схиляє або розбещує в цілях проституції іншу особу, навіть за згодою тієї особи» (ст. 2). Работоргівлею згідно з п. (в) ст. 7 Додаткової конвенції про скасування раб ства, работоргівлі й інститутів та звичаїв, подібних до раб ства, є: «усі дії, пов’язані із захопленням, придбанням якої небудь особи чи з розпорядженням нею з метою обернення її в рабство; усі дії, пов’язані з придбанням раба з метою його продажу чи обміну; усі дії з продажу чи обміну особи, прид баної з цією метою, і взагалі всяка дія з торгівлі чи переве зення рабів будьяким транспортним засобом»4. 1 За оцінками ООН в сучасному світі нараховують щонайменше де в’ять мільйонів рабів, з яких не менше 300 тисяч — діти. Факти рабов ласництва та работоргівлі реєструють навіть у країнах з високим рівнем контролю за дотриманням прав людини. 2 Ст. 1 Конвенції відносно рабства 1926 р. // Міжнародне право в документах / За заг. ред. М. В. Буроменського. — С. 263. 3 Ст. 1 Додаткової конвенції про скасування рабства, работоргівлі та інститутів і звичаїв, подібних до рабства 1956 р. // Там само. — С. 264—265. 4 Аналогічне визначення работоргівлі містить п. 2 ст. 1 Конвенції щодо рабства 1926 р. 218 Розділ 14 Згідно з міжнародним правом рабство є родовим понят тям і може проявлятися в різних видах. Тому виникає пи тання про різні види злочинної поведінки. Зокрема, держа ви зобов’язані розглядати обернення в рабство, схилення іншої особи до віддачі себе чи залежної особи в рабство, ра боторгівлю, таврування чи інші дії, щоб визначити підне вільний стан раба як злочинні діяння, що тягнуть кримі нальну відповідальність за національним законодавством. Тримання в рабстві має на меті не позбавлення волі, а одер жання певної користі. Суб’єктом рабовласництва є фізична особа, характеристики якої міжнародне право відносить до національної компетенції. Із суб’єктивного боку цей злочин може бути скоєно лише навмисно. Від рабства слід відрізня ти примусову чи обов’язкову працю. Її застосування мож ливе у випадках, суворо визначених міжнародним правом і прийнятим на його основі національним законодавством. З огляду на можливість перевезення рабів через міжна родні простори ст. 3 Додаткової конвенції про скасування рабства, работоргівлі й інститутів і звичаїв, подібних до раб ства, зобов’язує держави здійснювати контроль за викори станням своїх морських суден і повітряних апаратів. А у відкритому морі військовий корабель вправі піддати огля ду іноземне торгове судно, якщо існують достатні підстави підозрювати, що це судно займається работоргівлею1. Якщо підозри виявляться помилковими, власникові судна по винні бути компенсовані шкода та збитки. Злочини проти життя та здоров’я. У міжнародному праві небагато міжнародних договорів, спрямованих на боротьбу зі злочинами проти життя та здоров’я. Традиційно вва жається, що їхня суспільна небезпека не виходить за націо нальні рамки. Виключенням є застосування катувань2, не 1 Пункт (б) ст. 22.1 Конвенції про відкрите море 1958 р. 2 У посібнику застосовується термін «катування», який міститься в українському перекладі Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і по карання від 10 грудня 1984 р. Цей термін застосовано і в Кримінальному кодексі України. У той же час в перекладі Європейської конвенції про запобігання тортурам та нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню від 26 листопада 1987 р., застосовується термін «тортури», який юридично є тотожним терміну «катування». Міжнародно2правове регулювання питань юрисдикції 219 людського або такого поводження чи покарання, що при нижує гідність. У загальному міжнародному праві загальна заборона катувань, нелюдського або такого поводження чи покаран ня, що принижує гідність, встановлена низкою міжнарод них договорів, переважна більшість яких – про права лю дини. Єдиним міжнародним договором, яким визначено загальну правову модель складу злочину «катування» є Конвенція проти катувань та інших жорстоких, нелюдсь ких або таких, що принижують гідність, видів поводження та покарання, 1986 р. (дата приєднання України — 26 січня 1987 р.) Європейська конвенція про запобігання тортурам і нелюдському або такому, що принижує гідність, поводжен ню чи покаранню 1987 р. (дата приєднання України — 24 січ ня 1997 р.) визнає це визначення та встановлює механізм міжнародного контролю за дотриманням Конвенції. З об’єктивного боку катування означає «будьяку дію, якою будьякій особі навмисне заподіюють сильний біль або страждання, фізичне чи моральне, щоб отримати від неї або від третьої особи відомості чи зізнання, покарати її за дії, які вчинила вона або третя особа, у вчиненні яких вона підозрюється, а також залякати чи примусити її або третю особу до чогось, чи з будьякої причини, що ґрунтується на дискримінації будьякого виду, коли такий біль або страж дання заподіюються державними посадовими особами чи іншими особами, які виступають як офіційні, чи з їх підбу рювання, чи з їх відома, чи за їх мовчазної згоди. У це по няття не включають біль або страждання, що виникли внас лідок лише законних санкцій, невіддільні від цих санкцій чи спричиняються ними випадково» (ст. 1). Цей злочин може бути скоєним лише навмисно. Тероризм. Тривалий час загальне міжнародне право уни кало терміна «тероризм» через певні політикоідеологічні причини, хоча національне кримінальне законодавство ба гатьох держав давно та добре з ним знайоме. У той же час не можна сказати, що міжнародна спільнота була байдужою до окремих проявів тероризму. У низці договорів, прийня тих із початку 70х років ХХ ст., містилися описи деяких складів злочинів, які за своїми ознаками були тероризмом, 220 Розділ 14 хоча цей термін у той час так і не було вжито. У середовищі соціально однорідних держав оцінка тероризму не викли кала дискусій, і в 1977 р. було укладено Європейську Кон венцію про припинення тероризму. Головною ознакою сучасного підходу до міжнародного співробітництва у боротьбі з тероризмом є відмова розгля дати тероризм як політичний злочин, або як злочин, пов’я заний із політичним злочином, або як такий, що виклика ний політичними мотивами. Злочини проти безпеки польотів цивільної авіації. Першим міжнародноправовим актом, у якому був закріп лений обов’язок держав установити кримінальну відпові дальність за здійснення злочинів на борту повітряного суд на, була Токійська конвенція 1963 р.1. У 1970 р. в Гаазі була підписана Міжнародна конвенція про боротьбу з незакон ним захопленням повітряних суден2. Менше як за рік у Монреалі було відкрито для підписання ще одну – Конвен цію про боротьбу з незаконними актами, спрямованими проти безпеки цивільної авіації 1971 р.3. На підставі цих договорів відбувається міжнародноправова боротьба зі зло чинами, спрямованими проти безпеки повітряних польотів цивільної авіації. Злочини проти безпеки морського судноплавства. Міжнародноправове співробітництво в боротьбі з цією ка тегорією злочинів ґрунтується на Конвенції з морського права як на загальному документі, який регулює міжнарод не використання морських просторів, а також на спеціаль них міжнародних договорах, серед яких найважливішим є Конвенція про боротьбу з незаконними актами, спрямова ними проти безпеки морського судноплавства 1988 р. (на була чинності для України 20 липня 1994 р.). Саме ця Кон венція визначає загальні риси складів злочинів, які підля гають уніфікації в національному законодавстві. Об’єктом злочинної діяльності проти безпеки морського судноплавства, як і будьякого акту тероризму, слід вважа 1 Див.: Міжнародне право в документах / За заг. ред. М. В. Буро менського. — С. 250, 251. 2 Див.: Там само. — С. 251. 3 Див.: Там само. — С. 251—253. Міжнародно2правове регулювання питань юрисдикції 221 ти відносини з охорони суспільної безпеки. Конвенція жор стко обмежує сферу свого застосування, що має значення для цілей міжнародного співробітництва з її виконання, але не перешкоджає державі розширити в національному зако нодавстві об’єктивний бік злочину. З об’єктивного боку злочинними є незаконні дії, визначені у ст. 6 Конвенції. Суб’єктом злочину Конвенція називає будьяку особу. Із суб’єктивного боку злочин може бути скоєно лише навмис но. Конвенція про боротьбу з незаконними актами, спря мованими проти безпеки морського судноплавства, містить також норми про правову допомогу в боротьбі із зазначени ми в ній злочинами. Використання ядерних матеріалів зі злочинною ме тою. У сучасному світі злочини з використанням ядерних матеріалів трапляються досить рідко. Але побоювання зло чинного використання таких матеріалів настільки великі, що в 1980 р. було укладено Конвенцію про фізичний захист ядерного матеріалу (набула чинності для України 05 серп ня 1993 р.)1. Це один із небагатьох прикладів, коли перед міжнародним договором було поставлено завдання відвер нути потенційну небезпеку внаслідок незаконного захоп лення та використання ядерного матеріалу. Конвенція пе редбачає обов’язок державучасниць розробити ефективні заходи для фізичного захисту ядерного матеріалу, відвер нення та виявлення правопорушень щодо ядерного матері алу та покарання за них. Щодо заходів задля фізичного захисту ядерного матері алу Конвенція зобов’язує державиучасниці не експортува ти (імпортувати) або не дозволяти експортувати (імпорту вати) ядерний матеріал, а також не дозволяти транзитне перевезення по своїй території ядерного матеріалу, якщо ця державаучасниця не одержала гарантії того, що такий матеріал під час міжнародного перевезення буде захищено відповідно до вимог Конвенції. Щодо заходів для відвернення та виявлення правопору шень щодо ядерного матеріалу та покарання за них Конвен 1 Див.: Міжнародне право в документах / За заг. ред. М. В. Бу роменського. — С. 259—262. 222 Розділ 14 ція визначає загальні риси складів злочинів, які підляга ють уніфікації в національному законодавстві. З об’єктив ного боку злочинними є незаконні дії, визначені у ст. 7 Кон венції. Суб’єктом злочину Конвенція називає будьяку осо бу. Із суб’єктивного боку злочин може бути скоєно лише навмисно. Конвенція про фізичний захист ядерного матеріалу міс тить також норми про правову допомогу в боротьбі із зазна ченими в ній злочинами. Правопорушення, перелічені в Конвенції, розглядаються як правопорушення, пов’язані з видачею правопорушників. Державиучасниці максималь но сприяють одна одній у зв’язку із кримінальним судовим розглядом справ щодо злочинів, зазначених у Конвенції, включаючи надання наявних в їхньому розпорядженні до казів, необхідних для такого судового розгляду. Піратство. Міжнародноправові норми про піратство спо чатку виникли та розвивалися як звичаєвоправові. Піра ти здавна були віднесені міжнародним правом до розряду hostis humani generis – ворогів усього людства, що давало право позбавити пірата життя та потопити судно. Такі су ворі заходи не завадили піратству зберегтися до наших днів і залишатися розповсюдженим злочином1. Особлива небез пека сучасного піратства в тому, що воно перетворюється на промисел міжнародних злочинних організацій. Пропозиції з кодифікації норм про злочинність піратства та боротьби з ним виникали з початку ХІХ ст., але реалізо вані були значно пізніше — у Конвенції про відкрите море 1958 р. і в Конвенції з морського права 1982 р. Піратство — це «будьякий неправомірний акт насильства, затримки чи грабежу, що вчиняється з особистими цілями екіпажем чи пасажирами якогонебудь приватновласницького судна чи приватновласницького літального апарату та спрямований: а) у відкритому морі проти будьякого іншого судна чи літаль 1 У світі щорічно реєструється більше тисячі піратських актів, втрати від яких сягають 16 млрд дол. на рік. Деякі регіони у світі офіційно ви знані небезпечними саме через піратів. Наприклад, морський шлях з Ав стралії до ПівденноСхідної Азії патрулюють спеціальні підрозділи катерів із боротьби з піратами. Подібна служба діє в архіпелажних водах Філіппін. Є нерідкими напади на кораблі в ПівденноКитайському морі. Міжнародно2правове регулювання питань юрисдикції 223 ного апарата, проти осіб чи майна, що знаходяться на їх бор ту; б) проти будьякого судна чи літального апарата, осіб чи майна в місці, що знаходиться за межами юрисдикції будь якої держави» (ст. 15 Конвенції про відкрите море 1958 р., ст. 101 Конвенції ООН з морського права 1982 р.). Піратством є також добровільна участь у використанні піратського суд на, а також підбурювання, свідоме сприяння здійсненню дій, кваліфікованих як піратство. З конвенційного визначення піратства випливають два висновки, винятково важливі для його кваліфікації. По перше, піратство не може бути здійснене за наказом органу державної влади на підставі наданих державою повнова жень; піратство не може бути здійснене військовими чи іншими урядовими суднами, за винятком випадків, коли «екіпаж підняв заколот і захопив владу над цим судном чи літальним апаратом»1. Піратство може бути здійснене лише в особистих цілях. У противному випадку вчинене діяння слід кваліфікувати як каперство2. Подруге, піратство не може бути здійснене в межах державної території. Якщо ж такі дії мали місце, вони не можуть бути кваліфіковані на підставі міжнародного права як піратство, але можуть бути кваліфіковані відповідно до національного законодавства. Не можуть бути віднесені до піратських дії, вчинені екіпа жем чи пасажирами хоча б і у відкритому морі, але на бор ту свого судна, — такі діяння не виходять за межі юрис дикції держави прапора3. У той самий час діяння, вчинені в межах виняткової економічної зони, слід кваліфікувати як піратство, оскільки вона не є територією прибережної держави. Боротьба з піратством є обов’язком усіх держав. У відкри тому морі чи в якомунебудь іншому місці, що знаходиться за межами юрисдикції держави, будьяка держава може захопити піратське судно, піратський літальний апарат чи 1 Ст. 16 Конвенції про відкрите море 1958 р. 2 Саме так воно визначене в Ліонській угоді про засоби боротьби з піратськими діями підводних судів фашистських держав 1937 р. (Ligue Nations Treaty Series. — Vol.181. — P. 135—137.) 3 Пор.: Оппенгейм Л. Международное право. — Т. 1. — П/т 2. — М.: ИЛ., 1949. — С. 179—180. 224 Розділ 14 судно, захоплене за допомогою піратських дій і таке, що перебуває під владою піратів, заарештувати осіб і захопити майно, що знаходиться на цьому судні чи літальному апа раті. Судові установи держави, що зробила це захоплення, можуть винести постанови про призначення покарань і ви значати, які заходи мають бути вжиті щодо таких суден, літальних апаратів чи майна, не порушуючи прав сумлін них третіх осіб. Захоплення піратського судна може бути здійснене тільки військовим кораблем. Незаконний обіг наркотиків і психотропних речовин. Виникнення міжнародного співробітництва в боротьбі з не законним обігом наркотиків і психотропних речовин пов’я зане з безпрецедентним поширенням цього виду злочинів і з його особливою соціальною й економічною небезпекою для людства. Конвенційне закріплення зобов’язання уніфіку вати кримінальне законодавство пов’язане з висновком Єдиної конвенції про наркотичні засоби 1961 р. і Конвенції про психотропні речовини 1971 р. Подальші міжнародні зусилля в цій області привели до підписання Конвенції про боротьбу проти незаконного обігу наркотичних засобів і пси хотропних речовин 1988 р. Прикладом регіонального співробітництва може служити підписана в рамках Ради Європи Угода про незаконний обіг на морі на здійснення ст. 17 Конвенції Організації Об’єднаних Націй про бороть бу проти незаконного обігу наркотичних коштів і психо тропних речовин 1995 р. Основними цілями міжнародних договорів із боротьби з незаконним обігом наркотиків і психотропних речовин є, по перше, суворий державний контроль за їхнім виробництвом і розподілом, подруге, боротьба зі зловживанням наркоти ками. Психотропні речовини більш поширені, ніж наркоти ки. Такі речовини широко застосовуються в медицині, і дос туп до них має значне коло людей. Тому Конвенція про пси хотропні речовини встановлює більш складний правовий режим їхнього виробництва, розподілу й використання. Усі міжнародноправові акти про боротьбу з незаконним обігом наркотиків і психотропних речовин зобов’язують держави співпрацювати та привести у відповідність із цими актами своє кримінальне законодавство. Крім того, на дер Міжнародно2правове регулювання питань юрисдикції 225 жави покладається обов’язок забезпечувати лікування та відновлення працездатності осіб, що зловживають нарко тиками та психотропними речовинами. Міжнародний кон троль за дотриманням міжнародних договорів із боротьби з незаконним обігом наркотиків і психотропних речовин по кладений на Міжнародний Комітет з контролю над нарко тиками, що був створений відповідно до Єдиної конвенції про наркотичні засоби. Підробка грошових знаків і цінних паперів. Підробка грошових знаків є одним із найстаріших злочинів. Поча ток міжнародноправового співробітництва у боротьбі з фальшивомонетництвом пов’язаний з укладенням Міжна родної конвенції з боротьби з підробкою грошових знаків 1929 р., що залишається єдиним універсальним договором у цій галузі. Конвенція передбачає співробітництво держав у боротьбі з підробкою як паперових грошей, так і металевої монети незалежно від того, чи є такі грошові знаки національними чи іноземними (ст. 5). Держави зобов’язалися розглядати як звичайний кримінальний злочин і карати: всі обманні дії з виготовлення чи зміни грошових знаків у будьякий спосіб, уживаний для досягнення цього результату; збут підроблених грошових знаків; дії, спрямовані на збут, вве зення у країну, одержання чи добування для себе підробле них грошових знаків, за умови, що їхній підроблений ха рактер був відомий; спроби цих правопорушень і дії з на вмисної співучасті; обманні дії з виготовлення чи придбання для себе знарядь чи інших предметів, призначених за своєю природою для підробленння чи для зміни грошових знаків (ст. 3). Підробка грошових знаків розглядається в Конвенції як злочин, що спричиняє екстрадицію. У ст. 9 проголоше ний принцип універсальної кримінальної юрисдикції. Сучасна практика визнає, що деякі положення Міжна родної конвенції з боротьби з підробкою грошових знаків 1929 р. застаріли. Крім того, вона не охоплює не менш не безпечний злочин, ніж фальшивомонетництво — підробку цінних паперів. Організована злочинність. Боротьба з організованою транснаціональною злочинністю стає останнім часом одним 226 Розділ 14 із пріоритетів у міждержавних відносинах, як у рамках ООН, так і на рівні регіонального міждержавного співробі тництва. Особлива небезпека організованої злочинності, пов’язана з виникненням злочинних організацій і співто вариств, їхнім швидким розвитком, структуруванням і пе ретворенням на транснаціональні, виявилися причиною розробки спеціальних міжнародноправових актів. В Еко номічній і Соціальній Раді ООН був підготовлений проект Рамкової конвенції ООН проти організованої злочинності1. Міжпарламентською Асамблеєю СНД 2 листопада 1996 р. прийнятий модельний Закон «Про боротьбу з організованою злочинністю»2. Чинні міжнародні договори в ряді випадків враховують факт здійснення злочину групою осіб.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Уніфікація кримінального законодавства держав» з дисципліни «Міжнародне право»