Питання про виключну внутрішню компетенцію держави
Виникнення питання про виключну внутрішню компе тенцію держави пов’язане зі зростанням ролі міжнародно го права. У ХХ ст. усе помітнішими стають протиріччя, що виникають між авторитетом міжнародного права та держав ним суверенітетом. У міжнародному праві сформувалися такі норми, насамперед норми jus cogens, що їх держави просто не вправі ігнорувати, незалежно від свого ставлення до них. Такі норми не можуть бути скасовані навіть за спільною згодою держав. У сучасному світі не може викликати сумнів той факт, що, хоча внутрішньодержавні відносини загалом не є об’єктом міжнародноправового регулювання, це не означає, що всі питання, пов’язані із правовим регулюванням внутрішньо державних відносин, знаходяться у виключній внутрішній компетенції держави. Якщо навіть якісь відносини й уре гульовані лише внутрішнім правом, то це не означає, що вони знаходяться у сфері виключної внутрішньої компе тенції держави. Так, донедавна не викликало сумніву, що проведення виборів в органи державної влади й органи місцевого самоврядування відбувається у сфері виключної внутрішньої компетенції держави, яка виключає будьякі форми міжнародного контролю. Зараз уже не можна з тією самою впевненістю стверджувати, що при проведенні ви 1 Див.: Міжнародне право в документах / За заг. ред. М. В. Буро менського. – С. 23–36. 72 Розділ 5 борів ми маємо справу з питанням виключної внутрішньої компетенції. З одного боку, очевидною є зацікавленість міжнародної спільноти в контролі за процедурою виборів. Робляться навіть спроби сформулювати на міжнародному рівні принципи проведення виборів у державах. З іншого боку, самі держави створюють нормативноправову основу для такої іноземної присутності, виводячи тим самим вибо ри зі сфери виключної внутрішньої компетенції. Особливо часто питання про виключну внутрішню ком петенцію держави виникає в галузі захисту прав людини. Більшість країн світу визнають, що захист прав людини не належить до виключної внутрішньої компетенції. Хоча деякі держави (Куба, Китай, Іран, Північна Корея та ін.) ставляться поіншому, цілком очевидно, що міжнародна практика йде шляхом осуду грубих масових порушень прав людини. Міжнародноправові санкції за такі правопорушен ня застосовуються незалежно від того, чи відносить держа ва ці дії до області своєї виключної внутрішньої компетенції. Саме так було із застосуванням санкцій Радою Безпеки ООН проти Південної Родезії та ПАР. Сфера виключної внутрішньої компетенції держав по стійно звужується. Відбувається це переважно за рахунок розширення міжнародноправового регулювання у сфері внутрішньодержавних відносин. Такі відносини можуть стати врештірешт об’єктом спільного національно та міжнародноправового регулювання. Але залежно від пану ючої в державі моделі співвідношення міжнародного та внутрішнього права міжнародноправове регулювання цих внутрішньодержавних відносин буде безпосереднім чи опо середкованим.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Питання про виключну внутрішню компетенцію держави» з дисципліни «Міжнародне право»