Значення митної діяльності та законодавство про неї
Успішний розвиток будь-якої країни значною мірою залежить від уміння організувати захист її економічних інтересів. Одним із важливих способів такого захисту є правильно організована і чітко налагоджена митна справа, в межах якої визначається порядок пе-реміщення через митний кордон товарів та інших предметів, вирі-шуються питання митного регулювання, пов’язані з установлен-ням мита та митних зборів, процедури митного контролю, використовуються інші засоби проведення в життя митної політи-ки. Адже відомо, що, наприклад, безконтрольний вивіз із держави товарів, скарбів, культурних цінностей завдає значної шкоди її економічним та іншим інтересам. Не може бути успішною і боротьба із злочинністю, коли до держави через її кордони безконтрольно і незаконно, контрабандним шляхом надходять зброя, наркотики тощо. Тому не випадко-во у багатьох державах світу, в тому числі в Україні, митні орга-ни належать до системи правоохоронних органів. Для України митна діяльність — відносно нова справа. У 1991 р. (за часів існування СРСР) у нашій республіці функці-онувало 26 митниць, керівництво якими здійснювали союзні ор-гани. У 1992 р. в Україні було створено понад 50 митниць. Керу-вав митною справою спеціально створений для цього орган — Державний митний комітет України. 8 лютого 1997 р. Указом Президента України він був ліквідо-ваний і замість нього створена Державна митна служба України, яка є і зараз. Це єдина загальнодержавна система, яка складається з митних органів і спеціалізованих митних установ та організацій. Митна служба України — це досить складна і розгалужена си-стема, яка включає 51 митницю, з яких 10 регіональних, спеціалі-зовані управління та організації. Контроль за переміщенням то-варів за кордон забезпечують нині 137 постів, а на державному кордоні діють 144 міжнародні, 35 міждержавних пунктів пропус-ку, 50 пунктів спрощеного переходу. Всього в митній службі працює 18 тис. осіб. За останніми даними, через кордон щодоби пропускається понад 100 тис. громадян, 20 тис. транспортних за-собів, близько 1 млн т вантажів, оформляється 4 тис. вантажних митних декларацій. Про ефективність діяльності митної служби свідчить хоча б такий факт: у 1995 р. у Держбюджет України було перераховано 340 млн грн, а у 2000 р. — вже 9,02 млрд грн, тобто в 26 разів бі-льше. Питома вага внеску митних органів за період 1995—2000 рр. зросла з 2,8 % від усіх надходжень до дохідної частини Держбюджету до 27 % (майже в 10 разів). Створення митної служби в Україні зумовило необхідність розроблення і прийняття відповідних законодавчих та інших нормативних актів, які б забезпечили правове регулювання її діяль-ності. 12 грудня 1991 р. Верховною Радою України був прийня-тий Митний кодекс України, в якому визначалися принципи організації митної справи в нашій державі з метою сприяння формуванню ринкової економіки та активізації її зовнішньоекономічної діяльності на основі єдності митної території, мита та митних засобів. Кодекс був спрямований на забезпечення дотримання митними, іншими державними органами, суб’єктами зовнішньо-економічної і господарської діяльності, а також громадянами прав та обов’язків у галузі митної справи. 11 липня 2002 р. Верховною Радою України прийнято новий Митний кодекс України, но-рми якого вирішують досить широкий спектр питань у сфері ми-тного регулювання. Варто вказати, що значна кількість питань стосовно митної ді-яльності була врегульована законами України. Так, 5 лютого 1992 р. Верховна Рада України прийняла Закон України «Про Єдиний митний тариф», який визначив порядок формування та застосування єдиного митного тарифу України при ввезенні на її митну територію та вивезенні за її межі товарів та інших предме-тів з метою обкладання їх митом. Відповідно до цього Закону Кабінет Міністрів України розробив і Декретом від 11 січня 1993 р. затвердив Єдиний митний тариф України. Взагалі слід зазначити, що до названого Закону вносилось дуже багато змін. Врешті-решт це спричинило прийняття Верховною Радою України 5 квітня 2001 р. нового Закону України «Про Митний тариф України», але і він не є стабільним, адже до нього за час, що минув з моменту його прийн-яття, рядом законів України (від 12 липня 2001 р., від 4 жовтня 2001 р., 10 січня 2002 р. та 7 березня 2002 р.) уже внесені зміни. Чимало нормативно-правових актів з митних питань прийняв Кабінет Міністрів України. До них можна віднести декрети «Про оподаткування бартерних (товарообмінних) операцій у галузі зовнішньоекономічної діяльності» від 9 грудня 1992 р., «Про поря-док обкладання митом предметів, які вивозяться (пересилаються) громадянами за митний кордон України» від 20 грудня 1992 р. (28 січня 1994 р. був прийнятий Закон України «Про порядок об-кладання митом предметів, які вивозяться (пересилаються) гро-мадянами за митний кордон України», що скасував уже названий Декрет), «Про порядок обкладання митом предметів, які ввозять-ся (пересилаються) громадянами в Україну» від 11 січня 1993 р., «Про квотування і ліцензування експорту товарів (робіт, послуг)» від 12 січня 1993 р., «Про порядок реалізації квот і видачі ліцен-зій на експорт товарів у 1993 р.» від 12 січня 1993 р., «Про вивіз-не (експортне) мито у 1993 р.» від 11 січня 1993 р. та деякі інші. За період 1995—2002 рр. було прийнято біля 140 постанов Кабінету Міністрів України, зокрема у 2002 р. такі: «Про затвердження скла-ду Митно-тарифної ради України» (10 січня), «Про затвердження переліку та обсягу товарів, що ввозяться на митну територію Украї-ни і використовуються для розширення виробництва та виробничої діяльності підприємств з виготовлення боєприпасів, їх елементів та виробів спецхімії» (13 березня), «Про перелік обсягів і порядок вве-зення товарів, що використовуються для будівництва та виробничої діяльності підприємств з виробництва автомобілів і комплектуючих виробів до них і не оподатковуються під час ввезення їх на митну територію України» (1 червня) та ін. Ряд важливих питань митної справи врегульовано указами Президента України. Так, свого часу були видані укази, якими затверджувалися положення про Державну митну службу Украї-ни, про Державний митний комітет України, про Концепцію трансформації митного тарифу України на 1996—2005 рр. відповідно до системи ГАТТ/СОТ. Велику кількість нормативно-правових актів, що стосуються митної справи, приймає Державна митна служба України.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Значення митної діяльності та законодавство про неї» з дисципліни «Міжнародне економічне право»