Виробниче навчання на реальних робочих місцях повинно враховувати конкретні умови (рівень механізації праці, тип виробництва) і характеристики трудових процесів. Воно організується за такими дидактичними системами: • зональною; • нарощування комплекту устаткування; • ступеневою за процесами; • переміщення за робочими місцями. Зональна система передбачає освоєння робіт по зонах — ча-стинах складного робочого місця з переходом до обслуговування всього робочого місця. Система нарощування комплекту устаткування передба-чає послідовне збільшення кількості обслуговуваного обладнання з одночасним розширенням функцій робітника. При навчанні за системою «ступеневою за процесами» по-слідовно вивчаються трудові процеси зі збільшенням складності їх структури і змісту. Навчання за системою «переміщення за робочими місцями» дозволяє послідовно освоїти роботи, які повинен виконувати ро-бітник даної професії на вузькоспеціалізованих робочих місцях. Перші дві системи доцільно використовувати при організації виробничого навчання в цехах з високим рівнем механізації праці (оператори автоматичних ліній, налагоджувальники складного обладнання, робітники-багатоверстатники). Дві наступні системи використовуються при навчанні робітників, зайнятих на конвеє-рах і потокових лініях. Там, де праця організована за предметно-технологічним принципом, виробниче навчання робітників доцільно проводити за операційно-технологічною системою, яка передбачає послідовне освоєння технологічних операцій, потім їх комплексів. На виробництві застосовується ступенева система підготовки і підвищення кваліфікації робітників. За цією системою навчання робітників здійснюється за єдиними навчальними планами і про-грамами, розробленими для кожного ступеня і професії окремо. У цехах виділяються учнівські робочі місця, створюються навчально-виробничі дільниці, майстерні, лабораторії, цехи, навчально-курсові комбінати, які поєднують усі форми і види навчання на виробництві.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Дидактичні системи виробничого навчання» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»