Перший етап. Приймається відповідне рішення уповноваже-ним на це органом. У разі ліквідації суб’єкта підприємницької ді-яльності при визнанні його банкрутом арбітражний суд приймає відповідну постанову і надсилає її засновникові, банку та органу, який зареєстрував суб’єкт підприємницької діяльності. Така сама процедура застосовується і в інших випадках ліквідації за рішен-ням арбітражного суду. Якщо підприємство самостійно прийняло рішення про ліквідацію, то це рішення оформлюється протоко-лом загальних зборів засновників. Органом, який прийняв рішен-ня про ліквідацію підприємства, призначається ліквідаційна ко-місія, встановлюються порядок і строки проведення ліквідації, а також визначається строк для заявлення претензій кредиторів, який, згідно зі статтею 35 Закону «Про підприємства», не може бути меншим за 2 місяці з моменту оголошення про ліквідацію. (Як уже зазначалося, у разі оголошення підприємства банкрутом діє інший порядок збору претензій кредиторів.) Другий етап. Ліквідаційна комісія звертається до податкового органу, щоб зняти з податкового обліку підприємство, яке лікві-дується. Для цього згідно з п.8 Інструкції «Про порядок обліку платників» платник податків, що ліквідується, у триденний тер-мін з дати прийняття рішення має подати до державного подат-кового органу, в якому перебуває на обліку: • заяву про зняття з обліку платника податків; • копію розпорядчого документа (рішення) власника або орга-ну, уповноваженого на те засновницькими документами; • копію розпорядчого документа про утворення ліквідаційної комісії. У десятиденний термін від дня подачі заяви платник податків має скласти податкові декларації, бухгалтерський звіт за формою річного звіту (на дату прийняття рішення про ліквідацію) та по-дати їх для перевірки державному податковому органу. Третій етап. Ліквідаційна комісія виконує свої функції, пе-редбачені чинним законодавством. Зміст функцій розглядається в підрозд. 9.5.2. За потреби ліквідаційна комісія відкриває розра-хунковий рахунок у банку або переоформлює на своє ім’я основ-ний рахунок підприємства. При цьому вживаються заходи щодо закриття всіх банківських рахунків, які відкриті підприємством, що ліквідується. Для закриття рахунку в банку необхідно надати такі документи: • заяву; • рішення (копію) органу, на який покладені функції ліквідації або реорганізації підприємства; • рішення суду або арбітражного суду про ліквідацію підпри-ємства чи визнання його банкрутом. Банк повідомляє податковому органу за місцем реєстрації клі-єнта про закриття рахунку в триденний термін від дня закриття. Четвертий етап. Державний податковий орган, отримавши від платника податків заяву про зняття з обліку, а також на підставі ін-формації про порушення справи про банкрутство приймає рішення про документальну перевірку такого платника податків. Після від-повідної перевірки в разі, коли встановлено відсутність заборговано-сті перед бюджетами, державний податковий орган знімає підпри-ємство з обліку та складає довідку про зняття з обліку платника податків, яка надсилається до органів державної реєстрації. Платник податків знімається з обліку в державному податко-вому органі за наявності повідомлення від установи банку про закриття такому платнику рахунків. Облікові справи стосовно платників податків, які зняті з обліку в податкових органах, збе-рігаються протягом року і після закінчення цього терміну зда-ються до архіву державного податкового органу. Якщо після проведеної перевірки платника податків встанов-лено факт заборгованості його перед бюджетом, державний по-датковий орган не знімає його з обліку, а складає повідомлення про наявність обов’язків зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) за спеціальною формою, яка надсилається ліквідацій-ній комісії. Вимоги податкових органів мають задовольнятися в першу чергу за рахунок виручки від реалізації ліквідаційної маси. Підприємство знімається з податкового обліку, якщо воно пога-сило заборгованість перед бюджетом. Коли боржник, щодо якого власник прийняв рішення про лік-відацію, не має майна, якого б вистачило, аби погасити заборго-ваність перед бюджетом та задовольнити вимоги інших кредито-рів, таке підприємство ліквідується в порядку, передбаченому статтею 51 Закону України «Про відновлення платоспроможно-сті боржника або визнання його банкрутом». Цією статтею пе-редбачено, що в разі недостатності майна для задоволення вимог кредиторів ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов’язаний звер-нутися до арбітражного суду із заявою стосовно порушення справи про банкрутство такої юридичної особи. За результатами розгляду заяви стосовно порушення справи про банкрутство юридичної особи, майна якої недостатньо для задоволення вимог кредиторів, арбітражний суд визнає боржни-ка, який ліквідується, банкрутом, відкриває ліквідаційну проце-дуру, призначає ліквідатора. Недодержання цього порядку є підставою для відмови внести запис про ліквідацію юридичної особи до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України. У разі виникнення спорів щодо виплати заборгованості під-приємства його активи не підлягають розподілу ніж зацікавлени-ми особами до вирішення спору в судовому порядку. Після завершення розрахунків з кредиторами та бюджетом складається ліквідаційний баланс. П’ятий етап. Розглядається та затверджується ліквідаційний баланс підприємства органом, який призначив ліквідаційну комі-сію. За результатами розгляду приймається ухвала про затвер- дження (чи не затвердження) ліквідаційного балансу та (у разі за-твердження балансу) про ліквідацію юридичної особи. Шостий етап. Після закриття рахунків, зняття з податкового обліку та затвердження ліквідаційного балансу суб’єкт підпри-ємницької діяльності звертається до відповідних органів внутрі-шніх справ та здає свої печатки та штампи. Документи, які нале-жать підприємству і підлягають довгостроковому зберіганню, здаються в архів. Сьомий етап. Заключний етап ліквідації підприємства зводить-ся до виключення юридичної особи з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України. Згідно з Положенням про державну реєстрацію суб’єктів підприємницької діяльності, за-твердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.98, скасування державної реєстрації суб’єкта підприємницької діяль-ності — юридичної особи здійснюється органом державної реєст-рації виключенням його з Реєстру після здійснення ліквідаційною комісією заходів щодо ліквідації суб’єкта підприємницької діяль-ності і подання до органу державної реєстрації таких документів: • заяви (ухвали) власника (власників) або уповноваженого ним (ними) органу чи ухвали арбітражного суду (у випадках, перед- бачених законодавством); • акта ліквідаційної комісії з ліквідаційним балансом, затвер-дженого органом, що призначив ліквідаційну комісію; • довідки аудитора, якщо це необхідно відповідно до вимог за-конодавства для перевірки достовірності ліквідаційного балансу; • довідки установ банків про закриття рахунків; • довідки органу державної податкової служби про зняття з обліку; • підтвердження про опублікування у друкованих засобах ма-сової інформації оголошення стосовно ліквідації суб’єкта під-приємницької діяльності; • довідки архіву про прийняття документів, які підлягають до-вгостроковому зберіганню; • довідки органу внутрішніх справ про прийняття печаток і штампів; • оригіналів установчих документів (статут, установчий договір); • свідоцтва про державну реєстрацію. На підставі цих документів орган державної реєстрації при-ймає рішення про відміну реєстрації та позбавлення ліквідовано-го підприємства статусу юридичної особи. Позбавлення такого статусу є основою для виключення підприємства із Державного реєстру. Інформація про це надсилається в десятиденний строк до органів статистики та державної податкової служби.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ЕТАПИ ЛІКВІДАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВА» з дисципліни «Фінансова санація та банкрутство підприємств»