Фізіологічно обґрунтований алгоритм формування трудових навичок
Формування і вдосконалення трудових на-вичок як динамічних рефлекторних систем вимагає фізіологічно обґрунтованого підходу, врахування специфічних вимог конкре-тної трудової діяльності та індивідуальних особливостей людини. Згідно з дослідженнями C. О. Косилова, фізіологічно обґрунтова-ний алгоритм формування трудових навичок спрямований не тільки на створення усвідомлюваних працівником уявлень і по-нять, але і на збереження у слідах збудження в нервовій системі тих подразників, які є результатом рефлекторного, не передбаче-ного інструкцією пошуку. В зв’язку з цим першим кроком фізіо-логічно обґрунтованого алгоритму трудового навчання і вправи є вивчення трудової операції і встановлення основних факторів, які заважають формуванню навички. Другим кроком є інструктування з врахуванням психофізіологічних особливостей операції і трудових дій. Третій крок передбачає вибір фізіологічно обґрунтованих педа-гогічних заходів, спрямованих на усунення не усвідомлюваних уч-нем перешкод, зумовлених своєрідним протіканням фізіологічних процесів, які заважають засвоєнню навичок. Так, якщо низька функ-ціональна рухливість нервових центрів рухового апарату гальмує правильне і швидке оволодіння навичками, то застосовуються впра-ви тренувального характеру (багаторазове повторення окремих ру-хів). Якщо вправи поєднуються з педагогічними заходами, спрямо-ваними на вдосконалення структури рухів, робочої пози, застосування раціональної послідовності рухів, правильне поєднання роботи обох рук, то вони є вправами навчаючого характеру. На початковій стадії навчання і вправ ще не сформований до-сконалий апарат оцінки результатів дії відповідно до інтеграль-ного образу. Тому необхідна додаткова, термінова інформація щодо успішності виконання. Для цього застосовуються технічні засоби інформації. Повторення спроб виконати правильні дії призводять до підвищення збудливості і лабільності відповідних нервових центрів. Внаслідок цього в корі великих півкуль фор-мується інтегральний образ правильних робочих дій, з яким по-тім порівнюються реально виконувані дії. Четвертим кроком фізіологічно обґрунтованого алгоритму трудового навчання і вправ є перевірка ефективності цих заходів. При фізіологічно обґрунтованому розвитку трудових навичок значна увага приділяється засвоєнню ритму, відчуттям, які не піддаються словесному описові, що прискорює і полегшує про-цес формування трудових навичок. В процесі освоєння професійної діяльності змінюються меха-нізми психічних властивостей особистості відповідно до вимог професії. Наявні у людини професійно важливі якості характери-зуються різним рівнем розвитку, але вони не пристосовані до конкретного виду діяльності. Лише в процесі навчання відбува-ється функціональне об’єднання окремих професійно важливих якостей, які проявляють себе в режимі взаємодії.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Фізіологічно обґрунтований алгоритм формування трудових навичок» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»