Показники досконалості трудових на-вичок та умови ефективного виробничого навчання
Досконалість трудових навичок оцінюється кількісними і якісними показниками роботи працівника, а також такими фізіологічними показниками: • стійкість навичок, яка характеризується варіабельністю часу виконання трудових дій, амплітудою і протяжністю траєкторії рухів; • концентрація нервових процесів, коли сформовані умовні рефлекси виникають лише у відповідь на подразники певної яко-сті і сили і не виникають на подібні подразники, які мають інше сигнальне значення. Умови ефективного виробничого навчання: • наявність в учня установки на підвищення якості своєї робо-ти, для чого обліковуються результати роботи, проводиться ана-ліз допущених помилок на основі контролю і самоконтролю; • постійний і поступовий перехід у процесі навчання від менш складного до більш складного, але посильного матеріалу; • правильний розподіл повторень у часі. Повторення не пови-нні бути надто частими, щоб не порушувати сформовані умовно-рефлекторні зв’язки. Швидкість формування трудових навичок у різних людей і на різних етапах навчання неоднакова. В деяких вона на перших етапах висока, а потім зменшується, в інших — зберігається на одному рівні або зростає. Гетерохронний характер має форму-вання окремих трудових навичок в однієї і тієї ж особи (одні опе-рації засвоюються раніше, інші — пізніше). Це зумовлюється як типологічними властивостями і здібностями, минулим досвідом і мотивацією людини, так і специфікою діяльності. Трудові навички залежно від рівня їх сформованості, а також перерв у роботі можуть руйнуватися. При цьому високоавтомати-зовані рухові навички дуже стійкі, а сенсорно-перцептивні — найменш стійкі, хоча швидко відновлюються.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Показники досконалості трудових на-вичок та умови ефективного виробничого навчання» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»