Завдання професійно-технічної освіти, ступені і види підготовки робітничих кадрів
Динамізм соціально-економічного розвитку, прискорення процесів глобалізації, інформатизація і комп’ютеризація виробництва, необхідність інтеграції України у світове співтовариство вимагають підвищення рівня освіти і покращення професійної підготовки робочої сили. Основним джерелом по- повнення виробництва і сфери послуг робітничими кадрами є професійно-технічна освіта. Завданнями професійно-технічної освіти на сучасному етапі є: • забезпечення громадянам можливості реалізації конститу-ційного права на отримання професійної кваліфікації відповідно до їх покликань і здібностей; • задоволення потреб економіки у кваліфікованих та конку-рентоспроможних робітниках і службовцях, у тому числі по про-фесіях, пов’язаних з появою принципово нових видів діяльності; • сприяння зайнятості населення в ринкових умовах; • забезпечення безперервного підвищення кваліфікації і пере-підготовки робітничих кадрів. Професійно-технічна освіта здійснюється в професійно-технічних закладах і безпосередньо на виробництві за різними типа-ми кваліфікації і складності професій, що визначає ступеневість у навчанні. Кожний ступінь навчання в професійно-технічному закладі має теоретичну і практичну завершеність. Відповідно до набутих знань, умінь і навичок випускникам присвоюються робітничі професії певної кваліфікації. Вищі професійні училища на завершальному ступені навчання присвоюють високий рівень ро-бітничої кваліфікації та освітньокваліфікаційний рівень — моло-дший спеціаліст. Професія — це рід трудової діяльності, який є джерелом засобів існування і вимагає певних знань, навичок і умінь, набутих у відповідних за профілем навчальних закладах. Спеціальність — це конкретний вид трудової діяльності, який систематично виконується спеціалістом у руслі певної професії і дає йому засоби до існування. Рівень професійної підготовки обумовлюється змістом робо-ти, для оцінки якої використовуються такі характеристики: • робота, яка не вимагає від робітника особливої підготовки і вміння; • робота, для виконання якої необхідні певні уміння і провор-ність, що набуваються в результаті нетривалого навчання; • робота середньої складності, яка вимагає умінь, спеціальних знань і навичок, які набуваються в процесі навчання; • робота, виконання якої вимагає спеціальних професійних умінь і технічної самостійності, які набуваються шляхом систе-матичного професійно-технічного і виробничого навчання; • складна робота самостійного характеру, виконання якої мо-жливе лише при наявності високих професійних умінь, достатніх теоретичних знань і практичного досвіду. Кожний ступінь підготовки робітників відповідає певним психо-фізіологічним характеристикам професії. Так, перший ступінь підготовки орієнтований на професії, в яких основна роль належить сен-сомоторним діям і які не вимагають високої кваліфікації робітника. Другий ступінь — аналітико-синтетичний. Йому відповідають добре сформовані вміння працювати за інструкціями, техноло- гічними картами. Третій ступінь — алгоритмічний (інтелектуально-моторний). Професіоналізм робітника базується на системно сформованих алгоритмах розумової діяльності. В системі профтехосвіти існує три види навчання: початкова підготовка робітників, перепідготовка і підвищення кваліфікації. Початкова підготовка — це професійно-технічна освіта осіб, які раніше не мали робітничої професії. На цьому рівні форму-ється професійна кваліфікація, яка забезпечує продуктивну про-фесійну діяльність і можливості для подальшої освіти та набуття професійного досвіду. Перепідготовка робітників у системі професійно-технічної освіти спрямована на здобуття ними іншої професії. Підвищення кваліфікації робітників спрямоване на розши-рення і поглиблення раніше здобутих професійних знань і нави-чок відповідно до вимог виробництва і сфери послуг. Професійно-технічна освіта здійснюється на базі повної зага-льної середньої освіти або базової (неповної) загальної середньої освіти з наданням можливості здобути повну загальну середню освіту.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Завдання професійно-технічної освіти, ступені і види підготовки робітничих кадрів» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»