конкретних умов її життя і діяльності, методів формування знань і умінь, необхідних у тій чи іншій діяльності, а також від наявності природних задатків. Задатки — це морфологічні та функціональні особливості будови мозку, органів чуттів і рухів, які виступають природними передумовами розвитку здібностей. Природні задатки багатозна-чні. На основі одних і тих самих задатків можуть розвинутися рі-зні здібності, залежно від вимог діяльності. Задатки виявляються у схильності до певного виду діяльності, що є першою ознакою прояву здібностей. Здібності не статичні, а динамічні утворення, формування і розвиток яких відбувається в процесі навчання, праці, спілкуван-ня. Розвиток їх проходить комплексно, тобто одночасно вдоско-налюються кілька взаємодоповнюючих здібностей. Виокремлюють два рівні здібностей: — репродуктивний, який забезпечує успішне засвоєння гото-вих знань, оволодіння трудовими навичками як способами вико-нання трудових операцій і процесів; — творчий, який забезпечує створення нового, оригінального. Репродуктивні і творчі здібності взаємопов’язані і виявляються на різних етапах розвитку. Основним критерієм оцінки здібностей людини в тій чи іншій сфері професійної діяльності є відношення результатів праці до зусиль, затрачених на їх досягнення. Отже, можна говорити про потенційні здібності людини до певної діяльності, які можуть бути виявлені порівнянням її влас-тивостей з вимогами діяльності, і актуальні здібності, які вже виявилися в процесі виконання відповідної діяльності. Високий рівень розвитку здібностей називають талантом. Талант — це таке поєднання здібностей, яке дає людині можливість успішно, самостійно, оригінально виконувати складну трудову діяльність. Як і здібності, він є лише можливістю формування високої про-фесійної майстерності і досягнення значних успіхів у творчості. Реалізація його залежить від конкретних умов, вольових якостей працівника і натхнення у праці. Натхнення супроводжується ве-личезною зосередженістю уваги, мобілізацією пам’яті, уяви, ми-слення при розв’язанні складних завдань. Суттєвими факторами розвитку і реалізації здібностей праців-ника є стійкі професійні інтереси, які стимулюють оволодіння новими знаннями, прийомами і способами діяльності, ефективна мотивація, оцінка та організація роботи як творчого процесу. Передумовами успішного виконання будь-якої трудової дія-льності є не просто сума необхідних властивостей особистості, а певна структура здібностей, їх функціональний склад, своєрідне поєднання сенсомоторних, мнемічних, логічних, емоційно-вольових компонентів. У різних видах діяльності ці компоненти розви-ваються нерівномірно. Найбільшого розвитку вимагають профе-сійно важливі якості, під якими розуміють індивідуальні якості суб’єктів діяльності, які впливають на її ефективне освоєння та виконання. Оцінка здібностей проводиться на основі вивчення кількісних і якісних показників роботи та порівняння їх з існуючими крите-ріями. Проте важливіше завчасно прогнозувати здібності людини до успішного виконання тієї чи іншої роботи, що зробить більш обгрунтованим вибір нею професії та підвищить конкурентосп-роможність на ринку праці. Для оцінки успішності діяльності залежно від здібностей засто-совують такий критерій, як перенесення високих результатів на нові завдання, схожі з раніше виконуваними не за послідовністю спосо-бів дії, а за вимогами до тих же психічних функцій працівника. Поєднання здібностей характеризує творчий рівень особисто-сті і зумовлює потенціали її розвитку. Важливою умовою реалі-зації потенціалів особистості є гармонія між людиною і професією. Кожна людина є носієм свого індивідуального творчого потенці-алу. Під творчим потенціалом розуміють сукупність творчих мож-ливостей і здібностей, реалізація яких характеризує розвиток особи-стості. Творчий потенціал складають такі властивості особистості, як мислення, пам’ять, воля і знання, що знаходяться у певному взає-мозв’язку, визначають спрямованість і здатність людини оригіналь-но вирішувати проблеми і вдосконалювати свою діяльність.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Розвиток здібностей» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»